Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 05:29:39 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Zilveren herdenkingsmunten  (gelezen 1882 keer)
Robin0046
groentje
*

« Gepost op: 18 November 2007 - 10:34:09 »

Hallo,

Ik heb pas geleden de 11 Nederlandse Euro-herdenkingsmunten (€5 en €10) gekocht. De laatste 4 (Australie, Rembrandt, Belasting en Michiel de Ruyter) gewoon in de originele coincard. Deze 4 zijn echter goudbruin tot koffiebruin verkleurd (vooral aan de open kant). Hoe kan ik deze het beste reinigen, is er nog wel iets aan te doen?
AlexanderB
full lid

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 18 November 2007 - 10:41:38 »

Robin,

Ik gebruik zelf voor mijn Zilveren Nederlandse Koninkrijksmunten zuiveringszout. Dit is een wit poeder, waarmee je de vlekken van de munt kunt wrijven. Er ontstaan, naar mijn idee, geen krassen en de munt ziet er daarna mooier maar niet gepoetst uit. Gepoetste munten zijn immers niet mooi...

Op dit forum staan diverse manieren om munten te reinigen, zie: Het reinigen van zilveren munten

Echter moet je kijken dat hetgeen je gebruikt, niet de coincards zelf aantast. Als je de munten in de coincards wilt laten, kun je ze nu wel reinigen, maar zullen ze na verloop van tijd toch weer verkleuren. Dan kun je ze mijns inziens beter laten zoals ze zijn...

» AlexanderB «
« Laatste verandering: 18 November 2007 - 10:43:24 door AlexanderB » Gelogd
Robin0046
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 18 November 2007 - 10:53:50 »

Ik geef helemaal niks om die coincards, dus daar heb ik ze allang uit gehaald.  Grin Mijn plan is om ze in munthouders te doen, dan blijven ze mooier.
Robin0046
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 24 November 2007 - 19:27:49 »

Ik heb ze vandaag schoongemaakt met zuiveringszout, het werkte uitstekend! Bedankt voor de goede raad.  Smiley
the_rotterdammer
Volledig lid

Geslacht: Man

« Antwoord #4 Gepost op: 25 November 2007 - 22:26:28 »

Bij nieuwe munten heb je helemaal geen zout nodig. Gewoon even in de zilverdip (net als voor sieraden) even beetje schudden en goed afspoelen met lauw water (droogt het beter) en dan deppen of fohnen. De aanslag is nog heel oppervlakkig en hoeft niet eraf gewreven te worden. Dat zout is een schuurmiddel en laat zijn sporen achter op de munten.

Als je wat ouder zilver hebt, juliane en wilhelmina zilver, kun je het vuil tussen het reliëf uitwrijven met wat zuiverings (maag) zout. Eerst even dippen en dan direct wat zout, en weer goed afspoelen anders krijg je op termijn geelbruine vlekken en kun je het weer opnieuw doen. Er zijn nog andere methoden, maar deze is het meest eenvoudige. Koken met soda en zilverpapier en allerlei andere grootmoederskeukenpoetstrucjes werken ook.

The_Rotterdammer
A 23K+ SELLER on eBay
www.rotterdammer.net
www.buitenlandsemunten.nl
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: