Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 09:23:11 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Gouden Arabische Munt? Waarde?  (gelezen 4030 keer)
delinquente
groentje
*

« Gepost op: 31 December 2007 - 11:50:38 »

Hallo allemaal,

Ik heb hier een hangertje liggen met een gouden munt er in. Het is van Arabische origine, als kop staat er een man met redelijk puntige neus (en Arabische bovenschrift). Als led staat er een leeuw die een zwaard vasthoudt, er is ook een kroon die er boven "zweeft".

Kan iemand me toevallig de origine er van vertellen? Wat die ongeveer waard? Ik kan geen Arabisch dus weet ook niet van waar die afkomstig is...
Heb het degelijk laten schatten bij de goudhandelaar, die gaf er maar 65 € voor...vond ik te weinig Tongue

foto:

« Laatste verandering: 31 December 2007 - 12:20:45 door delinquente » Gelogd
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 31 December 2007 - 16:48:45 »

Hallo delinquente,
In de allereerste plaats van harte Cheesy welkom op dit gezellige muntenforum, waar veel te lezen en te leren is.
Het muntje dat je toont is van Perzië (het huidige Iran) en is waarschijnlijk een halve of een hele pahlavi uit de jaren 1945-1975. Doordat de munt in een sieraad is gezet verliest het zijn verzamelwaarde als munt, maar de goudwaarde blijft wel tellen. In dat licht bezien is het aanbod van de goudhandelaar absoluut niet onredelijk.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
delinquente
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 02 Januari 2008 - 13:45:06 »

Hallo delinquente,
In de allereerste plaats van harte Cheesy welkom op dit gezellige muntenforum, waar veel te lezen en te leren is.
Het muntje dat je toont is van Perzië (het huidige Iran) en is waarschijnlijk een halve of een hele pahlavi uit de jaren 1945-1975. Doordat de munt in een sieraad is gezet verliest het zijn verzamelwaarde als munt, maar de goudwaarde blijft wel tellen. In dat licht bezien is het aanbod van de goudhandelaar absoluut niet onredelijk.
Rob Kooy

Dank u voor de verwelkoming, zoals ik al eerst las op de munt (in het Arabisch de cijfers vergeleken met die van wikipedia) is de oorsprong van de munt te vinden in het jaar 1336 zo te zien (voor Iran dan toch)voor ons is dat inderdaad 1958...je zei dan dat die munt een Pahlavi is. Meteen op google opgezocht en kijk wat ik krijg http://images.google.be/imgres?imgurl=http://www.bwsegal.com/items/ebay/avoda17/42zz.jpg&imgrefurl=http://cgi.benl.ebay.be/IRAN-GOLD-COIN-PAHLAVI-YEAR-1336_W0QQitemZ180197476506QQihZ008QQcategoryZ3393QQcmdZViewItem&h=343&w=319&sz=45&hl=nl&start=7&um=1&tbnid=Kh9hL-9wU2L2IM:&tbnh=120&tbnw=112&prev=/images%3Fq%3Dpahlavi%2Bmunt%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dnl
190 $ is toch ook niet niks...als ik nu dat hangertje er af doen, is mijn munt dan meer waard? Of de munt langer bijhoud?

Alvast bedankt voor je antwoord Cheesy
« Laatste verandering: 02 Januari 2008 - 13:49:18 door delinquente » Gelogd
andres
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 02 Januari 2008 - 14:14:05 »

Is moeilijk te zeggen, meestal blijven er beschadigingen achter bij demontage van de munt uit zo'n hanger,
zo'n munt word dan aangeboden met ""montagesporen"" verzamelaars willen dit soort munten meestal niet
in hun collectie, de opbrengst zal dan ook zeker geen 190 USD zijn Sad maar stukken minder.

RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #4 Gepost op: 02 Januari 2008 - 16:15:31 »

@ Delinquente,
De prijs die wordt genoemd in de door jou gegeven weblink is wat aan de hoge kant, maar het betreft dan ook een munt van uitzonderlijk mooie kwaliteit.
Overigens: $ 190 lijkt veel, maar het is niet meer dan € 130.
Voor een dergelijke munt in doorsnee kwaliteit (Zeer Fraai) geven de catalogi geen prijs maar vermelden daarvoor BV (bullion value = goudwaarde).
De waarde van het goud is het afgelopen halfjaar sterk gestegen maar niemand kan voorspellen of die stijging nog veel langer in dezelfde mate zal doorzetten.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
delinquente
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 02 Januari 2008 - 19:01:03 »

wreed interessant Grin, dankzij dit "stomme" muntje ben ik al een pak aan het bijleren Cool
...ja ok, stel ik kan die voor 65 € verkopen...zou het liever dan verkopen aan een muntenverzamelaar dan aan de goudwinkel. Daar wordt het immers gesmolten en bij de verzamelaar is het in "goede handen".
Moet er nog eigenlijk eerst eens over nadenken ofdat ik die gaan verkopen Lips Sealed, ik kan eventueel ook altijd munten beginnen verzamelen Cheesy. Ik heb hier nog wat Italiaanse en Turkse lires liggen Roll Eyes, neen neen ik zien wel. Dus 65 € is een schappelijke prijs volgens jullie? Wist niet dat er werd gerekend aan de hand ofdat er wel of geen slijtage is. Huh
AlexanderB
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 02 Januari 2008 - 19:09:17 »

ik kan eventueel ook altijd munten beginnen verzamelen Cheesy. Ik heb hier nog wat Italiaanse en Turkse lires liggen Roll Eyes
Kun je zeker doen! De Turkse Lira's en Italiaanse Lires zijn nog op veel plaatsen te krijgen tegen zeer schappelijke prijzen. Je zou natuurlijk ook een geheel ander verzamelgebied kunnen beginnen. Koop gewoon eens een kleine verzameling en stel vragen hier op het forum als je meer over het ontstaan of de geschiedenis achter de munt te weten wilt komen. Je kunt er alleen maar van leren  Grin

Wist niet dat er werd gerekend aan de hand ofdat er wel of geen slijtage is. Huh
Jaja logisch. Betaal je liever meer voor een mooie munt waarop alles duidelijk leesbaar is, of voor een afgesleten munt waar bijna niets op te herkennen is? Bovendien heb je natuurlijk bij de gouden munten (en uiteraard ook bij de zilveren munten) dat wanneer er een behoorlijke slijtage heeft plaatsgevonden, er ook minder edelmetaal in de munt is overgebleven. Maar dat zal in dit geval een niet noemenswaardig verschil zijn...

» AlexanderB «

andres
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 03 Januari 2008 - 02:33:49 »

Citaat van delinquente:
Wist niet dat er werd gerekend aan de hand ofdat er wel of geen slijtage is. Huh

Ja en buiten de kwaliteit , is de zelzaamheid een nog veel belangrijkere factor wat mede de prijs bepaalt.
Rob gaf al aan dat de waarde in Zeer Fraai alleen de goudwaarde is, wat betekent dat verzamelaars
alleen geinteresseerd zijn in de 2 allerhoogste kwaliteiten : Prachtig of UNC

jouw munt voldoet daar niet aan omdat hij gemonteerd is of (zonder die houder) montagesporen vertoond.
ook zal de munt slijtage vertonen gewoon weg door het dragen.
blijft helaas alleen over de goudwaarde, (extra)verzamelwaarde is er niet.

voorbeeld: bijna alle gouden tientjes van Willem III en Wilhelmina zijn in Fraai en Zeer fraai niet meer waard dan hun pure goudwaarde = 6 gram x 18 euro = 108 Euro

maar een Wilhelmina gouden tientje uit 1892 in Zeer Fraai noteert zo'n 8500 euro , alleen omdat dat een zeldzaam jaar is, de goudwaarde speelt hier nauwelijks een rol van betekenis.

delinquente
groentje
*

« Antwoord #8 Gepost op: 03 Januari 2008 - 13:24:06 »

AlexanderB & Andres, bedankt voor jullie mooie antwoorden Shocked

En hoe kan je nu een muntje vinden van bijvoorbeeld het jaar 1892 in "Zeer Fraaie" toestand? Moet die dan al sinds toen ingepakt zijn? Is het voldoende om als beginnende verzamelaar bv. op reis te gaan en munten mee te nemen van dat land? Is het een dure hobby? Cheesy
andres
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 03 Januari 2008 - 15:41:46 »

Een gouden tientje uit 1892 vind je eigenlijk alleen nog maar op muntenveilingen,

Zeer Fraai houd overigens in dat de munt al behoorlijke slijtage heeft opgelopen,
de kwaliteits omschrijvingen van Munten en Bankbiljetten is voor de leek nogal misleidend Sad
de laagste categorie heet nog altijd Goed en Zeer Goed maar komt erop neer dat zo'n munt of biljet
totaal versleten of afgesleten is. Daarna volgt Fraai en Zeer Fraai, hier zijn de gebruikssporen nog steeds duidelijk aanwezig,

via Prachtig waar de munten en biljetten slechts kortere tijd in omloop zijn geweest en nauwelijks schade hebben opgelopen, is de hoogste kwaliteit UNC oftewel Uncirculated, munt/biljet is nooit in omloop geweest.

via + en - kan men nog aangeven dat een munt/biljet tussen 2 categorieën invalt.
Fraai + is beter als Fraai maar minder als Zeer Fraai.

op vakantie tref je in het betalingsverkeer nauwelijks munten aan die verzamelwaardig zijn,
de kwaliteit is meestal fraai of zeer fraai,

op veilingen,de munthandel,op eBay, MP en beurzen vind je de betere kwaliteiten Smiley
mocht je wat willen gaan verzamelen is de eerste stap een prijscatalogus van het land/werelddeel waar je interesse naar uitgaat,

groet André
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: