Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 01:18:28 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: VOC Rooswijk munten  (gelezen 2697 keer)
andres
full lid

« Gepost op: 09 Juni 2007 - 15:02:39 »

Na alle publiciteit over de berging van de inhoud in 2005 van 't VOC schip de Rooswijk dat in 1740
met man en muis verging voor de zuid oost kust van Engeland,

komen de Spaanse of beter gezegd de ruim 36.000  Mexicanse dubloenen die aan boord waren ,nu in de verkoop.
Ik heb er één gekocht op eBay USA met certificaat getekend door de berger Rex Cowan.

Na enige weerstand door Minister van der Hoeven heeft Gerrit Zalm toch groen licht gegeven voor de
berging door Rex Cowan,  25% van de inhoud is voor de staat, 75% voor de bergers.

Staatsecretaris Joop Wijn neemt 't aandeel voor de staat in ontvangst, o.a. prachtige 2 kilo zilverbaren met
VOC stempel van de kamer Amsterdam

Ministers v.d Hoeven en Zalm op bezoek in het Museum in Vlissingen, waar de inhoud van de Rooswijk
tentoongesteld werd,

Zijn er hier mensen op 't forum die ook zo'n munt gekocht hebben van de Rooswijk ?
of uit andere VOC schepen  die in het verleden gezonken zijn ?

groet, andre

r.veldema
Senior lid

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 09 Juni 2007 - 15:57:59 »

Naar mijn bescheiden mening is dit een 8 reaal stuk ook wel pilaardollar, spaanse dollar of Peso genoemd en is een dubloen een gouden stuk dat ongeveer 5 peso waard is.
Wel een heel mooi stuk, overigens.
Gr, Robin.

Verzamelaar van zilveren guldens: ..Provinciaal, Stedelijk en Koninkrijk NL..VOC..West indië (I Wish!), van de zuid Duitse staten.. en laatste tijd.. alles wat rond is..waar 1 gulden opstaat!

Verbannen van het muntenforum Forumlid heeft u de regels overtreden

IK MAG NI
andres
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 09 Juni 2007 - 17:22:00 »

bedankt Robin, ik heb niet veel verstand van ""buitenlandse munten"" had 'm ook niet gekocht
als ze niet uit de rooswijk afkomstig waren.
ik heb ook zitten twijfelen of deze zilveren mexicaan wel thuishoort in deze rubriek.
als ik het goed begrijp zijn 8 realen gelijk aan één peso
en een gouden dubloen is dan 5 peso of 40 realen ?

groet andre

RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #3 Gepost op: 09 Juni 2007 - 17:55:18 »

@ André,
De naam waaronder deze 8 realen-stukken in de Nederlanden het beste bekend waren is "Spaanse matten", zoals in het liedje over Piet Hein. In 1621 hadden ze een waarde van 2 gulden en 8 stuivers.
De gouden dubloenen hadden in hetzelfde jaar een waarde van 8 gulden en 8 stuivers.

Dit is inderdaad een prachtig stuk, en geslagen in Spanje zelf. De stukken van 8 realen uit de Spaanse gebieden in Amerika waren véél onverzorgder geslagen.
De reden daarvoor was dat deze munten in de landen van bestemming alleen maar dienden als halffabrikaat voor de productie van eigen munten.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
RVCOINS
Senior lid

« Antwoord #4 Gepost op: 09 Juni 2007 - 20:15:57 »

Een mooi exemplaar.

Ik heb zelf eens een Dukaton 1734 van Holland gekocht uit het Vliegent Hert

mvg

RVCOINS

Verzamelaar van kloppen
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 09 Juni 2007 - 20:19:45 »

Was ik nog vergeten te vertellen:

Ik kocht ooit een gouden dukaat Utrecht 1724 afkomstig uit de Akerendam.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
andres
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 10 Juni 2007 - 00:35:30 »

Hi Rob,
Die onverzorgde stukken, bedoel je daar die ""cobs"" mee zoals ze die in Amerika noemen.
ruwe afgeknipte stukjes zilver met gedeeltelijke afbeeldingen, en aan de keerzijde meestal een kruis.
Ik heb ergens gelezen dat Philips de II verboden had om nog langer ongemunt zilver te exporteren
vanuit Amerika naar Spanje, en dat het daarom ter plaatste min of meer gemunt werd.
Die spaanse matten, spaanse dollars, of Pesos heten in de US Pillar coins en onder die naam
zoek ik dan ook.
dit exemplaar weegt 27 gram, er staan er momenteel zat te koop, prijzen rond de 200 euro

En weet je of de Akerendam misschien ook grote zilverstukken aan boord had ?
En heb je misschien een foto van jouw gouden dukaat ?

RV Coins,
Ik heb 2 weken terug deze Dukaton uit 1734 van Overijssel uit het Vliegend Hart gekocht,

Als je nog een foto van jouw exemplaar kan laten zien, heel graag.

Groet André

r.veldema
Senior lid

« Antwoord #7 Gepost op: 10 Juni 2007 - 00:51:32 »

@ Andres
Hier heb je er één in de staat waarin ze de oude wereld konden bereiken.
Met het juiste gewicht, maar.......!
Wel heel leuk in de verzameling (stukje geschiedenis met pedigree!)
Groet, Robin,
http://www.detectorvondsten.nl/muntenalbum/provinciaal/provzilver/spaansemat1.jpg
of
http://www.detectorvondsten.nl/muntenalbum/provinciaal/provzilver/spaansemat4.jpg
« Laatste verandering: 10 Juni 2007 - 00:53:05 door r.veldema » Gelogd

Verzamelaar van zilveren guldens: ..Provinciaal, Stedelijk en Koninkrijk NL..VOC..West indië (I Wish!), van de zuid Duitse staten.. en laatste tijd.. alles wat rond is..waar 1 gulden opstaat!

IK MAG NI
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 10 Juni 2007 - 08:17:44 »

Hi Rob,
En weet je of de Akerendam misschien ook grote zilverstukken aan boord had ?
En heb je misschien een foto van jouw gouden dukaat ?
@ André,
Of de Akerendam ook zilver aan boord had weet ik echt niet, destijds was ik niet in grootzilver geïnteresseerd. De gouden dukaat Utrecht 1724 was tot de vondst in de Akerendam een onbekend jaartal. Maar toen ik op 2 februari 1974 bij Jacques Schulman in Amsterdam langsging om te zien of hij nog iets voor mij had, kreeg ik een tray voorgeschoteld met daarop ruim 100 exemplaren van deze dukaat en ik mocht de mooiste daarvan uitzoeken.
Een foto heb ik helaas niet, wél een diapositief.
Ten tijde van mijn echtscheiding begin jaren '90 heb ik mijn verzameling gouden dukaten noodgewongen moeten verkopen om de advocaat te kunnen betalen. Cry Cry
Rob Kooy

RVCOINS
Senior lid

« Antwoord #9 Gepost op: 10 Juni 2007 - 09:08:35 »

Hi Andres,

helaas kan ik er geen foto van maken omdat hij in de verzameling zit en ik kan er op dit moment niet bij.

De dukaton is ongecirculeerd en vertoond op een enkel plekje corosie vanwege het zeewater.

Tevens heb ik een boek waarin de hele lading wat naar boven is gehaald beschreven.
Daar komt ook naar boven hoe de belangrijke heren creatief waren met boekhouden.

mvg

RVCOINS

Verzamelaar van kloppen
andres
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 10 Juni 2007 - 10:44:43 »

mooie munten , Robin. Enig idee hoe oud die zijn, en misschien ook afkomstig uit een wrak ?

RV Coins,  bedoel je dit boekje van Weber ?

Rob, ik heb inmiddels uitgevonden dat er aan boord van de Akerendam ook zilvergeld aan boord was,
ik zal proberen om er één te pakken te krijgen.
Advocaten winnen (financiëel) altijd , ongeacht of ze de zaak voor hun cliënt winnen of verliezen.

Groet André
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 10 Juni 2007 - 11:02:10 »

@ André,
Er bestaan verschillende boeken over het Vliegend Hert. Zelf heb ik het onderstaande. Geschreven door niemand minder dan Arent Pol, stafmederwerker van het toenmalige KPK en nu van het Muntmuseum.
Rob Kooy

r.veldema
Senior lid

« Antwoord #12 Gepost op: 10 Juni 2007 - 11:05:36 »

@Andres
Ik geloof dat de matten zijn geslagen (en met recht geslagen!) zijn onder Philips IV die aant bewind was van 1621 tot 1665.
Zo een stukje geschiedenis wisselt van eigenaar voor zo rond de 100 euro!
Gr. Robin
ps. de link was van detectorvondsten, dus..... ruk je piepstok maar weer uit de kast! Grin

IK MAG NI
andres
full lid

« Antwoord #13 Gepost op: 10 Juni 2007 - 13:21:46 »

Rob, ziet er intressant uit dat boek van Arent Pol , als ik 't kan vinden koop ik 't ook.

Robin, ik heb geen piepstok, alleen oude vuurstokken Smiley
en mocht ik zo'n mat tegenkomen in relatie tot een gezonken VOC schip, zal ik er zeker op bieden.

groet, André
r.veldema
Senior lid

« Antwoord #14 Gepost op: 10 Juni 2007 - 13:34:21 »

Ik ben niet helemaal zeker of je ze in gezonken VOC schepen zult aan treffen, aangezien ze uit Amerika door spaanse schepen werden verscheept naar Spanje om vermunt te worden.
Ik denk dat je meer kans hebt in de gezonken WIC schepen die een kapersbrief hadden om de spaanse schepen te kapen (Dhr P. Hein!).
In Voc schepen vind je waarschijnlijk eerder de mooi vermunte matten (zoals die van jou) die verscheept werden voor de handel in de oost.

IK MAG NI
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: