Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 09:22:53 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 6 stuivers nederland 1680 met stempel zonnenstralen?!  (gelezen 1189 keer)
igorvc
groentje
*

« Gepost op: 30 December 2007 - 15:23:35 »

hoi, het is een tijdje geleden dat ik nog op dit forum was, omdat ik veel van mijn munten zelf heb kunnen determineren. nu zit ik blok, omdat ik van oude nederlandse munten niet zoveel af weet. ik weet wel dat het een 6 stuiver is met een klop (zonnenstralen) van 1680. kan me iemand helpen met het achterhalen waar deze is geslagen, en welke functie dat die klop heeft?

Kunnen jullie mij soms ook zeggen wat de moeilijkheidsgraad van deze munt is?

Alvast bedankt!

mvg
igor
AlexanderB
full lid

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 30 December 2007 - 15:30:26 »

Hallo Igor,

Welkom terug op het forum  Grin

Wat betreft je vraag:

Dit is een 6 Stuiver / Rijderschelling van Zwolle uit 1680.

In de Catalogus van de Nederlandse Munten 1555-1805 zijn de volgende cataloguswaarden gegeven:
Zeer Goed = € 10,-
Fraai = € 15,-

Niet zo heel schaars dus. Of het zou al een piedfort moeten zijn...

Met de klop kan ik je niet helpen...

» AlexanderB «
spaarvarken
Volledig lid

« Antwoord #2 Gepost op: 30 December 2007 - 19:57:55 »

Even uit mijn hoofd

Het betreft hier een klop pijlenbundel. Deze kloppen werden gezet op de rijderschelling die niet afgewaardeerd werden naar 5,5 stuiver in plaats van de gebruikelijke 6 stuivers. Het probleem met de rijderschelling was dat het zilvergehalte voortdurend naar beneden bijgesteld werd, zodat de laatst geslagen rijderschellingen veel minder zilver bevatten dan de eerst geslagen van dit type.

Een en ander ondermijnde de muntvoet in den lande zodat stukken van goed zilvergehalte uit de roulatie verdwenen en de slechte stukken overbleven.
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #3 Gepost op: 30 December 2007 - 22:09:52 »

Het antwoord van spaarvarken is correct (ook al is het uit zijn hoofd) Cheesy
Vanaf 1685 verlaagden de diverse munthuizen het gewicht van de ruiterschellingen van 4,95 gram naar 4,71 gram zodat ze meer winst konden maken. Om aan de steeds verder toenemende omloop van minderwaardige schellingen een eind te maken werden bij de muntsanering van 1694 al deze minderwaardige schellingen afgewaardeerd tot 5½ stuivers (in de volksmond "zesd'half" genoemd), terwijl de vóór 1685 geslagen volwaardige schellingen werden voorzien van een klop "pijlenbundel" en gewoon voor 6 stuivers gangbaar bleven.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
igorvc
groentje
*

« Antwoord #4 Gepost op: 30 December 2007 - 22:25:42 »

hey,

Dank jullie allemaal voor jullie vlugge antwoorden.

Ik vraag me af of deze munt met deze pijlenbundel moeilijk te vinden is en wat eigenlijk zijn waarde is? Wat is eigenlijk de verschillende moeilijkheidsgraad tussen een munt met en een munt zonder die pijlenbundel?

In mijn wereldcatalogus staat er een aparte rubriek met munten met deze pijlenbundel er in, de rubriek noemt "kingdom of the netherlands".
En zo te zien staat er in dat deze 6 stuiver met pijlenbundel enkel geslagen is in Overyssel, Utrecht en Zulphen.
Er staat ook bij dat deze munten zeer moeilijk te vinden zijn en ze konden er geen prijs op plakken

Ik vraag mij af of dit klopt of dat deze munt daar niet bijhoort?

mvg
igor
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 30 December 2007 - 22:52:08 »

Ik vraag me af of deze munt met deze pijlenbundel moeilijk te vinden is en wat eigenlijk zijn waarde is? Wat is eigenlijk de verschillende moeilijkheidsgraad tussen een munt met en een munt zonder die pijlenbundel?
@ Igor,
Het is niet zozeer de moeilijkheidsgraad, maar een kwestie van het jaar waarin de schelling geslagen is. Alle ruiterschellingen uit de periode 1673-ca.1685 zijn in 1694 van een klop voorzien. Alle tussen 1685-1692 geslagen ruiterschellingen kregen géén klop. Uiteraard is de tweede groep veel talrijker: Aangezien de aanmaakkosten nu een stuk beneden de uitgiftekoers lagen zijn er in een paar jaar tijd gigantisch veel van aangemunt.
Ruiterschellingen werden geslagen door de provincies Utrecht, Gelderland, Overijssel, Friesland, Groningen, en de zes steden Deventer, Kampen, Zwolle, Nijmegen, Zutphen, en Groningen.
Rob Kooy   

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
spaarvarken
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 31 December 2007 - 00:10:42 »

@AlexanderB

Bij mijn weten hebben alleen Zwolle en Kampen daadwerkelijk piedforts geslagen. En elk volgens mij in 1 jaar. De kans dat deze geklopt zijn is niet erg groot, daar die van kampen in 1689 is geslagen en dus sowieso niet geklopt zou worden, Blijt alleen de paar stukken van zwolle over......

Deze stukken hebben vaak alleen een representatieve functie en zullen zeer waarschijnlijk niet in circulatie zijn gekomen, maar je weer maar nooit..........

De klop is de pijlenbunden welke de 7 provincien dient voor te stellen. De pijlenbundel zie je op veel meer munten uit dezelfde periode staan bijvoorbeeld ducaat (goud) etc.......
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 31 December 2007 - 00:26:27 »

Blijft alleen de paar stukken van zwolle over......
De Zwolse piedforts van 1680 zullen, zelfs al zouden ze in omloop zijn geraakt, daar niet lang in gebleven zijn omdat ze duidelijk te dik en te zwaar waren. Het is dus uitgesloten dat ze in 1694 van een klop zouden zijn voorzien.
Een geklopte Zwolse rijderschelling 1680 is een normale Zwolse rijderschelling 1680 met een cataloguswaarde van 15 euro in Fraai en 25 euro in Zeer Fraai.
Rob Kooy

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: