welja Chromatic, dat is allemaal juist wat je zegt - daarom is het nu zo goed dat jij de moed hebt om dat eindelijk eens serieus te gaan vergelijken - anders zou het misschien nog tientallen jaren duren voor er nog andere opmerkingen komen en dingen aan het licht komen - dat idee van de Krauss is niet te versmaden

jij als informaticus licht dit op een fantastische manier door, ik wens je veel sterkte voor de laatste nummers !
@Bobbie, ik gebruik dat blad A9 uit het Davo-album al lang voor iets anders - er waren toch maar 2 munten op vermeld (oa.die 50 centiem 1934 VL) - gebruik dat blad voor je "speciale" munten van die periode : overslagen - variëteiten enz - je zal zien :dan geraakt het ook niet volledig hoor !

@N1ghtr1der - natuurlijk kan je als je het geld hebt alles "kopen" bij handelaars, en je hebt gelijk dat je zegt dat het in dat geval wel niet op een muntje zal komen - maar verzamelen is voor mij toch iets anders : zoeken, "op jacht gaan", rondvragen bij iedereen die je kent, ruilen , .. nu je weet wel wat ik bedoel want je bent ook een verzamelaar -
in het andere geval ben je gewoon "een koper" - een "consument", - en verlies je helemaal de spanning van het verzamelen (want je weet dat je het geld toch reeds in je zak hebt..) en dan is voor mij het plezier er vanaf.
mvg,
midas