Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 04:02:39 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Zeelandia 2 Stuiver 1733 MUNTSLAG ???  (gelezen 2591 keer)
AlexanderB
full lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 29 Augustus 2007 - 15:46:10 »

Sinds kort ben ik begonnen met het verzamelen van Nederlandse Provinciale munten, waaronder ook de Dubbele Wapenstuivers.

Nu heb ik in mijn verzameling een vreemde eend gevonden, te weten een Dubbele Wapenstuiver Zeelandia uit het jaar 1733 welke in muntslag is geslagen. De achterzijde staat dus op de kop.

Aangezien geen van mijn andere Dubbele Wapenstuivers, noch van Zeelandia noch van de andere provincies, zo is geslagen, vroeg ik mij af of dit normaal was?

» AlexanderB «
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 29 Augustus 2007 - 16:22:15 »

@ Alexander,
Als regel zijn de dubbele wapenstuivers geslagen in medailleslag, dus beide zijden gelijkgericht ↑↑, maar er zijn uitzonderingen.
Zelf heb ik ook een (bescheiden) verzameling dubbele wapenstuivers, niet op jaartal maar op type.
Daaronder zijn:
Holland 1724 in muntslag ↑↓, en Zeeland 1733 over 32 in kwartslag ↑→.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
AlexanderB
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 29 Augustus 2007 - 16:41:44 »

@ Rob:

Bedankt voor je antwoord !

Zijn van de jaartallen, waarvan uitzonderingen zijn, ook gewone stukken geslagen? En waarom staan deze uitzonderingen niet in de catalogus vermeld, of staat dat alleen in mijn catalogus niet vermeld? Verder hebben deze stukken waarschijnlijk dezelfde waarde als de gewone stukken? En komt dit bij veel jaartallen en in veel hoeveelheden voor?

» AlexanderB «
« Laatste verandering: 29 Augustus 2007 - 16:55:39 door AlexanderB » Gelogd
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #3 Gepost op: 29 Augustus 2007 - 22:16:37 »

@ Alexander,
Zoals ik in mijn vorige bericht al zei: Ze behoren tot de uitzonderingen.
Destijds heb ik grote partijen dubbele wapenstuivers doorgespit op zoek naar verschillen in type (vorm, grootte van het wapen, enz.) en daarbij ben ik er maar enkele tegengekomen.
Veel van je vragen kunnen niet worden beantwoord. Je moet niet vergeten dat de dubbele wapnstuivers vanaf 1696 niet mochten worden geslagen voor de binnenlandse geldomloop. Ze mochten alleen in opdracht van de VOC worden aangemunt, voor uitvoer naar de Oost.
Relatief weinig exemplaren zijn in Nederland achtergebleven of teruggekeerd.
Rob  Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
AlexanderB
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 22 Januari 2008 - 15:54:33 »

Vandaag een nieuwe aanwinst binnengekregen.

Zeelandia Dubbele Wapenstuiver 1730 MUNTSLAG:

» AlexanderB «
andres
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 22 Januari 2008 - 19:19:27 »

Leuk exemplaar Alexander.

Er is in de MPO December veiling 2007 eenzelfde exemplaar in muntslag van 1731 geveild."

de ""gewone"" dub.stuivers 1730 en 1731 in medaille slag doen 18/15 euro cat. waarde in Zeer Fraai.
de opbrengst voor de 1731 dub.stuiver Zeeland muntslag in zeer fraai was ....... 7 Euro Huh
(Taxatie 5 euro - kavel 915 - vrijdag 7 december geveild)

groet, André
AlexanderB
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 22 Januari 2008 - 19:21:43 »

André,

Nadat ik tientallen Dubbele Wapenstuivers heb gekocht, heb ik gemerkt dat de prijzen die in de Passon staan, vaak niet de werkelijkheid weergeven zoals ik die ervaar. Intussen weet ik wel wat de prijzen zijn en hoe ver ik wil gaan.

» AlexanderB «
« Laatste verandering: 22 Januari 2008 - 19:23:14 door AlexanderB » Gelogd
andres
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 22 Januari 2008 - 21:06:02 »

Alexander, dat de prijzen in Passon meestal te laag genoteerd staan is me bekend.
ik koop namelijk ook nog wel eens wat.

mijn punt is dat een dubbele wapenstuiver in zeldzame muntslag
bij de MPO nog niet de helft opbrengt van een standaard medailleslag.
en dat is toch op zijn minst wel vreemd.

Andre
AlexanderB
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 23 Januari 2008 - 08:34:15 »

De opbrengsten van deze stukken zijn zeer variërend. Werp eens een blik op eBay en ik kan je diverse personen noemen welke dikwijls naar hartelust meebieden. Er zijn stukken in dezelfde kwaliteit van dezelfde provincie en van hetzelfde jaar welke bijvoorbeeld een aantal weken geleden nog 8 Euro opleverden en nu slechts de helft. Reden: na vele weken tegen elkaar op te hebben geboden zijn er diverse verzamelaars welke nu de doorsnee jaren bij elkaar hebben en niet meer meebieden, hierdoor zakken de prijzen vanzelf. Ik vind dat uiteraard geen enkel probleem  Wink

Overigens of deze stukken in medailleslag of muntslag zijn letten de meesten waarschijnlijk niet op en kijken enkel naar de varianten of verschillende jaartallen. Bij bovenstande munt stond het ook niet vermeld en kwam ik er pas achter toen ik de envelop opende  Smiley

» AlexanderB «
andres
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 23 Januari 2008 - 16:47:14 »

Ik geloof dat je mijn bericht niet goed gelezen hebt Alexander,
uit niets blijkt dat je de essentie van mijn bericht begrepen hebt.
Andre
AlexanderB
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 23 Januari 2008 - 17:14:54 »

Jawel hoor, ik dacht tenminste dat ik het begrepen had  Wink
Maar ik geef je wel gelijk dat ik het omslachtig heb verwoord...
Zie onderstaande:

Overigens of deze stukken in medailleslag of muntslag zijn letten de meesten waarschijnlijk niet op en kijken enkel naar de varianten of verschillende jaartallen. Bij bovenstande munt stond het ook niet vermeld en kwam ik er pas achter toen ik de envelop opende  Smiley

Ik had begrepen dat je doelt op het feit dat deze (ik zal het maar noemen) "zeldzamere variant" minder opbrengt dan zelfs een gewoon stuk staat genoteerd.

Hierop zou ik geven als redenatie: velen die Dubbele Wapenstuivers verzamelen óf interesseert het helemaal niets op welke manier de stukken geslagen zijn óf niemand is deze veiling opgevallen  Huh

Maar het is inderdaad wel vreemd dat deze ook zo laag getaxeerd is door, ik neem aan, een kenner  Huh

» AlexanderB «
« Laatste verandering: 23 Januari 2008 - 17:24:49 door AlexanderB » Gelogd
andres
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 23 Januari 2008 - 22:53:29 »

de Halfjaarlijkse MPO veiling is m.i. toch een belangrijk gebeuren, de 2 full colour catalogussen
worden in grote oplagen verspreid.
Dat niemand deze veiling opvalt, lijkt me dan ook sterk.

en of verzamelaars die Dubbele Wapenstuivers verzamelen, niet geinterreseerd zijn in
munt of medailleslagen kan ik moeilijk inschatten, ik ken er maar 2  Smiley

Bij de MPO zitten toch hopelijk wel wat mensen met kennis van de numismatiek,
alleen het samenstellen van die catalogussen vereist m.i. al heel wat kennis.

Dubbele wapenstuivers hebben overigens wel mijn belangstelling, zolang ze maar uit een VOC wrak afkomstig zijn  Smiley

groet Andre

AlexanderB
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 24 Januari 2008 - 08:03:04 »

Dubbele wapenstuivers hebben overigens wel mijn belangstelling, zolang ze maar uit een VOC wrak afkomstig zijn  Smiley
Begrijpelijk, maar dan moet je vooral in de USA zijn denk ik toch, want daar zie ik vaker stukken uit wrakken aangeboden dan hier op eBay.nl.
Ben zelf niet zo iemand die veel op eBay.com komt en al helemaal niet koopt...

Maar mocht je in de toekomst nog leuke stukken kunnen bemachtigen horen we dat natuurlijk graag  Cheesy

» AlexanderB «
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: