Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 03:54:37 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Oude Tsjechische munt  (gelezen 968 keer)
N-droe
groentje
*

« Gepost op: 20 Augustus 2007 - 21:11:32 »

Ik heb deze munt enige jaren geleden in Tsjechië gekocht.

Op het papier dat erbij zit staat dat het is uitgegeven onder het bewind van Vladislav II, tussen 1471-1516. Het muntje is gevonden in Kutná Hora in Tsjechië in een gebied dat destijd Bohemia heette. De enige Vladislav II, Wladislaus II, die ik kon vinden heerstte van 1110-1176 en dat is dus aanzienlijk eerder dan op de beschrijving stond.

Dit is echter alles wat ik van het muntje weet, kan iemand mij meer informatie geven over het muntje en de periode waar het uit komt?
bart
full lid

Geslacht: Man

moderne wereldmunten: een passie!

« Antwoord #1 Gepost op: 20 Augustus 2007 - 21:44:05 »

Dit zou een Praagse groschen (grossus) moeten zijn, inderdaad uitgegeven tijdens de regering van Wladislaus Jagiello, koning van Bohemen, maar tevens ook Wladislaus II van Hongarije (1471-1516).
Rond de kroon staat de koningsnaam, zoiets als WALDICIUS SECUNDUS (Wladislaus de Tweede) en de buitenste legende zegt: DEI GRATIA REX BOHEMIA (bij de gratie Gods koning van Bohemen)

Op de keerzijde staat de Boheemse leeuw met omschrift GROSSUS PRAGENSIS of Praagse groschen.
Hier vond ik een ander exemplaar.

bart

wereldmunten van 1750 tot nu!
N-droe
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 20 Augustus 2007 - 22:02:33 »

Bedankt. Ik ben (nog) niet zo goed in het lezen van dit soort munten.
Op het eerste gezicht zou ik zeggen dat het niet zo'n speciaal muntje is als je het gewoon op internet kan bestellen. Is de prijs die er op die website voor gevraagd wordt een beetje redelijk voor dit soort munt?
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: