|
AlexanderB
|
 |
« Gepost op: 18 Juli 2007 - 17:10:17 » |
|
Het volgende stuk krijgt een mooie plek in mijn verzameling: West-Friesland Zilveren Dukaat 1672 » R1 2.31.28KM 47.1V65.1Delmonte 970Vz: Ridder met zwaard achter provinciaal wapenschild, jaartal gedeeld terzijde --> MO.NO.ARG PROCON FOE:BELGWESTF Kz: Gekroond Generaliteitswapen --> CONCORDIA.RES.PARVAE.CRESCVNT Voorzijde: Keerzijde: » AlexanderB «
|
|
|
|
« Laatste verandering: 18 Juli 2007 - 18:54:23 door AlexanderB »
|
|
|
|
|
|
andres
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 18 Juli 2007 - 17:49:22 » |
|
Gefeliciteerd met deze oud type dukaat Alexander, na BELG. gat de tekst nog door met WESTF(risia) hoe zwaar is deze dukaat ? groet, André
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AlexanderB
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 18 Juli 2007 - 17:54:00 » |
|
Gefeliciteerd met deze oud type dukaat Alexander, na BELG. gat de tekst nog door met WESTF(risia) Bedankt voor deze aanvulling André ! hoe zwaar is deze dukaat ? Ik heb de munt gewogen en de weegschaal geeft een gewicht van 27,0 gram aan. Wat zou dit stuk eigenlijk moeten wegen? En welke kwaliteit zou je aan deze munt toeschrijven? » AlexanderB «
|
|
|
|
« Laatste verandering: 18 Juli 2007 - 17:59:11 door AlexanderB »
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 18 Juli 2007 - 21:10:17 » |
|
@ Alexander, Een dukaat uit deze periode weegt in nieuwstaat 28,25 gram. De kwaliteit zou ik (rekening houdend met het feit dat dit een gehamerde munt is) omschrijven als: Bijna Fraai. Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
|
andres
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 18 Juli 2007 - 21:54:06 » |
|
de KNM heeft in 2005 deze dukaat ""opnieuw" uitgegeven weliswaar zonder WEST in het randschrift, maar verder identiek aan het origineel.   gewicht 28,25 gram zilver 873/1000 diameter 40mm
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 19 Juli 2007 - 06:35:16 » |
|
@ André, De afgebeelde zilveren dukaat 2005 is een dukaat van FRIESLAND en dat is beslist niet hetzelfde als Westfriesland, wat een deel was (en is) van (Noord)Holland. Het plaatje is prachtig, maar het bijschrift is misleidend en helaas getuigend van weinig geografische en historische kennis. Op naam van Westfriesland werd gemunt van 1586-1796, afwisselend in Hoorn, Enkhuizen, en Medemblik. De munten van Friesland werden geslagen in Leeuwarden (1580-1752) en (kortstondig, 1591-1594) in het Groningse Reiderschans. Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
|
andres
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 19 Juli 2007 - 09:36:15 » |
|
Rob, Ik had al aangegeven dat deze dukaat gebaseerd was op de oude Friese dukaat, en niet op de West Friese , die overigens verder in uitvoering niet verschillen. Dat Friesland en West Friesland 2 verschillende provincies zijn is me bekend, maar daar ging 't in dit geval niet om. helaas slaat de KNM de provincie West Friesland categorisch over in hun jaarlijkse uitgiften.  terwijl Utrecht al 5 keer aan de beurt is geweest en Friesland al 2 keer. het ontbreekt bij de KNM blijkbaar wel aan historische en geografische kennis. André
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 19 Juli 2007 - 11:00:28 » |
|
Hallo André, Alexander toonde een Westfriese dukaat en jij reageerde daarop met: de KNM heeft in 2005 deze dukaat ""opnieuw" uitgegeven weliswaar zonder WEST in het randschrift, maar verder identiek aan het origineel. en daartegen maakte ik terecht bezwaar. Wáár heb je dan al aangegeven dat deze dukaat gebaseerd was op de oude Friese dukaat, en niet op de West Friese, die overigens verder in uitvoering niet verschillen. Jouw Friese dukaat toont het Friese wapen: Twee gaande leeuwen. Alexander's Westfriese dukaat toont het Westfriese wapen: Twee aanziende gaande leeuwen. Hoe zó verder identiek? Rob Kooy
|
|
|
|
« Laatste verandering: 19 Juli 2007 - 11:06:54 door RobKooy »
|
|
|
|
|
|
andres
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 19 Juli 2007 - 17:46:23 » |
|
Ja je hebt gelijk Rob, het zijn verder 2 totaal verschillende dukaten. die niks met mekaar te maken hebben,sorry dat ik die ""nieuwe"" dukaat geplaatst heb. andré
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AlexanderB
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 19 Juli 2007 - 18:55:20 » |
|
Een dukaat uit deze periode weegt in nieuwstaat 28,25 gram. Rob, bedankt voor deze info ! De kwaliteit zou ik (rekening houdend met het feit dat dit een gehamerde munt is) omschrijven als: Bijna Fraai. Deze kwaliteit had ik zelf inderdaad ook in gedachten. Maar moet je me toch eens vertellen wát een gehamerde munt is, hoe je dit ziet, waarom men dit deed, waarmee men dit deed en wie dit deed... Zijn zeker domme vragen, maar ik heb er nog nooit van gehoord. Ben me ook pas sinds kort op provinciale munten gaan richten... » AlexanderB «
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AlexanderB
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 19 Juli 2007 - 18:57:02 » |
|
de KNM heeft in 2005 deze dukaat ""opnieuw" uitgegeven weliswaar zonder WEST in het randschrift, maar verder identiek aan het origineel. gewicht 28,25 gram zilver 873/1000 diameter 40mm Zijn inderdaad leuke stukken, vooral om ernaast te leggen als je bepaalde details niet goed kunt herkennen. Verder natuurlijk mooi dat deze hetzelfde gewicht heeft als het origineel. Jammer dan dat er van de mijne geen replica bstaat... » AlexanderB «
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 19 Juli 2007 - 19:51:09 » |
|
Deze kwaliteit had ik zelf inderdaad ook in gedachten. Maar moet je me toch eens vertellen wát een gehamerde munt is, hoe je dit ziet, waarom men dit deed, waarmee men dit deed en wie dit deed... Zijn zeker domme vragen, maar ik heb er nog nooit van gehoord. Ben me ook pas sinds kort op provinciale munten gaan richten... @ » AlexanderB «, Vragen kan nooit kwaad, zonder te vragen word je ook niet wijzer!  Vanouds werden munten met de hand geslagen (zie plaatje). De hierbij uitgeoefende kracht kon vanzelfsprekend niet al te groot zijn. Vandaar dat niet alle delen van de munt even goed gedetailleerd zijn. Dit is geen slijtage, maar een "zwakke slag". Handgeslagen munten worden ook wel "gehamerde" munten genoemd. Omstreeks 1690 werd bij de Westfriese Munt een muntpers in gebruik genomen. Daarmee kon een veel grotere druk worden uitgeoefend, waardoor de munten een veel regelmatiger uiterlijk krijgen. Een machinaal geslagen munt met een uiterlijk als het jouwe zou amper de kwaliteit ZG verdienen. Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AlexanderB
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 20 Juli 2007 - 07:35:46 » |
|
Oké Rob, dat is een duidelijke uitleg ! Omstreeks 1690 werd bij de Westfriese Munt een muntpers in gebruik genomen. Weet je toevallig ook de jaren dat in de andere gebieden de muntpers in gebruik werd genomen? » AlexanderB «
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 20 Juli 2007 - 07:51:25 » |
|
Weet je toevallig ook de jaren dat in de andere gebieden de muntpers in gebruik werd genomen? @ Alexander, Dat weet ik niet uit mijn hoofd, het is wel na te gaan. Holland was in ieder geval de eerste, rond 1670. Het is ook van belang te weten dat het niet zo is dat wanneer er eenmaal ergens een schroefpers werd geplaatst men dan ook van de ene dag op de andere volledig overging op "geschroefde" munten. Vaak, en met name ten tijde van grote drukte, werden daarnaast ook nog jaren lang munten op de ouderwetse manier geslagen. Beschik je over een catalogus van de Provinciale munten? Bijvoorbeeld die van Omnitrading? Dan kun je desgewenst ook zelf nagaan, per muntbedrijf en per munttype, met welk jaartal de laatste oude "handgeslagen" exemplaren bestaan en met welk jaartal de eerste nieuwe "geschroefde" munten voorkomen. Rob Kooy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
andres
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 20 Juli 2007 - 11:23:43 » |
|
Eind 16de Eeuw werden schroefpersen al in Spanje en Oostenrijk systematisch gebruikt. Frankrijk en Engeland volgden vanaf 1650 als één van de laatste landen kwam Nederland met steden als Dordrecht en Middelburg in 1670.   onder (rechts) en boven stempel (links) het onderstempel werd vast gezet in een houten blok, het bovenstempel werd los in de ene hand gehouden, en met de andere hand werd met een hamer een flinke slag op het bovenstempel de munt vervolgens geslagen tussen de beide stempels.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|