Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 03:40:30 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Stempelsnijder Jan van der Weis  (gelezen 1186 keer)
Boschboom
Volledig lid

Geslacht: Man

FINGIT PREMENDO

« Gepost op: 31 Juli 2007 - 00:24:34 »

@ het forum,

Ik ben in een rekening van Bossche stadspenningen uit 1706 de naam tegengekomen van iemand die vermoedelijk stempelsnijder was.

“Betalt aen meester Jan van der Weis vort maecken van de twe laeste stempels--- ƒ 10 – 0 - 0  , voort sneijden van de selve het stuk is 15 gl.   ƒ 30 – 0 - 0 “

Kent iemand een vroeg 18de eeuwse graveur/stempelsnijder van die naam? Misschien was hij werkzaam in de munthuizen in Utrecht, Rotterdam, Dordrecht, enz.?

Alvast bedankt voor informatie
Groet,
Lei

Verzamelaar van van alles over en van
Theodoor Victor van Berckel
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 31 Juli 2007 - 09:55:08 »

Kent iemand een vroeg 18de eeuwse graveur/stempelsnijder van die naam? Misschien was hij werkzaam in de munthuizen in Utrecht, Rotterdam, Dordrecht, enz.?
@ Lei,
Jan van der Weis komt in ieder geval niet voor in de mij bekende lijstjes van stempelsnijders bij de diverse Nederlandse muntbedrijven uit die tijd.
Mogelijk was het een plaatselijke vakman?
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #2 Gepost op: 31 Juli 2007 - 18:22:13 »

Dag Rob,

Bedankt voor je reactie. Ik ben hem in het stadsarchief niet tegen gekomen als stempelsnijder
Ik ben er nu niet meer zeker van dat meester Jan van der Weis een stempelsnijder was. Het zou ook de leverancier van het staal kunnen zijn, misschien de smid? Van Berckel senior was zilversmid, maar zou volgens oude bronnen ook zelf stempels snijden. Het is goed mogelijk dat hij het staal ergens liet maken (draaien? of smeden), zelf de gravure maakte en het daarna weer ergens liet harden. Hij splitst het in zijn rekeningen meestal uit. Hij rekent een bedrag voor het maken van het stempel (in andere rekeningen noemt hij een bedrag voor het maken van het staal) en het snijden van "de selve". Voorlopig blijft het nog een open vraag...

Groet,
Lei

andres
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 31 Juli 2007 - 20:05:33 »

Hoi Lei,

Ik weet niet of je er wat aan hebt m.b.t de genoemde prijzen, maar een ervaren scheepstimmerman in de 18de eeuw
verdiende op een VOC scheepswerf zo'n 20 gulden per maand, een ervaren zeeman de helft
maar die had gratis kost en inwoning tijdens de reis Smiley
ik neem aan dat zo'n stempelsnijder ook zo'n 20 gulden per maand verdiende ?
die 40 gulden vertegenwoordigd dan 2 maandsalarissen.

groet André
Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #4 Gepost op: 31 Juli 2007 - 21:15:30 »

Dag André,
Het met de hand graveren van een stempel is behoorlijk arbeids intensief en werd kennelijk goed betaald. In 1776 vroeg (en kreeg) Theodoor van Berckel van de stad 's-Hertogenbosch 200 gulden voor het graveren van de stempels (voor- en keerzijde) van de penning van de hertog van Brunswijk (staat dacht ik afgebeeld in de thread van de penning van het Leids ontzet). Dus blijkbaar ook voor die tijd goed verdiend...
Groeten,
Lei

andres
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 01 Augustus 2007 - 00:26:18 »

Hoi Lei,
Jij kunt het beste beoordelen hoelang iemand bezig is met het maken van 2 stempels Smiley                                                                                                                            Theo van Berckel was waarschijnlijk een soort Rembrandt van zijn tijd op dit gebied,
in ieder geval veel bekender als ene Jan van der Weis.
en ik neem aan dat de prijzen ook anders waren in het begin van de 18de Eeuw
in vergelijking met 1776.
groet andré
Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #6 Gepost op: 01 Augustus 2007 - 01:20:59 »

Citaat
Theo van Berckel was waarschijnlijk een soort Rembrandt van zijn tijd op dit gebied

Nou een soort Rembrandt zou ik 'm niet noemen, die is toch wel een paar klasjes hoger. In de Noordelijke Nederlanden was in de tweede helft van de 18de eeuw redelijk wat talent actief. Stempelsnijders als Holtzhey (vader en zoon), Van Swinderen, Everts, Lageman, Van Calker, enz. Allemaal aan elkaar gewaagd en misschien is Van Berckel niet eens de beste, want met name Holtzhey was ook verrekte knap in zijn vak.
(ik relativeer graag) ;-)

Groet,
Lei

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: