Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 01:21:56 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Waarde munten Brabantse omwenteling 1790?  (gelezen 2044 keer)
Boschboom
Volledig lid

Geslacht: Man

FINGIT PREMENDO

« Gepost op: 09 Juni 2007 - 22:11:37 »

Kan iemand mij misschien een indicatie geven van de waarde van de munten die in 1790 geslagen zijn voor de Verenigde Belgische Staten?
Wat is bijvoorbeeld de richtprijs waaraan ik moet denken voor 1 liard/oord in de kwaliteit zeer fraai/prachtig?
Idem voor de dubbele oord, 10 sols/stuivers, florijn en de zilveren en gouden leeuw?
Maar ik ben al geholpen met richtprijzen van de lagere denominaties.

Alvast bedankt en groet,
Lei

Verzamelaar van van alles over en van
Theodoor Victor van Berckel
andres
full lid

« Antwoord #1 Gepost op: 23 Juni 2007 - 18:58:55 »

Hoi Lei,

Die zilveren leeuwen 1790 komen af en toe voorbij op veilingen voor zo'n 500 euro,
in Zeer fraai tot Prachtig -
ik heb er laatst nog op geboden via een veiling die weer indirect op eBay stond.
een zgn ""live auction "" werkt helaas niet echt geweldig.
een gouden leeuw heb ik nog niet voorbij zien komen.
stuk voor stuk hele mooie munten.

gouden leeuw 1790 belgië - marktwaarde Huh??

een florijn doet zo'n 250 euro in zeer fraai en 450 euro in prachtig

en een 10 sols /10 stuivers zo'n 200 euro in zeer fraai

groet, andres

Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #2 Gepost op: 23 Juni 2007 - 19:37:48 »

Hallo André,
Bedankt voor de informatie. Ik heb ook met zo'n live auction op Ebay meegeboden. Meestal is de 'floor-bid' hoger dan het hoogste bod op Ebay. Ik schatte de prijs van de zilveren leeuw inderdaad op zo'n vijfhonderd euro. Bedankt ook voor de prachtige foto's. Zijn dit je eigen munten (behalve dan die gouden leeuw?)
Ik heb laatst een oord gekocht in de kwaliteit zeer fraai/prachtig. Hij kosste 20 euro. Is niet goedkoop maar wel redelijk denk ik.
Groet,
Lei

andres
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 23 Juni 2007 - 23:40:15 »

Hi Lei,

Nee,ze zijn helaas niet van mij , die munten.
die oord van jou past ook prima in deze serie, heel mooi muntje  Smiley en knap dat die Belgen zo'n complete serie
in zo'n korte tijd voor mekaar hebben gekregen in 1790 en er ook nog behoorlijk veel van
in de markt hebben gezet in die paar maanden tijd voordat de Oostenrijkers al weer terugkwamen.

ze zijn duidelijk geinspireerd op de provinciale munten van de nederlanden.
ik neem aan dat je nu eerst een dubbele oord te pakken wil zien te krijgen,

groet andre

Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #4 Gepost op: 24 Juni 2007 - 09:57:43 »

Citaat
knap dat die Belgen zo'n complete serie
in zo'n korte tijd voor mekaar hebben gekregen in 1790 en er ook nog behoorlijk veel van
in de markt hebben gezet in die paar maanden tijd

Cheesy Ze hadden dan ook een efficient werkende muntfabriek en de beste graveur van Europa  Cheesy

andres
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 24 Juni 2007 - 13:13:59 »

alleen typisch dat het justeren van de muntplaatjes zo te zien nou weer met een erg grove vijl
ging  Undecided
Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #6 Gepost op: 24 Juni 2007 - 13:22:39 »

Hoi Andre,
Bedoel je zoals op de foto van het 1 florijn stuk? Daar zie je de justeerstrepen duidelijk over de handen lopen. Is inderdaad niet zo fraai. Mijn opmerking over de beste graveur natuurlijk is natuurlijk wel wat gekleurd door chauvinisme Grin
Groet,
Lei

andres
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 24 Juni 2007 - 14:01:29 »

Hoi Lei,

Ik vind van Berckel in ieder geval één van de beste graveurs die ik tot nu toe ben
tegen gekomen  Smiley
door die justeersporen lijkt 't wel of die pijlen door de handen heen lopen,
echt storend is het niet, wel grappig  Smiley
aan zo'n afwerking ,kun je zien dat ze toch wel haast hadden met de produktie,

groet
Andre
Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #8 Gepost op: 24 Juni 2007 - 23:22:10 »

Dag Andre,

Citaat
gouden leeuw 1790 belgië - marktwaarde ??

Ik heb bij Jean Elsen (Brussel) een gouden leeuw gevonden die een tijdje terug geveild is (Veiling 89 en ze zitten nu op 92, geloof ik).
Je moet me dat truukje nog eens uitleggen om vanaf een server foto's te uploaden naar deze site. Ik begrijp niet hoe je dat doet. Vandaar dat ik alleen een hyperlink naar de pagina plaats.
Maar om een lang verhaal kort te maken; in die bewuste veiling was de richtprijs € 4.000,- !!! voor een fdc munt. Ik heb in het penningkabinet van de KB in Brussel een paar van die gouden leeuwen gezien, het zijn kleine muntjes vergeleken met de zilveren leeuw.
Hier is de link naar Elsen et Fils:
http://www.elsen.eu/LotNavigation/auction89LotNavigation.aspx?id=275&catid=Auction%2089

De andere munten van de Brabantse Omwenteling zijn er ook te koop, inderdaad mét lelijke justeer sporen.

http://www.elsen.eu/index.aspx?tabindex=15&tabid=30&mid=73&directoryid=-1&ctrl=offersearch&tosearch=Brabant&searchwhat=2
(even scrollen naar pagina 7)

Groet,
Lei

andres
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 24 Juni 2007 - 23:54:30 »

Hoi Lei,

Die 10 sols munten zijn inderdaad niet erg fraai, de Florijn is wel een hele mooie en die
3 gulden zilveren Leeuw is ook aardig,

met 8,3 gram vermoed ik dat die gouden leeuw net zo groot is als een nederlands gouden tientje ?
niet echt groot dus.
ik begrijp uit de beschrijving dat er nog ruim 2000 overgebleven zijn, redelijk zeldzaam nu.
vandaar die taxatie van 4000 euro.

het nadeel van die hyperlinks is natuurlijk dat ze zomaar ineens verdwijnen,
ik download plaatjes met of zonder tekst altijd eerst naar ""photobucket"" en vanaf daar maak ik de
hyperlink naar dit forum, op die manier blijven ze in principe altijd bestaan,
zo werkt dat op de meeste forums,meestal zelfs verplicht, omdat ze geen geheugencapaciteit hebben (kost geld)
je meld je gewoon aan als gratis lid op photobucket, of een andere zoals ""mijnalbum"", de rest wijst vanzelf.
http://photobucket.com/

groet, André
Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #10 Gepost op: 25 Juni 2007 - 22:50:08 »

@ Andres,

Het is grappig dat een gemiddelde penning van Van Berckel in een veel kleinere oplage is geslagen, dus zeldzamer en toch veel minder waard is dat zo'n begeerde Gouden Leeuw. Vierduizend Euro is een klein vermogen voor één muntje. Maar ik weet dat er zelfs munten zijn (hoeft nog niet noodzakelijkerwijs goud te zijn) die wel 100.000 dollar moeten kosten. Tja, dat is voor de meesten van ons natuurlijk een totaal andere wereld.

Gelukkig liggen de zilveren munten van de Brabantse omwenteling wat betaalbaarder in de markt, alhoewel het toch forse bedragen zijn. Wel ga ik op zoek naar munten zonder lelijke justeersporen, ook al hoort het authentiek bij zo'n munt. Ik blijf het een rare gedachte vinden dat zo'n lelijk bekraste munt toch volledig fdc kan zijn.

Jouw tip met photbucket ga ik de komende dagen eens uitproberen.
Groet,
Lei

andres
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 25 Juni 2007 - 23:33:52 »

Blijkbaar zijn er veel verzamelaars die heeeel graag zo'n Gouden Leeuw in hun collectie
willen hebben, en zijn er veel minder die een van Berckel penning willen opnemen  Smiley
aardig dat je de 100.000 in dollars vermeld, er zijn in Amerika duizenden munten die al op dat nivo zitten.
de ""dure"" beginnen bij een miljoen, met als voorlopig record een Gaudens $ 20,- stuk uit 1933
voor bijna 8 miljoen USD, die schijnt wel uniek te zijn.(ex col. koning Farouk Egypte)
een US 5 cent 1913 nikkelen muntje, (nikkel dus, geen goud) met minstens 5 bekende exemplaren bracht toch nog 4,2 miljoen USD op, in 2005.
Blij dat ik geen amerikaanse munten verzameling ben begonnen, loop je al aardig gauw vast  Smiley

Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #12 Gepost op: 26 Juni 2007 - 20:23:01 »

Ja precies, zelfs op Ebay zie je bij Amerikaanse munten wel eens bedragen voorbij komen waar je mond bij open valt. Dit soort verzamelen is voor de zeer rijken voor wie geld letterlijk geen rol speelt.

r.veldema
Senior lid

« Antwoord #13 Gepost op: 26 Juni 2007 - 20:53:04 »

Als je al die problemen met niet betalende bieder op Ebay hoort, dan denk je "ik hoop  dat 't geen spookbiedingen zijn!".
Zo zag ik op Marktplaats laatst een bieder die 17 miljoen voor een brommer bood.
En hij was nie eens van platinum!!

Als je zo rijk bent...dat haalt toch alle fun uit 't verzamelen.
Ik hoorde wel eens van een handelaar dat zijn miljonairs-klanten altijd nog wensen hadden... maar die bevonden zich in verzamelingen van collega-miljonairs..... en dan?

That's the stuff Movies are made off!! Grin

Verzamelaar van zilveren guldens: ..Provinciaal, Stedelijk en Koninkrijk NL..VOC..West indië (I Wish!), van de zuid Duitse staten.. en laatste tijd.. alles wat rond is..waar 1 gulden opstaat!

Verbannen van het muntenforum Forumlid heeft u de regels overtreden

IK MAG NI
Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #14 Gepost op: 26 Juni 2007 - 21:05:38 »

... en als zo'n rijke verzamelaar ook nog een criminele inslag heeft laat hij de collectie van een andere rijkaard op bestelling stelen. daar kun je ook een film over maken ;-)

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: