Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 01:40:13 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Atocha munt? Waar laten certificeren?  (gelezen 1438 keer)
Catalina
groentje
*

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: 24 Juni 2007 - 20:11:58 »

Ik ben in het bezit van een originele Atocha munt. (voor diegenen die het wensen: hier meer informatie over de Atocha: http://www.melfisher.com )

Enkel ben ik tijdens de verhuis het originele certificaat van mijn munt verloren.

Ik heb hier al even in mijn omgeving rondgevraagd, of iemand mijn munt opnieuw zou kunnen voorzien van certificatie, maar tot nu toe, heeft niemand mijn vraag positief kunnen beantwoorden.

Ook heb ik reeds gemaild met het kantoor van Mel Fisher. Jammer genoeg kunnen zij je enkel een kopij bezorgen van je officiële certificaat als je de volledige trackingnummer van je certificaat bezit. Het certificaat is verloren gegaan, dus heb ik ook geen nummer meer. Zij willen dus ook geen nieuw certificaat maken tegen betaling.

Heeft iemand een idee wie zich hier zou aan (willen) wagen? Andere muntkenners die munten voorzien van een certificaat, vinden het te  te gevaarlijk om een Atocha munt te certificeren, omdat ze het een te moeilijke munt vinden en omdat hun kennis hier niet toereikt...

andres
full lid

« Antwoord #1 Gepost op: 25 Juni 2007 - 00:32:14 »

Hi Catalina,

Heb je misschien de factuur/rekening nog van de aankoop van die munt ?
kun je nog vragen of de verkoper iets voor je kan doen.

de meeste munten uit scheepswrakken worden wel gefotografeerd en bewaard
in archieven voor nadere studie, dat staat ook meestal op je certificaat.
als je toegang kunt krijgen on line in zo'n archief kun je je eigen munt daar op zoeken
en alsnog misschien een nieuw certificaat krijgen,
zitten wel duizenden en duizenden munten van de Atocha in  Sad

***dit staat op veel USA certificaten vermeld, opgenomen in een archief voor verdere studie***

jouw certificaat is natuurlijk ook niet echt weg, zit ongetwijfeld in een boek, of catalogus
over munten, of ergens heeeel goed opgeborgen  Grin

anders houd 't echt op, niemand kan namelijk verklaren of die munt werkelijk
uit de Atocha afkomstig is, daarom zijn die certificaten er nou juist bij.
heeft ook geen zin om er een expert bij te halen, zelfs Mel Fisher kende al die muntjes
niet uit zijn hoofd.

er worden in Florida heel veel munten, eigenlijk vooral cobs aangeboden.
de meeste worden los gevonden of zijn gewoon aangespoeld, in die categorie valt jouw
munt nu momenteel ook .

groet andré

Catalina
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 25 Juni 2007 - 10:00:43 »

Hoi André,

dank je voor je uitgebreide antwoord!

Helaas, tijdens de verhuis zijn enkele dozen met documenten spoorloos in de mist verdwenen. Na een maandenlange speurtocht zijn de dozen nog steeds niet gevonden.

Ik heb er altijd goed zorg voor gedragen, maar zowel de originele factuur, als de volledige gegevens van de verkoper, als het certificaat zaten veilig opgeboren in die hele mooie goed verzorgde map die in één van de verdwenen dozen zat...*snik*

Het zal dus inderdaad onbegonnen werk worden als ik jouw informatie lees... Embarrassed
andres
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 25 Juni 2007 - 11:55:56 »

Hoi Catalina,

ligt natuurlijk ook aan wat voor een munt/cob het nou precies is,
zonder certificaat is ie natuurlijk ook geld waard, maar altijd minder dan zonder
het certificaat Cry
kun je er een foto van laten zien.
ik heb al mijn certificaten nu gefotografeerd na jou bericht, en op een externe server gezet,

groet André

Catalina
groentje
*

« Antwoord #4 Gepost op: 25 Juni 2007 - 20:06:30 »

Hoi André,

opnieuw bedankt voor je antwoord.

Het is niet mijn bedoeling de munt te verkopen. Als het aan mij ligt, blijft ze mooi in mijn verzameling. Maar als mij bijvoorbeeld morgen iets overkomt, en mijn familie ontvangt de collectie, dan zou ik graag hebben dat ze weten wat ze in handen hebben (misschien voor sommigen een domme reden, maar ja, ik ben een vrouw  Wink )

Ik heb geen kennis van zulke munten. Ik weet enkel dat het een kleine munt is (diameter ongeveer 1,5- 2 centimeter).
Jaren geleden vertelde iemand me het verhaal van de Atocha en Mel Fisher. Ik vond het zo fascinerend dat ik besloot ook op zoek te gaan naar een munt die daarvan afkomstig was. Ik wou enkel een munt met certificaat, omdat ik er echter geen verstand van had en toch wel wenste dat het om een echte munt ging.

Ik heb helaas maar 1 niet zo zuivere foto meer op de computer staan ( gelukkig dat ik die nog heb, omdat die een tijdje online heeft gestaan)

De munt zelf is niet zo goed meer (eigenlijk helemaal niet zo goed meer), je ziet enkel nog een kruis (ik dacht dat het certificaat een grade 4 of 5 vermeldde).
De andere kant van de munt is duidelijker, maar die kan je niet meer fotograferen of bekijken doordat ik de munt in een gouden ringzetting heb laten plaatsen en die sluit de achterkant gedeeltelijk af.

Ik heb geprobeerd de foto te plaatsen, maar het bestand is blijkbaar te groot. Kan iemand me hierbij helpen aub?
andres
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 25 Juni 2007 - 22:17:13 »

Hoi Catalina,
je kan die foto eerst kopieëren en dan verkleinen tot  50 Kb.
dan kun je 'm hier plaatsen.
Lijkt die een beetje op deze cob  ?
deze is afkomstig uit 't VOC schip de Rooswijk een 8 realen afm 4x3 cm

misschien kun je in de zetting ergens  ""atocha"" met 't jaartal 1622 laten graveren,
lijkt me dan genoeg info voor komende generaties Smiley

groet André
Catalina
groentje
*

« Antwoord #6 Gepost op: 25 Juni 2007 - 22:37:01 »

Hoogstwaarschijnlijk doe ik iets verkeerd. Ik heb de foto verkleind, maar telkens ik hem probeer toe te voegen hier op het forum en als de balk bijna aangeeft dat hij volledig gedownload is, krijg ik de melding: kan de pagina niet weergeven.

Ik durf niet zeggen dat de munt erop lijkt. Het kruis heeft volgens mij een ander soort uitsnijding. Helaas zie je er niet veel meer van dus ik durf er eigenlijk niets over te zeggen. Van de andere kant zie je meer, maar ja, die zit beschermd aan de achterkant.

Wat betreft het graveren van de zetting: dit lukt niet. De ringband laat het niet toe daar die te fijn/dun is.
Catalina
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 25 Juni 2007 - 22:39:38 »

Hier nog maar eens proberen:
andres
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 25 Juni 2007 - 23:55:29 »

Jouw cob is in ider geval nu goed te zien, Catalina
het is een 2 realen cob uit Potosi in Peru. geslagen omstreeks 1620 onder Koning Philips de III van Spanje.
die cob van mij komt uit Mexico, vandaar dat ie er anders uit ziet.
en hij is uit ong. 1730
ik zie dat die Atocha cobs behoorlijk veel geld kosten  Shocked, die 2 realen van jou, met zo'n mooi
duidelijk kruis erop zal zo'n $ 2000,- waard zijn.
ik begrijp nu ook dat het certificaat wat er bij hoort in dit geval heel belangrijk is.

groet André

Catalina
groentje
*

« Antwoord #9 Gepost op: 26 Juni 2007 - 18:29:28 »

Hallo André,

dank je voor de informatie! Nu heb ik die tenminste toch opnieuw!  Cool

Ik weet in ieder geval dat ik er jaren geleden heel veel voor heb neergeteld, maar ik vond het de moeite waard en het is een speciale munt.

Ach ja, het zal nu een munt zonder certificatie zijn, wat ik op zich erg jammer vind, maar langs de andere kant, ik heb nu opnieuw de informatie en die leg ik nu wel veilig handgeschreven door mezelf in een kluis.

Het zou al veel erger zijn moest ik de munt zelf verliezen  Wink
andres
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 20 Augustus 2007 - 21:47:41 »

Ik heb verleden week deze replica goudbaar op eBay gekocht voor $ 11,-
jaren geleden uitgegeven door Mel Fisher.
de originele kwam uit de Atocha , momenteel zijn er leuke dingen te koop
bij Mel Fisher in zijn internet winkeltje,  maar zo'n 100.000 USD is toch wel wat veel voor een origineel
broodje, (zie link)

http://www.melfisher.com/

aan de zijkant staat 1622 , de datum dat de Atocha verging. en 1985 het jaar dat Mel Fisher de goud en zilverschat vond, geschatte waarde 400 miljoen USD
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: