Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 03:48:55 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Hoe determineer ik materiaal van munten?  (gelezen 1572 keer)
marieken
Volledig lid

« Gepost op: 09 Augustus 2007 - 21:08:45 »

Als redelijk onkundig muntenverzamelaar lees ik hier allemaal dingen en ik denk: dat is prachtig, maar hoe weet ik nu van welk materiaal mijn munten zijn gemaakt? Bedankt voor de reacties. Marieken
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 09 Augustus 2007 - 23:35:07 »

Hallo Marieken,
Vrijwel alle oude munten (tot pakweg halverwege de 19e eeuw) zijn van koper, zilver, of goud; in min of meer zuivere vorm. Alléén al op grond van de kleur is het onderscheid goed te maken.
Bij moderne munten is het onderscheid moeilijker omdat er tegenwoordig vaak gebruik wordt gemaakt van allerlei legeringen van soms wel 4 of 5 verschillende metalen.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
marieken
Volledig lid

« Antwoord #2 Gepost op: 10 Augustus 2007 - 20:49:40 »

Dat is al een begin. Zilver is dus zilverkleurig, dat is niet moeilijk. Maar mijn grote bronzen munt is ook helemaal goudkleurig, dus op dat vlak zou ik een probleem kunnen hebben met de juiste behandeling. Kan brons soms zo lichtkleurig zijn dat het wel goud lijkt en hoe komt dat dan, is er ooit iets mis mee gedaan? Bedankt. Marieken
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 10 Augustus 2007 - 22:07:34 »

@ Marieken,
Brons is roodachtig bruin, maar er bestaat ook nog messing (geelkoper). De kleur daarvan is goudachtig maar onvergelijkbaar met echt goud.
Zie bijvoorbeeld ook de euromunten van 10 t/m 50 cent. Ook die zijn min of meer goudkleurig, maar de samenstelling daarvan is 89% koper, 5% aluminium, 5% zink, en 1% tin.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
marieken
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 11 Augustus 2007 - 22:02:06 »

Dan lijkt het me inderdaad dat mijn munt eerder koper is dan brons, maar dan kan het niet die munt zijn die we dachten dat het was, want dat is RIC 891 Antoninus Pius, maar daar staat AE bij, zijnde brons zoals ik al geleerd heb...
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 11 Augustus 2007 - 22:08:10 »

Dan lijkt het me inderdaad dat mijn munt eerder koper is dan brons, maar dan kan het niet die munt zijn die we dachten dat het was, want dat is RIC 891 Antoninus Pius, maar daar staat AE bij, zijnde brons zoals ik al geleerd heb...
@ Marieken,
Brons bestaat voor 90% tot 95% uit koper en wordt daarom gemakshalve eveneens aangeduid met AE. Dezelfde aanduiding die wordt gebruikt voor zuiver koper.
Rob Kooy

marieken
Volledig lid

« Antwoord #6 Gepost op: 12 Augustus 2007 - 14:03:58 »

Ok, ik ben mee. Bedankt voor de uitleg, dus dit is wel nog steeds dezelfde munt. Marieken
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: