Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 05:01:00 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Hulp bij het indentificeren van munten  (gelezen 1696 keer)
SWAT
groentje
*

Geslacht: Man

He Allemaal. Wil je meer weten? Voeg m'n MSN toe!

« Gepost op: 26 Oktober 2007 - 15:44:00 »

Beste forumleden,

Met de leeftijd van 17 jaar ben ik vrij nieuw en onervaren in het munten verzamelen.
Onlangs bij het uitbreiden van mijn muntenverzameling, stuitte ik op munten die ik zelf niet kon identificeren.
Aangezien er geen landsnaam of bepaald symbool op gedrukt was wat ik kon herkennen,
besloot ik wat foto's te maken en deze online te plaatsen.
Wie weet kunnen julllie mij helpen bij het identificeren van de afkomst en waarde van deze munten.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
De foto's vinden jullie hieronder:

Munt 1 voorkant:

Munt 1 achterkant:

Munt 2 voorkant:

Munt 2 achterkant:

Munt 3 voorkant:

Munt 3 achterkant:

Munt 4 voorkant:

Munt 4 achterkant:

Munt 5 voorkant:

Munt 5 achterkant:

Munt 6 voorkant:

Munt 6 achterkant:

Every Coin Is a Piece Of History.
That's Why You Have To Handle Them With Care ...
bart
full lid

moderne wereldmunten: een passie!

« Antwoord #1 Gepost op: 26 Oktober 2007 - 20:02:04 »

Beste SWAT,
Welkom op dit forum. Ik hoop dat je je hier goed amuseert en er tegelijkertijd nog wat van opsteekt

Jouw munten zijn allemaal moderne circulatiemunten. Na een tijdje begin je ze wel te herkennen.

Hier gaan we:
1)Sri Lanka, 25 cents KM#141.2 (het KM#nummer is het catalogusnummer in de Standard Catalog of World Coins). Deze versie (koper-nikkel, met geribde rand) werd geslagen van 1982 tot 1994. In 1975-1978 hadden deze munten een "security edge": in de rand is een brede groef rondomrond;  van 1996 tot 2004 zijn deze munten geslagen in vernikkeld staal.
2)Nepal, 5 paisa, geslagen onder koning Birendra (1971-2001) KM#802. Het jaartal valt niet duidelijk meer te lezen.
3)Nepal, 10 paisa KM#1014.2 Jaartal is 1985. Op de munt staat als jaartal 2042 volgens de Vikram Samvat jaartelling.
4)Tunesië 5 millim KM#282
5)Tunesië 1/2 dinar KM#303. de afgebeelde persoon is Habib Bourguiba; president van Tunesië geweest.
6)Marokko 5 dirhams KM#72. De afgebeelde monarch is Hassan II (1962-1999), vader van de huidige koning Mohammed VI

bart

wereldmunten van 1750 tot nu!
SWAT
groentje
*

He Allemaal. Wil je meer weten? Voeg m'n MSN toe!

« Antwoord #2 Gepost op: 02 November 2007 - 01:44:24 »

Pas een paar dagen op dit forum, nu al succes!  Smiley
Bart, bedankt voor je informatie.
Nu weet ik meteen bij welke munten ze horen.
Zo te zien is die 'Standard Catalog of World Coins' ook een aanrader.
Eens kijken of ik die ergens kan scoren.
Nogmaals bedankt!

Every Coin Is a Piece Of History.
That's Why You Have To Handle Them With Care ...
bart
full lid

moderne wereldmunten: een passie!

« Antwoord #3 Gepost op: 02 November 2007 - 22:49:38 »

Hallo SWAT,

De "Standard Catalog of World Coins" van uitgeverij Krause Publications is inderdaad een aanrader voor verzamelaars van wereldmunten, maar dit is een nogal lijvige en dure catalogus in 5 delen:1601-1700; 1701-1800; 1801-1900; 1901-2000 en 2001-heden.

Best kijk je even of je plaatselijke bibliotheek geen exemplaar heeft. Heel wat bibliotheken hebben een exemplaar met de munten 1901 - heden.(Pas vorig jaar, of is het al 2 jaren, werd het 'modernste' deel ontdubbeld in 20ste eeuwse en 21ste eeuwse munten).
Een alternatief is te proberen een tweedehands exemplaar op de kop te tikken (op Amazon staan er regelmatig tweedehandse exemplaren te koop). Het nadeel van een ouder exemplaar kan zijn dat de nummering niet meer klopt: van enkele landen werd de catalogusnummering de laatste jaren herzien.

bart

wereldmunten van 1750 tot nu!
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: