Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 01:32:42 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: taperesten op munten  (gelezen 1652 keer)
marnixvada
groentje
*

Geslacht: Man

« Gepost op: 13 Juni 2007 - 09:19:03 »

Hoi vrienden,
Mijn dochter kocht mij een lotje munten maar die waren allemaal op een blad papier gekleefd met dubbelzijdige kleefband. Ze van dat blad verwijderen was geen probleem maar nu blijft elke munt aan je vingers kleven Roll Eyes.
Hoe krijg ik die resten lijm van de munten zonder ze te beschadigen???
Beste dank,
Marnixvada
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 13 Juni 2007 - 09:51:10 »

@ marnixvada,
De meeste muntmetalen zullen de volgende behandeling goed doorstaan:
Laat de munten enige tijd (maximaal 20 tot 30 minuten) weken in een ammoniakoplossing (verdunde ammoniak). Vervolgens voorzichtig afwrijven met een watje. Daarna goed afspoelen zodat er geen ammoniaksporen op de munten achterblijven.
Succes!
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
r.veldema
Senior lid

« Antwoord #2 Gepost op: 13 Juni 2007 - 13:56:25 »

@Rob,
Moet je Amoniak uit het flesje nog verder verdunnen en dat afspoelen: met gedemineraliseerd of gedestileerd water?
Groet, Robin.

Verzamelaar van zilveren guldens: ..Provinciaal, Stedelijk en Koninkrijk NL..VOC..West indië (I Wish!), van de zuid Duitse staten.. en laatste tijd.. alles wat rond is..waar 1 gulden opstaat!

Verbannen van het muntenforum Forumlid heeft u de regels overtreden

IK MAG NI
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 13 Juni 2007 - 15:18:36 »

@Rob,
Moet je Amoniak uit het flesje nog verder verdunnen en dat afspoelen: met gedemineraliseerd of gedestileerd water?
Groet, Robin.
Ammoniak rechtstreeks uit het flesje is veel te geconcentreerd. Doe het precies zoals bij huishoudelijk schoonmaakwerk, dus een flinke scheut ammoniak op een emmer water.
Voor het afspoelen is gedestilleerd water altijd beter, maar gewoon leidingwater kan óók, mits er voldoende ruim gebruik van wordt gemaakt zodat je er zeker van bent dat er geen ammoniakresten op de munten zijn achtergebleven.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
r.veldema
Senior lid

« Antwoord #4 Gepost op: 13 Juni 2007 - 15:42:28 »

Dus.... met een wattenstaafje en dan uit de fles is ook niet slim of kan dat wel omdat het contact maar kort is? (mits goed spoelen!).
En is de hardheid van het leidingwater nog van belang? (bijv. hoge hardheidsgraad.. liever gedestill. en lage is OK?).
Gr, Robin

Verzamelaar van zilveren guldens: ..Provinciaal, Stedelijk en Koninkrijk NL..VOC..West indië (I Wish!), van de zuid Duitse staten.. en laatste tijd.. alles wat rond is..waar 1 gulden opstaat!

Verbannen van het muntenforum Forumlid heeft u de regels overtreden

IK MAG NI
marnixvada
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 13 Juni 2007 - 19:38:18 »

Hey hallo terug vrienden,
Door dit bericht zit ik met ernstige familieproblemen Sad!!!!! Mijn dochter heeft jullie reacties ook gelezen en is nu ontgoocheld dat alle antwoorden betrekking hebben op het reinigen van die munten en niet op het feit dat zij een map met munten gekocht heeft voor mij!!!!
Groetjes,
Marnixvada
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 13 Juni 2007 - 19:41:47 »

..... en is nu ontgoocheld dat alle antwoorden betrekking hebben op het reinigen van die munten
Dat was toch de vraag? Undecided
Rob Kooy

marnixvada
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 13 Juni 2007 - 20:03:44 »

Hoi Rob,
Ja natuurlijk was dat de vraag en ik ben heel tevreden met het antwoord. Begrijp me niet verkeerd!!!! Mijn dochter maakte echter bij het lezen van de reacties op: "en niemand die zegt dat je een brave dochter hebt". Vandaar mijn vorige berichtje Tongue
Marnixvada
*M.
Volledig lid

als een olifant in de porseleinkast lopen!

« Antwoord #8 Gepost op: 13 Juni 2007 - 20:15:50 »

Grin
« Laatste verandering: 23 Juni 2010 - 20:31:46 door M. » Gelogd
marnixvada
groentje
*

« Antwoord #9 Gepost op: 14 Juni 2007 - 20:07:43 »

Bedankt Mickey99,
ik zal het haar zeggen, Grin
Marnixvada
PB
full lid

ik hou van dit forum!

« Antwoord #10 Gepost op: 17 Juni 2007 - 21:54:53 »

Lijmresten (van plakband) kun je ook op een iets minder agressieve manier verwijderen, nl. met een watje gedrenkt in slaolie. Mag ook olijfolie zijn, gewone slaolie is bijna in elk huishouden vervangen door olijfolie. Werkt als stickerverwijderaar  Smiley Ook hier natuurlijk -na verwijdering van de plakresten- de slaolie eraf spoelen. Dat vind jouw dochter vast een leuk klusje  Grin en heeft ze daarna gelijk mooie(re) muntjes aan pa geleverd  Wink Ze zal al genoeg 'de dampen' in hebben dat de munten op een blad waren geplakt.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: