Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 05:44:21 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: meer info over (zilveren?) muntje  (gelezen 859 keer)
chacha
groentje
*

« Gepost op: 02 December 2007 - 21:36:41 »

Hallo,
Heb hier een muntje (zie foto) met het opschrift 'SALVUM FAC REGEM' en aan de andere kant 3 lelies en een kroon - 'REX' 1699.

Ik vind een aantal zeer gelijkaardige munten Louis XIV maar geen enkele exact als deze. (opschrift SALVUM FAC REGENT staat gewoonlijk aan de kant met de lelies, terwijl op deze munt het aan de kant van de koning? staat).

Kan iemand me verder helpen aub ?
rimidi
nieuw lid
**

« Antwoord #1 Gepost op: 02 December 2007 - 22:31:19 »

@ chacha :

Weet ik ook niet maar vond wel :Louis XIIII milled silver , soort schelling wel van 1704... Huh

Groet rimidi
rondomons
Senior lid

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #2 Gepost op: 02 December 2007 - 22:40:35 »

De enige verklaring die ik kan bedenken is de volgende:

Wat je nu ziet op de munt - het portret van Lodewijk XIV op de voorzijde en de kroon met de 3 lelies op de keerzijde – is de munt geslagen in 1704. Nu is het afhankelijk van de grote van de munt een 20, 10 of 5 sols aux insignes. Duplessy nr 1565/1567

De onderliggende munt is naar mijn mening de munt waar je het jaartal van kan lezen en een groot deel van het omschrift. Dat zou dan Duplessy 1519 moeten zijn. Het aardige is dat in het omschrift op het onderste plaatje staat LUD. XIV.D.G. etc terwijl vrijwel alle munten van Lodewijk de XIV beginnen met LVD.XIIII.D.G. Dit maakt de toewijzing naar Duplessy 1519 vrijwel zeker.

Dus het omschrift DOMINE SALVVM FAC REGEM is van de oude munt uit 1699 en het portret is van de munt uit 1704

Verder is dit maar een gedachte van mij waar ik ook best naast kan zitten. Ik hoor het graag als iemand anders een andere mening is toegedaan.

Groeten,

Rondomons
chacha
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 02 December 2007 - 23:09:13 »

@ Rondomons

Ik weet niet of ik je uitleg 100% begrijp? Wat bedoel je met 'de onderliggende munt '? Als ik je uitleg lees heb ik de indruk dat je spreekt over 2 verschillende munten ??

Grootte van de munt is exact 2 cm diameter.
rondomons
Senior lid

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #4 Gepost op: 02 December 2007 - 23:23:42 »

Nog even snel een antwoord op je laatste vraag.

De is een reformation munt. Dit was in die tijd en vooral in Frankrijk gebruikelijk, om voor een nieuwe emissie munten de oude munten te gebruiken. De Franse slag.

Heel vaak kan je dus bij de nieuwe munten zien welke oude munt gebruikt is en dat is bij jou munt ook het geval.

Groeten,

Rondomons

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: