Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 05:37:30 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: ONBEKENDE MUNT. OFFICEEL LATEN VERKLAREN !!!  (gelezen 1467 keer)
KIT
groentje
*

« Gepost op: 24 November 2007 - 13:31:55 »

goede dag ik wou graag weten  waar je heen moet .
als je een munt heb waar men twijfeld over et bestaan ?
of wat je moet doen ?,zodat een munt  officeel in de catalogus te staan.

VOORBEELD

stel er zijn er naar horen zeggen 8 stuks afslag in tin vd stuiver 1933 .
en ik heb er 2 kan ik de munt dan in de catalogus laten zetten ,en beinvloed dit dan de waarde van MUNT!!

ik heb een kranten artikel   waarin et volgende  staat

philadelphia  overdate reported  for curacao
         januari  1980
credit goes to david .....

who submitted apair of the coins for authentification, in a group  of several other newly reported overdates.
current listed in the SCWC
the normal date could bring up to 20 dollar , and the overdatecould bring  50 dollar or more

et gaat hier over de  overslag van et kwartje  pp 1943/41

dit is gerapoterrd in 1980 ik zat in de oude mevius te kijken van 1982 .
daar staat de overslag nog niet in !!
in de catalogus van nu wel !  met een waarde van een paar honderd euro .

nou is mijn vraag dus  kan ik dat ook met de afslag in tin .

heb ik dan genoeg aan twee exemplaren of zijn ze alle 8 nodig !

tot horens .

Kit
maarten16
Senior lid

Geslacht: Man

dit forum is echt gaaf!

« Antwoord #1 Gepost op: 24 November 2007 - 14:17:45 »

Afslagen in andere metalen worden nooit in catalogus gezet. Je hebt van veel meer munten afslagen in andere metalen, voor deze munten geld vaak: Wat een gek er over heeft om hem te kopen. De waarde bepaald de koper dus eigenlijk, zulk soort munten komen niet vaak voor.

Koningkrijk verzamelaar!
AlexanderB
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 24 November 2007 - 15:49:37 »

@ KIT:
Als ik jou was zou ik allereerst naar het Geldmuseum gaan om je stukken op echtheid te laten controleren. Wat er vervolgens mee gedaan wordt, weet ik ook niet...

» AlexanderB «
spaarvarken
Volledig lid

« Antwoord #3 Gepost op: 25 November 2007 - 23:44:16 »

@kit

Over de afslagen in tin bestaat enige twijfel over de echtheid. (Ik doe hier verder geen uitspraken over)

Het eerste bekende exemplaar is volgens mij voorgekomen bij een veilinhuis dat het niet altijd even nauw nam met de beschrijvingen. Teven wordt deze afslag niet vermeld in het handboek over Nederlandse Koninkrijksmunten van de heer J. Schulman. De laatste versie van dit boek stamt uit 1975. Nadien is er geen update meer gekomen.

Indien deze stukken echt zijn dan zouden zij in een soortgelijk boek dienen te worden opgenomen.

Zowel de muntalmanak als de mevius vermelden in slechts een enkel geval een bijzondere afslag. (namelijk de laatste gulden in goud en zilver).

Ik zou de stukken laten bekijken door het Nederlands Geldmuseum zoals Alexander terecht aangeeft.

De marktwaarde van deze stukken is inderdaad wat de gek er voor geeft, maar met een eventuele echtheidverklaring van een expert zal deze lwaarschijnlijk liggen boven de aanschafprijs.

Mvg

Francois
Uruny
groentje
*

« Antwoord #4 Gepost op: 08 Juni 2008 - 20:23:52 »

Beste KIT,

De "proefslag in tin" van de stuiver 1933 kun je afschrijven. Ik kocht er zelf ook 4 in 2004. Ze waren overduidelijk replica's.
Of zouden we nu samen 6 van 8 bestaande exemplaren hebben?   Grin

Groet,

Jeroen
andres
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 08 Juni 2008 - 21:43:58 »

Hoi Jeroen,
Als je zegt dat je 4 replica's van die afslag bezit, houd dat in dat er ook ""echte"" bestaan.
Ik neem aan dat je bedoeld dat het fantasie munten zijn, een stukje huisvlijt of zoiets
groet Andres
Uruny
groentje
*

« Antwoord #6 Gepost op: 09 Juni 2008 - 10:43:32 »

Hoi Andres,

Nee, ik bedoel dat de afslag niet bestaat en het allemaal (niet officiële) replica's zijn.
Ik heb deze hele discussie jaren geleden ook al gehad (Ron Tholen weet ervan) en heb geprobeerd te achterhalen waar ze vandaan komen.
Degene die mij de 4 stuks verkocht (via Qoop.nl) wilde niet kwijt hoe hij eraan kwam.
Na alle consternatie dacht ik dat ze wel uit beeld zouden verdwijnen, maar helaas, af en toe duiken ze nog op.
Mijn gedachte achter deze "munt" is dat hij oorspronkelijk moest doorgaan voor een echte stuiver 1933, aangezien het toch een duurder jaartal is. Bedoeld om de leek te misleiden dus.

Ze zijn niet echt en dat is voor mij het einde van het verhaal van de stuiver 1933 in tin.

Mijn advies aan iedereen die er toch een wil hebben: Betaal er niet meer voor dan je voor elke andere replica zou geven.

spaarvarken
Volledig lid

« Antwoord #7 Gepost op: 09 Juni 2008 - 11:01:46 »

Verbazinwekkend is het niet dat ze niet echt zijn. alle toonaangevende veilingcatalogi geven dit stuk nergens weer tot voor een paar jaar geleden. Wat mij betreft zijn dit ook replica 's. Ik bezit er gelukkig geen. Er bestaat atijd wel kans om een keer een niet gepubliceerde proefslag te bemachtigen, maar in deze hoeveelheid.........je ziet ze met de regelmaat van de klok.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: