Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 04:49:54 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 50ct 1934 vlaams  (gelezen 3279 keer)
chromatic
groentje
*

Geslacht: Man

Geslacht: Nog Niet !!!

« Gepost op: 11 Februari 2003 - 19:09:10 »

oude morin nr 444
leopold 3

deze is niet meer te vinden in de nieuwe morin.

volgens de oude zouden deze niet te onderscheiden zijn van deze uit de periode van albert 1.

Is dit nu een reden om ze dan maar niet meer in de cataloog te plaatsen?

Verzamelaar van Belgische munten (1832 - 2001), alle belgische € munten en andere landen de omloop €-munten
Forum lidnr:43. Wink
midas
Volledig lid

The forum is alive and well !

« Antwoord #1 Gepost op: 11 Februari 2003 - 20:05:32 »

ja zie, Albert I regeerde tot 17 februari 1934,
Leopold III vanaf die datum - dus allebei een deel van 1934 - nu zullen inderdaad een deel van die stukken nog onder Albert geslagen zijn, en Morin vermeldde dit onder nr 413 in zijn oude uitgaven met een slagaantal van 1.840.000 stuks , maar ook "werd slechts gedeeltelijk in omloop gebracht" -
onder Leopold III zegt de oude Morin dat er 30.964 stukjes werden bijgeslagen nr 444 (waarvan 16,05 % niet ingeleverd ?), en aangezien er geen naam van koning opstond, en 1934 geldig is voor beide vorsten - is er terecht geen reden om deze stukjes niet als identiek te beschouwen -
misschien is het ene geslagen op 16/2/1934 door Albert,
en het andere 2 dagen later op 18/2/1934 door Leopold III - dus Morin heeft wel gelijk van dat nu eindelijk zo te doen ...
ik denk dat vele verzamelaars nu wel tevreden zullen zijn dat ze nu deze zeldzame munt slechts één keer in hun verzameling moeten hebben om compleet te zijn, in plaats van vroeger 2 keer !
mvg,
midas
zuster12
full lid

munten en biljetten zijn top

« Antwoord #2 Gepost op: 11 Februari 2003 - 20:13:56 »

amai amai , heb het nog niet moeilijk genoeg om iets bijeen te verzamelen en dan schieten ze de ene kémel na de andere
zie ook 5 cent 1932 VL
het enige voordeel is inderdaad dat we nu een munt minder moeten zoeken  Grin

ik verzamel alle munten en belg.biljetten.
bobbie
groentje
*

verzamel munten van Belgie en de euro

« Antwoord #3 Gepost op: 11 Februari 2003 - 21:36:45 »

in de DAVO muntenalbum van Belgie zijn ze twee maal vermeld, zodat ik ze wel dubbel moest hebben om compleet te zijn.  Undecided
mvg
bobbie

bvds
full lid

liefhebber van Belgische munten

« Antwoord #4 Gepost op: 11 Februari 2003 - 23:20:08 »

als je het geld hebt om ze 'bijna' allemaal te hebben, dan zal het op dat ene muntje ook weer niet meer aankomen Grin

mvg

"... , wordt terug numismaat, verzamel munten voor uw plezier (het uwe en niet voor dit van uw geldbeugel)." J.D.M. (Tijdschrift van het Europees Genootschap voor munt- en penningkunde, november 1970)
---
http://users.skynet.be/bart.vandensteen
chromatic
groentje
*

Geslacht: Nog Niet !!!

« Antwoord #5 Gepost op: 12 Februari 2003 - 03:30:16 »

Midas heeft aan de ene kant wel gelijk, maar waarom moet het dan van 1934 tot 2003 duren tot ze het doorhebben, en duizenden verzamelaars 'bezighouden', als of em het vorig jaar nie wist....

Persoonlijk ga ik toch serieze bedenkingen stellen bij de catologen op zo een moment...dit is een kwestie die al jaren in de morin staat, en nu , zo maar uit het niets aangepast word.

Wij als muntenverzamelaars gaan voort op dergelijke catalogen, die bij nader inzien er zelf niet echt veel van bakken... (er zijn tussen 1830 en 1934 al 3 verschillen gevonden in de cataloog 2002 en 2003).

Waarschijnlijk zouden er nog een paar uitkomen als we de krause es deftig gaan vergelijken met de morin. Wat is er dan juist en wat niet???

Oh, best zal ik me er niet te druk over maken en gewoon de database aanpassen naar wat mr. morin ons nu verteld en er verder niet wakker van liggen.

Verzamelaar van Belgische munten (1832 - 2001), alle belgische € munten en andere landen de omloop €-munten
Forum lidnr:43. Wink
belg_jos
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 12 Februari 2003 - 03:42:19 »

we maken er gewoon zelf één !!!!

(zegt hij in een nietsvermoedende bui...)
midas
Volledig lid

« Antwoord #7 Gepost op: 12 Februari 2003 - 08:33:01 »

welja Chromatic, dat is allemaal juist wat je zegt - daarom is het nu zo goed dat jij de moed hebt om dat eindelijk eens serieus te gaan vergelijken - anders zou het misschien nog tientallen jaren duren voor er nog andere opmerkingen komen en dingen aan het licht komen - dat idee van de Krauss is niet te versmaden  Wink Wink
jij als informaticus licht dit op een fantastische manier door, ik wens je veel sterkte voor de laatste nummers !

@Bobbie, ik gebruik dat blad A9 uit het Davo-album al lang voor iets anders - er waren toch maar 2 munten op vermeld (oa.die 50 centiem 1934 VL) - gebruik dat blad voor je "speciale" munten van die periode : overslagen - variëteiten enz - je zal zien :dan geraakt het ook niet volledig hoor !  Sad

@N1ghtr1der - natuurlijk kan je als je het geld hebt alles "kopen" bij handelaars, en je hebt gelijk dat je zegt dat het in dat geval wel niet op een muntje zal komen - maar verzamelen is voor mij toch iets anders : zoeken, "op jacht gaan", rondvragen bij iedereen die je kent, ruilen ,  .. nu je weet wel wat ik bedoel want je bent ook een verzamelaar -
in het andere geval ben je gewoon "een koper" - een "consument", - en verlies je helemaal de spanning van het verzamelen (want je weet dat je het geld  toch reeds in je zak hebt..) en dan is voor mij het plezier er vanaf.    
mvg,
midas  
« Laatste verandering: 12 Februari 2003 - 08:51:59 door midas » Gelogd
bobbie
groentje
*

« Antwoord #8 Gepost op: 12 Februari 2003 - 10:56:58 »

groot gelijk midas. Dat maakt het zo plezant, zoeken, ruilen,rommelmarkten bezoeken,enz.

bobbie

bvds
full lid

liefhebber van Belgische munten

« Antwoord #9 Gepost op: 12 Februari 2003 - 11:28:20 »

@midas en bobbie
helemaal mee eens
maar je had toch niet gedacht dat je muntjes zoals bijvoorbeeld morin 1-5 in een rommelbak gaat vinden?
dat zal wel lukken met andere muntjes die net iets meer 'waard' zijn (heb er ook zo al gevonden), maar niet allemaal

het is inderdaad leuk om 'op jacht te gaan' om de muntjes te vinden, maar ik vrees dat je de hele zeldzame munten maar op 1 manier zal kunnen bekomen... Undecided

mvg

"... , wordt terug numismaat, verzamel munten voor uw plezier (het uwe en niet voor dit van uw geldbeugel)." J.D.M. (Tijdschrift van het Europees Genootschap voor munt- en penningkunde, november 1970)
---
http://users.skynet.be/bart.vandensteen
midas
Volledig lid

« Antwoord #10 Gepost op: 12 Februari 2003 - 11:59:44 »

zeker, de Belgische "rommelbakken" zijn hopeloos -
je moet  toevallig al in het buitenland geraken om op zo'n manier nog wat interessants te vinden - maar er is zeker nog heel wat te vinden bij familie, vrienden, kennissen, oudere buren, rijke boeren , oude juffrouwen, ... allez vul maar aan.
dat wordt ook bewezen door de grote aantallen (oude) Belgische franken die NIET in € werden omgewisseld (voor hoeveel was het weer ?)
als dat nu gebeurt, dan was dat  vroeger ook al wel zo, er is immers niets nieuws onder de zon, en er moet nog heel wat onder de matrassen zitten ...
mvg,
midas  
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: