Ha Wooy, jou hoef ik electrolyse niet uit te leggen gezien je berichtgeving. Ik heb al eerder op het verhaal van Zoltan gereageerd.Dit was mijn bericht over electrolyse (2004):
"Heb even het stukje van de electrolyse gelezen.
Die Zoltan is een lekkere, verwisseld de plus en de min!
SLUIT DE MUNT NOOIT AAN OP DE PLUSPOOL (ANODE), aan deze kant wordt het corrosieve en giftige chloorgas gevormd (ruik maar)" -senior heeft hierover al wat zinnigs gezegt, of was woody het? - "en of gaat het muntmetaal ionen vormen, plat gezegd, de munt lost op!
Gebruik aan de pluspool een offermetaal bv. aluminium, er worden dan aluminiumionen gevormd die reageren met de elders gevormde hydroxiden (aluminumhydroxide vormt een witte drab). Aan de negatieve pool sluit je de munt aan electronen zorgen dat gecorrodeerde muntmetaalionen, direkt of indirekt via het gevormde gas waterstof worden teruggevormd tot metaal. Dat klinkt leuker dan het is omdat de gevormde metaal deeltjes vaak niet meer of maar zeer tendele op de munt terug komen. De ingewikkelde verbindingen op koperen munten worden vaak omgezet tot oxiden en sulfiden dit laatste is goed te ruiken (stinkt). Dit is een vrij zachte laag die met een doek of een oude tandenborstel te verwijderen is. Helaas ben je dan wel ook al je oorspronkelijke patina kwijt.
Ik gebruik een spanning tussen de 3 en 15 Volt, in het begin soms even wat meer om het proces op gang te brengen, vaste zouten geleiden niet, soms moet je om deze reden ook wat patina/ corrosie verwijderen tot op het muntmetaal!
Deze reinigingsmethode kan heel goed maar ook heel slecht uitvallen. Ik had eens een gecorrodeerde follis gereinigd, hij kwam eruit als nieuw, met het oorspronkelijke zilverlaagje.
Ik droog de munt na hem gewassen te hebben af, hij werd toen gloeiend heet en brak in zes stukken uiteen, de binnenkant bestond helemaal uit koper(I)oxide. De chemische processen die dit veroorzaakt hebben kan ik niet verklaren, mogelijk is het vergelijkbaar met het opladen van een batterij die daar niet voor gemaakt is, die kunnen ook klappen. Hopelijk red ik door dit stukje wat munten van een opzettelijke corrosie! " mvrgr