Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 04:01:36 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Dukaat 1792 van Henegouwen - koperen afslag  (gelezen 918 keer)
misslagske
full lid

Geslacht: Man

Verzamelaar van Belgische misslagen & vervalsingen

« Gepost op: 29 Augustus 2007 - 14:50:53 »

Deze werd me aangeboden, en ik vroeg me af hoeveel ik daarvoor mag betalen.

Met andere woorden, wat is hij waard?

Hier is hij ooit eens te koop gekomen, in betere staat, maar is niet verkocht.

Groet,

Misslagske

Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #1 Gepost op: 29 Augustus 2007 - 18:57:11 »

@ Misslagske,

Volgens mij is dit een inhuldigingsmedaille van de Oostenrijkse Keizer Franciscus II als graaf van Henegouwen. Frans deTweede maakte in 1792 na het overlijden van zijn broer Leopold II een Blijde Inkomst in de Oostenrijkse Nederlanden om zich te laten inhuldigen als nieuwe vorst. Hij werd ondermeer ingehuldigd als hertog van Brabant, graaf van Vlaanderen etc. Voor dit soort gelegenheden werden speciale herdenkingsmedailles geslagen die voor een deel onder het publiek werden uitgestrooid. De koperen zijn meestal in hogere oplages geslagen als de zilveren. Die medailles werden in Brussel geslagen en de graveur was Theodoor van Berckel.

Een exacte waarde weet ik niet, hij staat in de catalogus van de penningcollectie van de Koninklijke Bibliotheek van België : "Catalogue des medailles et jetons de Pays Bas Autrichiens" van Yvon Kenis onder nummer Kenis 163. Prijzen staan er niet bij.
Ter vergelijk, ik heb pas een zilveren inhuldigingsmedaille in de kwaliteit Zeer Fraai van zijn voorganger Leopold II als hertog van Brabant en graaf van Vlaanderen gekocht voor 75 euro.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Groet,
Lei

Verzamelaar van van alles over en van
Theodoor Victor van Berckel
misslagske
full lid

Verzamelaar van Belgische misslagen & vervalsingen

« Antwoord #2 Gepost op: 29 Augustus 2007 - 19:27:08 »

Ja, dat is al heel wat informatie die zeer nuttig is. Bedankt daarvoor. Wel jammer dat er geen marktwaarde voor gekend is. Ik hoop dat iemand alsnog weet waarvoor deze te koop worden aangeboden.

Groet,

Misslagske

andres
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 29 Augustus 2007 - 22:15:47 »

Met de info die je zelf al aandraagt en wat Lei voor een vergelijkbare penning in zilver heeft betaald,
zou ik niet verder gaan dan 25 euro in deze kwaliteit.
de enige richtlijn qua prijs die je voor penningen hebt, zijn veilingopbrengsten en wat handelaren er voor vragen.
groet André
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: