Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 05:07:32 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: reinigen van munten  (gelezen 1829 keer)
gerdamarjolein
Volledig lid

poppiedoppie

« Gepost op: 03 Juli 2003 - 21:58:52 »

het lijkt mij een hele toffe hobby, via ebay kun je ongereinigde munten kopen maar hoe kan ik die nu het beste reinigen?
volgens de gegevens die ik heb met citroenzuurkorrels of sodaoplossing met glycerine(dan heb ik het over koperen munten.)
ben bang meer kapot dan schoon te maken.

groetjes marja
bvds
full lid

Geslacht: Man

liefhebber van Belgische munten

« Antwoord #1 Gepost op: 03 Juli 2003 - 22:00:34 »

kijk eventjes in de rubriek Reinigen
http://www.muntstukken.be/forum/index.php?board=33

daar staat een goed overzicht per metaalsoort

mvg

"... , wordt terug numismaat, verzamel munten voor uw plezier (het uwe en niet voor dit van uw geldbeugel)." J.D.M. (Tijdschrift van het Europees Genootschap voor munt- en penningkunde, november 1970)
---
http://users.skynet.be/bart.vandensteen
Michel
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 03 Juli 2003 - 22:07:39 »

Hallo Marja,

Opgelet met het kopen van ongereinigde munten op eBay, daar zit veel schroot tussen en je betaald ten lange laatste voor een paar munten die degelijk zijn. Ik koop liever munten waarvan ik kan zien wat het is en dan kun je nog goede zaken doen. Kijk even op eBay België, daar is Zico aan het verkopen. Mooie stukken voor niet veel geld.
Wat het reinigen betreft, kun je best voor bronzen en koperen munten, ze gewoon in een bad olijfolie zetten. Na een paar uren kun je dan met een tandenstoker (hout of plastiek) het vuil afpeuteren. Regelmatig terug in het badje stoppen en herbeginnen. Voor zilveren munten volstaat gedistilleerd of gedemineraliseerd water en opnieuw peuteren... Grin
groetjes
michel Wink

PS : op eBay België ben ik aan het bieden op Numerianus, gelieve zo vriendelijk te zijn en niet over mij te bieden ( verburg_be ( 51). Dank U
Ard
Senior lid

Het beste Muntenforum

« Antwoord #3 Gepost op: 03 Juli 2003 - 22:08:19 »

Goede link:

http://www.muntstukken.be/forum/index.php?board=15;action=display;threadid=1947;start=msg13551#msg13551

Niet echt meer bezig op het forum
Michel
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 03 Juli 2003 - 22:18:53 »

Hei N1ghtr1der !
Hoe zit het ?? Grin
Ik heb die artikeltjes over het reinigen gelezen. O jee, daarvoor moet je voor apotheker gestudeerd hebben !! Grin Grin
Ik hou het altijd op de meest natuurlijke middelen en dat gaat ook heel goed...het duurt wat langer, maar het resultaat is super, vooral met oude munten. Zuren en dergelijke beschadigen vlug de patina van oude bronzen munten. Daarom gebruik ik olijfolie. Als de munt zuiver is, hoef ik alleen een tipje kleurloze "shoecream" op te zetten en met een zachte borstel op te wrijven. De patina is gevoed en de munt is prachtig en blijft gelijk ze is.
...ieder zijn eigen systeem, natuurlijk als het resultaat maar goed is.
groetjes
michel Wink
Michel
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 03 Juli 2003 - 22:20:59 »

Dank je wel Ard  Grin Grin.....ik wist het zelf niet meer !!! Roll Eyes
bvds
full lid

liefhebber van Belgische munten

« Antwoord #6 Gepost op: 03 Juli 2003 - 22:25:18 »

Michel

die tips komen van het Munt-en Penningkabinet, die zullen wel weten wat ze zeggen, veronderstel ik Smiley

ik waag er mij ook niet aan Grin
ik hou het op olijfolie en gedestilleerd water Grin

mvg Grin

"... , wordt terug numismaat, verzamel munten voor uw plezier (het uwe en niet voor dit van uw geldbeugel)." J.D.M. (Tijdschrift van het Europees Genootschap voor munt- en penningkunde, november 1970)
---
http://users.skynet.be/bart.vandensteen
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: