Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 03:34:47 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Utrecht 1 Gulden 1714 + West-Friesland 1 Gulden 1793  (gelezen 2319 keer)
AlexanderB
full lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 25 Juli 2007 - 16:47:28 »

De volgende stukken krijgen een mooie plek in mijn verzameling:

Utrecht 1 Gulden 1714

2.28.86
KM 76
V111.2
Delmonte 1182

Gewicht = 10,0 gram

Vz: Nederlandse maagd met speer waarop vrijheidshoed, leunend op de bijbel
--> HACNITIMVR.HANCTVEMVR
Kz: Gekroond Generaliteitswapen tussen waardeaanduiding
--> MO.ARG.ORD.FAED.BELG.TRAI

Voorzijde:

Keerzijde:

-----------------------------------------------------------------------------------

West-Friesland 1 Gulden 1793

2.31.47
KM 97.3
V70.1
Delmonte 1180

Gewicht = 10,1 gram

Vz: Nederlandse maagd met speer waarop vrijheidshoed, leunend op de bijbel
--> HACNITIMVR.HANCTVEMVR
Kz: Gekroond Generaliteitswapen tussen waardeaanduiding
--> MO.ARG.ORD.FOE.BELG.WESTF

Voorzijde:

Keerzijde:

Ik ben alleen niet 100% zeker van de randschriften. Verder zou ik graag willen weten of de gewichten veel afwijken van de gewichten wat ze behoren te zijn. Ook zou een kwaliteitsaanduiding welkom zijn. Tenslotte is alle verdere info natuurlijk ook welkom.

» AlexanderB «
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 25 Juli 2007 - 20:24:58 »

Hallo Alexander,
Leuke aanwinsten!! Dergelijke guldens werden geacht bij uitgifte 10,61 gram te wegen.
De tekst op de keerzijde luidt HANC TVEMVR - HAC NITIMVR: Deze (de vrijheid) verdedigen wij - Op deze (het geloof) steunen wij.
De tekst op de voorzijde luidt in zijn volledige vorm: MOneta ARgentea ORDinum FŒDerati BELGii, gevolgd door de afgekorte privincienaam.
(Zilveren munt van de verenigde Nederlandse provincies).
Zoals je zelf al op deze twee voorbeelden kunt zien kunnen de afgekorte woorden in vele verschillende vormen op de munten voorkomen.

Kwaliteitsbepalingen zijn (mede) een kwestie van een persoonlijk oordeel.
De Utrechtse gulden kent over de gehele munt een sterke slijtage; deze munt zou ik niet meer geven dan ZG/F of ten hoogste F-.
De Westfriese gulden ziet er een stuk beter uit; voor mij is dat een dikke F+ ondanks het feit dat een deel van de randteksten is afgesleten.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
andres
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 25 Juli 2007 - 20:34:05 »

Gewicht is gemiddeld zo'n 10,5 gram gehalte zilver 920/1000 diameter - 31mm
geschroefde guldens werden geslagen in alle provincies (behalve in Groningen) tussen 1694 en 1800
HANC TUEMUR - HAC NITIMUR =  deze verdedigen wij - op deze steunen wij

bedoeld word de vrijheid verdedigen we (gesymboliseerd door Pallas Athene met de vrijheidshoed) en op de (afgebeelde bijbel ) steunen wij

MONETA ARGENTEA ORDINUM FOEDERATI BELGII = Zilveren geld zoals is bepaald door de Verenigde Nederlanden,met daarachter de afkorting van de provincie waar de munt geslagen is

DE gulden uit Utrecht zou ik zeggen fraai en de gulden uit West Friesland zeer fraai.

Pallas Athena of Athene word vaak aangeduid als de Nederlandse Maagd, in de volksmond werd
weer gesproken over een pop, dat werd ook de bijnaam voor de gulden samen met piek = de speer
die Pallas in haar rechterhand houd.

AlexanderB
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 25 Juli 2007 - 21:35:53 »

@ Rob & Andres:

Bedankt voor jullie reacties en uitleg !

Ik heb deze twee Guldens toevallig op dezelfde dag van twee verschillende verkopers op de bekende veilingsite kunnen kopen en ben er zeker blij mee. Op naar het volgende stuk !

» AlexanderB «
andres
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 25 Juli 2007 - 23:11:40 »

Hoi Alexander,
Is natuurlijk leuk om die andere 4 provinciale guldens er ook bij te kopen.
en daarna misschien nog 2 en 3 gulden munten Smiley
een andere forummer r.veldema = Robin heeft een aardige collectie van deze guldens.
groet André
r.veldema
Senior lid

« Antwoord #5 Gepost op: 02 Augustus 2007 - 00:25:15 »

Ik geloof dat de westfrieze Pallas het aardig zat is!- wat wil je ook met zo overgeexposeerde tepels!- (net als ik overigens... gezondheidsprobl. met bijkomende geestelijke malaise -niets te maken met m'n tepels, overigens!) Embarrassed
Keb er trouwens een stuk of 20, de meeste variërend van ZF tot  Pr.
Gr. Robin
Ps. vreemde selectieve slijtage van beide zijkanten, voor en achter, bij de Westfries Huh
Pss. Er  bestaat ook nog een generaliteits (leeuw met 7 pijlen) gulden van Deventer!!
       verder zijn de Pallas-'stedelijke' guldens van Utrecht, Zutphen, Nijmegen, Holland en Deventer ook heel leuk (maar minder voor de portmennee!) enne suc6 met die van Zeeland!
« Laatste verandering: 02 Augustus 2007 - 00:38:24 door r.veldema » Gelogd

Verzamelaar van zilveren guldens: ..Provinciaal, Stedelijk en Koninkrijk NL..VOC..West indië (I Wish!), van de zuid Duitse staten.. en laatste tijd.. alles wat rond is..waar 1 gulden opstaat!

Verbannen van het muntenforum Forumlid heeft u de regels overtreden

IK MAG NI
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: