Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 09:27:50 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: VOCmunt uit de tuin van ome Henk  (gelezen 964 keer)
Moker
groentje
*

Geslacht: Man

« Gepost op: 03 Januari 2008 - 13:31:23 »

Die ome Henk woont op een bijzonder stuk grond. Bij het spitten heeft hij vele munten gevonden o.a. deze VOC-munt. Ik kan in de muntalmanak hierover niets terugvinden en ben wel benieuwd naar de geschiedenis en waarde van deze munt.
Gaarne jullie reactie.
Mike.
« Laatste verandering: 05 Januari 2008 - 13:43:04 door Moker » Gelogd
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 03 Januari 2008 - 18:27:08 »

Hallo Mike,
Die ome Henk toch!! Maar wanneer je een munt fotografeert of scant krijg je een veel beter resultaat door de munt even uit de munthouder te halen. Het plastic van de munthouder reflecteert het licht nogal. 
Wat ik zie is een door de Hollandse Munt in Dordrecht voor de VOC geslagen Duit 1781.
Het was voor de VOC noodzakelijk om eigen duiten te laten slaan omdat het koper in de Oost duurder was dan hier in Nederland. Daardoor gingen er in het VOC-gebied vier duiten in een stuiver, terwijl er in Nederland acht duiten in een stuiver gingen.
De cataloguswaarde van een dergeljke duit is tussen de 5 en 12 euro. Ik kan het niet nauwkeuriger zeggen omdat door de reflectie de kwaliteit van de munt niet goed te zien is.
Hoe dan ook een leuke munt om in een Nederlandse tuin te vinden! Cheesy
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
andres
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 03 Januari 2008 - 18:56:03 »

Hallo Mike en Rob,

Ik zie 1780 als jaartal , VOC munten zijn meestal niet opgenomen in algemene catalogussen,
daar zul je ze dus ook niet in vinden Sad
Uitgeverij Zonnebloem heeft hiervoor een aparte catalogus voor uitgegeven Smiley
groet aan ome Henk,

André
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #3 Gepost op: 03 Januari 2008 - 19:19:42 »

André,
1781 of 1780 maakt voor de cataloguswaarde geen enkel verschil.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Moker
groentje
*

« Antwoord #4 Gepost op: 04 Januari 2008 - 11:02:14 »

Rob, André,
Bedankt voor jullie reactie. Ik zal de foto's vervangen door een beter gescand exemplaar. Leuk nu meeer te weten over de herkomst. Oom Henk is er helaas niet meer, maar zijn munten mocht ik hebben. Daar zitten behalve de nodige centen van Willen 1 ook nog Utrechtse munten tussen. Ik zal ze in een ander topic  plaatsen en uiteraard graag jullie gewaardeerde blik erover!
Groeten,
Mike.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: