Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 04:47:26 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Luxemburg 2 € CC 2008  (gelezen 2165 keer)
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Gepost op: 16 Oktober 2007 - 08:51:27 »

Diverse Duitse bronnen (www.numismatico.de en www.zwei-euro.com) melden dat Luxemburg in februari 2008 weer een speciale 2 euromunt zal uitgeven.
Het thema is "Kasteel Berg", de residentie van de Groothertog. Zonder twijfel zal ook hierop weer het portret van Henri naast het gebouw worden afgebeeld.

Het Kasteel Berg bevindt zich in Colmar-Berg en was in de loop der eeuwen achtereenvolgens in het bezit van diverse families. In 1834 werd het door Koning/Groothertog Willem II gekocht van de toenmalige eigenaar.
Groothertog Willem IV liet het oorspronkelijke kasteel afbreken en tussen 1907-1911 vervangen door een gebouw dat aan de eisen van de moderne tijd voldeed.
Sinds 1934 is het Kasteel Berg eigendom van de staat, die het aan de groothertoglijke familie ter beschikking stelt. 
Rob Kooy
« Laatste verandering: 16 Oktober 2007 - 10:34:05 door RobKooy » Gelogd

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #1 Gepost op: 18 Oktober 2007 - 10:00:47 »

Lachen geblazen Grin Op www.muenzenforum.de staat nu een plaatje van het kasteel Berg zoals dat op een postzegel is afgebeeld.
Vervolgens suggereerde iemand dat, omdat de Groothertog nu eenmaal verplicht op elke munt moet worden afgebeeld, om hem uit één van de ramen te laten kijken. Al wordt daardoor de Groothertog een Kleinhertog. Grin Grin
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Dick
nieuw lid
**

« Antwoord #2 Gepost op: 18 Oktober 2007 - 11:25:31 »

Rob,

Was het niet zo dat het thema van de speciale 2 euromunt iets te maken moest hebben met Europa? Of geldt dat alleen voor de speciale nederlandse 2 euromunt.

Dick
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 18 Oktober 2007 - 13:03:05 »

Was het niet zo dat het thema van de speciale 2 euromunt iets te maken moest hebben met Europa? Of geldt dat alleen voor de speciale nederlandse 2 euromunt.
@ Dick,
In de aanpassing van de Nederlandse muntwet is bepaald dat een speciale 2 euromunt alleen mag worden geslagen ter gelegenheid van een Europees thema. Voor andere landen gelden andere regels.
De allereerste speciale 2 euromunt werd in 2004 geslagen door Griekenland ter gelegenheid van de Olympische Spelen. Dat is toch ook geen specifiek Europees thema?
Duitsland geeft van 2006 tot en met 2021 elk jaar een munt uit gewijd aan het voorzitterschap van een Duitse deelstaat in de Bondsraad.
En Luxemburg geeft al sinds 2004 jaarlijks een munt uit gewijd aan de Groothertoglijke familie. Daarom is het ook niet al te moeilijk om te voorspellen welk onderwerp de Luxemburgse speciale 2 euromunt van 2009 zal hebben: Die zal wel gewijd worden aan het kasteel Fischbach. Dat is namelijk de derde residentie van de Groothertoglijke familie.
Rob Kooy

AlexanderB
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 22 Oktober 2007 - 14:46:58 »

Lachen geblazen Grin Op www.muenzenforum.de staat nu een plaatje van het kasteel Berg zoals dat op een postzegel is afgebeeld.
Vervolgens suggereerde iemand dat, omdat de Groothertog nu eenmaal verplicht op elke munt moet worden afgebeeld, om hem uit één van de ramen te laten kijken. Al wordt daardoor de Groothertog een Kleinhertog. Grin Grin
Helaas hebben ze dat bij onderstaand fantasie-ontwerp niet gedaan:

Bron: Muenzenforum

» AlexanderB «
« Laatste verandering: 22 Oktober 2007 - 15:43:16 door AlexanderB » Gelogd
roygilze
Volledig lid

« Antwoord #5 Gepost op: 22 Oktober 2007 - 15:20:16 »

Nou ik vind het een erg fraai ontwerp hoor!
roygilze
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 22 Oktober 2007 - 15:23:49 »

Maar wat ik me afvroeg is of ze eigenlijk wel klaar waren met de reeks van oude en nieuwe groot-hertogen van het hertogdom?
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 22 Oktober 2007 - 15:51:50 »

Het door Alexander getoonde plaatje is NIET het originele ontwerp. Het is een fantasie door Lolo!, een lid van www.muenzenforum.de.
Nadat hij door mij hierop was gewezen heeft Alexander zijn bericht aangepast.
Rob Kooy

Pieterken
groentje
*

« Antwoord #8 Gepost op: 20 Januari 2008 - 11:16:42 »

De nieuwe munt 2008 staat te koop op ebay in voorverkoop.  Wat is de oplage van deze munt en wanneer komt deze uit?  Misschien dat de prijzen nog wat zakken.  Ik weet nooit goed wat doen. Wachten of kopen? Dalen of stijgen de prijzen.  Ik ben hierin nog een redelijk groentje en soms mispak je je hier wel eens aan.  Kan iemand mij hiermee helpen?
AlexanderB
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 20 Januari 2008 - 11:24:51 »

De nieuwe munt 2008 staat te koop op ebay in voorverkoop.  Wat is de oplage van deze munt en wanneer komt deze uit?  Misschien dat de prijzen nog wat zakken.  Ik weet nooit goed wat doen. Wachten of kopen? Dalen of stijgen de prijzen.  Ik ben hierin nog een redelijk groentje en soms mispak je je hier wel eens aan.  Kan iemand mij hiermee helpen?
Pieterken, op www.euro-auflagen.de is te zien dat de oplage van deze munt waarschijnlijk 1.000.000 stuks zal zijn.

Naar mijn idee kun je gewoon het beste wachten. Kijk maar eens tegen welke prijzen je nu soortgelijke munten met een dergelijke oplage kunt krijgen. De prijsstijging van de 2 Euro Monaco kwam door speculatie, zo ook bij de 2 Euro Slovenië. Maar zullen veel mensen gaan speculeren bij een munt met een verwachte oplage van 1 miljoen stuks?

De oplage van de 2 Euro CC Luxemburg 2006 en 2007 bedroeg ook 1 miljoen stuks. Deze krijg je op diverse plaatsen voor zo'n 3 Euro...

» AlexanderB «
llinde
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 20 Januari 2008 - 11:39:16 »

De prijsstijging van de 2 Euro Monaco kwam door speculatie

Ik denk eerder door de lage oplage van 20.001 stuks

Luit

Lid heeft de Forumregels overtreden en is geen lid meer.
AlexanderB
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 20 Januari 2008 - 11:44:02 »

Uiteraard kwam dit door de oplage. Feit blijft echter wel dat door het slimme inkopen van een aantal personen er extra weinig stukken op de markt waren en de prijs ineens de lucht inschoot. Heb ik ze in het begin nog aangeboden gezien voor 140 Euro, daarna ging het opeens om bedragen van ruim 300 Euro. Ik weet niet hoe het nu verder met de prijzen is, aangezien ik de moed voor de aanschaf allang opgegeven heb  Wink

» AlexanderB «
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 20 Januari 2008 - 11:45:01 »

@ Luit,
De werkelijke reden is zowel de lage oplage als speculatie. Op het Duitse forum waren diverse mensen (o.a. de handelaar Tobias Honscha) druk bezig om zo groot mogelijke aantallen tegen steeds hogere prijzen op te kopen.
Rob Kooy

Pieterken
groentje
*

« Antwoord #13 Gepost op: 21 Januari 2008 - 13:55:13 »

Deze wordt aangeboden op ebay frankrijk.
http://cgi.ebay.fr/nouveaute-2-euros-commemo-luxembourg-2008_W0QQitemZ250205045952QQihZ015QQcategoryZ127308QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #14 Gepost op: 21 Januari 2008 - 16:15:40 »

@ Pieterken,
Deze munt wordt pas vanaf begin volgende maand in omloop gebracht. De verkoper kan ze dus nog niet in voorraad hebben, ook al beweert hij van wel. Het erbij geplaatste plaatje kun je ook hierboven in deze thread terugvinden: het is een fantasie-ontwerp gemaakt door ene Lolo! op een Duits muntenforum.
Rob Kooy

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: