Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
08 Februari 2012 - 13:10:58 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: halve philipsdaaler 1576  (gelezen 1912 keer)
Jonesy
groentje
*

« Gepost op: 26 Augustus 2007 - 17:05:47 »

beste leden.

Ik heb onlangs nog eens de eer mogen hebben om deze munt te vinden.

Nu zit ik wel verveeld met de volgende vraag: Uit eerste bronnen heb ik vernomen dat dit een zeldzaam exemplaar is omwille dat het hoofd naar rechts kijkt en omwille van het keurmerkje naast de "z"  ofzo....... nu, ik had deze munt graag verkocht als bijdrage voor een betere detector te kopen. Nu was mijn vraag hoeveel denken jullie dat ie waard is en waar kan ik deze munt het best verkopen?

Alvast bedankt voor de moeite!
« Laatste verandering: 26 Augustus 2007 - 17:17:58 door Jonesy » Gelogd
Swa
Volledig lid

Geslacht: Man

zoek 16e eeuwse munten van de zuidelijke nederl.

« Antwoord #1 Gepost op: 26 Augustus 2007 - 17:36:07 »

Jonesy, ben je zeker dat dit een halve Filipsdaalder is en geen hele?
Wat is de juiste grootte? Voor een waardebepaling is het noodzakelijk dit te weten.

Het "keurmerkje" is het muntplaatsteken. In dit geval lijkt het een lelie, wat wijst op muntplaats Brugge.
En dit is het meest waarschijnlijke: op de munt staat "COMES FLAN" of Graaf van Vlaanderen.
Spijtig van de slechte toestand, want dit is werkelijk een zeldzaam stuk.
Swa.

ik verzamel Belgie en Zuid. Nederl. in de XVI° eeuw
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #2 Gepost op: 26 Augustus 2007 - 17:55:15 »

Volgens mij is het inderdaad een halve Philipsdaalder, en geen hele.
Zoals Swa al aangaf is de munt voor Vlaanderen geslagen in Brugge (merkteken: lelie). En bij de hele Philipsdaalder komt de lelie nooit op deze plaats (vóór het woord REX) voor. En dat Philips naar rechts kijkt is voor in Brugge geslagen halve philipsdaalders heel gewoon. Het jaartal kan 1562, 1563, of 1565 zijn, op de scan is dat niet goed te zien. Dit munttype is niet echt algemeen, maar ook niet extreem zeldzaam.
Rob Kooy 

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
yuriravi
nieuw lid
**

Whaw !

« Antwoord #3 Gepost op: 26 Augustus 2007 - 19:02:25 »

Hallo Jonesy,
Volgens de fotos en de referentie met het 1 euro stuk lijkt het er inderdaad op dat dit een halve daalder is. Het jaartal 1576 vind ik echter niet terug in mijn oude katalogus (voor muntplaats Brugge). Wel het jaartal 1575 met een slagaantal van slechts 826 ex.. Waarde "buiten kwotering", dus te zeldzaam om te vergelijken met een gelijkaardige munt.
de hele daalder 1576 Brugge is wel te vinden in de katalogus (166890 ex voor de jaren 1574,1575,1576 tesamen).
Alleen de afmeting/gewicht kan uitsluitsel brengen of dit inderdaad een halve en geen hele daalder is.

Groetjes
Jonesy
groentje
*

« Antwoord #4 Gepost op: 26 Augustus 2007 - 20:54:38 »

ik ben bijna zeker dat het een halve is.
de doorsnede is 34mm dus met een straal van 17mm.

Als ik deze wil verkopen voorn een nieuwe detector, waar zou ik dit dan doen en hoeveel zou ik ervoor mogen vragen?

groetjes
Swa
Volledig lid

« Antwoord #5 Gepost op: 26 Augustus 2007 - 20:54:59 »

Na vergelijking met het 1 eurostuk schat ik de diameter op 34 mm, dus is het zeker een HALVE Filipsdaalder.
In Vanhoudt wordt deze niet beschreven. Vanhoudt vermeld slechts één halve Filipsdaalder, dit voor het jaar 1575. Het jaar 1576 wordt niet vermeld.

Misschien kan de gelukkige bezitter van "De munten van de graven van Vlaanderen" van A. Haeck uitsluitsel brengen.

Swa.

Swa
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 26 Augustus 2007 - 21:07:22 »

Dag Jonesy, het vorig bericht hebben we blijkbaar bijna gelijktijdig doorgestuurd.

Het zou wel eens kunnen dat je een uniek stuk bezit. Je kan je licht opsteken bij een muntenveiling (bvb Van Alsenoy te  Antwerpen of Van Elsen in Brussel).

Swa

Jonesy
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 01 September 2007 - 11:29:59 »

thx voor de hulp jongens ben inmiddels gecontacteerd geweest door Jean Elsen. Volgens heb gaat het hier over een unieke munt maar door de staat waarin hij verkeerd, zou ik hem rond de 650 euro mogen schatten. Tenzij iemand hoger bied. Nu blijkbaar moet je ook 20%afstaan dus.........We zullen hem maar houden en aan het nageslacht geven. Misschien is ie binnen 20 jaar het dubbele waard :-)

Groetjes en nogmaals bedankt!
Swa
Volledig lid

« Antwoord #8 Gepost op: 01 September 2007 - 17:48:09 »

Proficiat Jonesy!
Dus is het toch een halve Filipsdaalder van Brugge. De prijs van Jean Elsen is natuurlijk een richtprijs. Ik geloof dat hij bij een veiling nog meer zou opbrengen.
Een stuk dat in veel verzamelingen welkom zal zijn!
Swa.

erik33
groentje
*

« Antwoord #9 Gepost op: 23 April 2010 - 18:25:39 »

hij staat wel vermeld in "de munten van graven van vlaanderen (1556-1754)" van A. Haeck.
Hierin staat dat er van 1574, 1575, 1576 en 1577 totaal samen 862 stuks zijn geslagen. Als waarde staat buiten kwotering. Een heel zeldzaam stuk dus. Ik hoop dat ik je wat verder heb geholpen.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: