Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 00:59:51 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Electrolyse  (gelezen 8951 keer)
Ard
Senior lid

Geslacht: Man

Het beste Muntenforum

« Gepost op: 11 Februari 2003 - 15:43:40 »

Beste, lieve, schattige leden,
Ik zal hier proberen duidelijk maken hoe je (zeer vuile) munten kan schoonmaken met Electrolyse. Reinig munten waarvan je de afkomst en waarde niet weet niet op deze manier, want de electrolyse wordt de munt wel schoner, maar de kwaliteit wordt er niet beter op:

Benodigheden
  • Batterij / accu / adapter van 9 volt met aan elke pool een draadje. Aan het uiteinde kan je het best een paperclip doen.
  • Een bakje lauw water. Koud is ook goed, maar met lauw water gaat het iets beter
  • Zout; afhankelijk van de grote van het bakje moeten er een paar eetleps zout in. In een jampot moeten ongeveer 2 eetlepels zout
  • Een stopcontact Grin
Hoe gaat het in z'n werk?[/u]
Doe je vieze munt in het bakje met water. Hang daarbij de 2 paperclips, die je aan het draadje hebt bevestigd, in het water en zet het draadje desnoods vast met plakband of een knijper aan het bakje. Doe de stekker in het stopcontact nadat je alles goed bevestigd hebt. Als het goed is gaat het water bruisen bij 1 paperclip. Is dit niet het geval, dan moet je kijken of de draadjes goed zijn aangesloten. Je laat de munt (afhankelijk ervan hoe vies de munt is) er ongeveer 30-45 minuten inliggen. Je kan hem er tussendoor even uithalen om met een keukenpapiertje op te wrijven.
Als de munt na die tijd nog steeds erg vies is, moet je dit proces gewoon langer doorlaten gaan. Zo lang todat jij vindt dat je munt schoon genoeg is.

Veel plezier met reinigen, en wees please voorzichtig met de electriciteit Grin

Groetjes Ard

NB --> aanvullingen / verbeteringen mogen altijd
« Laatste verandering: 11 Februari 2003 - 15:48:43 door Ard » Gelogd

Niet echt meer bezig op het forum
Mischaop82
full lid

« Antwoord #1 Gepost op: 11 Februari 2003 - 16:14:05 »

.
« Laatste verandering: 24 Juni 2010 - 02:26:12 door Mischaop82 » Gelogd

Lid van de club van 1482 !!!   1610/1673.
Ard
Senior lid

Het beste Muntenforum

« Antwoord #2 Gepost op: 11 Februari 2003 - 16:15:00 »

Hierbij de tekening....
Maar of ie het verduidelijkt Grin

Mischaop82
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 11 Februari 2003 - 16:17:23 »

.
« Laatste verandering: 24 Juni 2010 - 02:25:54 door Mischaop82 » Gelogd

Lid van de club van 1482 !!!   1610/1673.
Zoltan
full lid

Mijn favoriete forum!

« Antwoord #4 Gepost op: 19 Februari 2003 - 20:06:51 »

Hallo Ard,

Ik heb toch nog een paar belangrijke aanvullingen voor je.
Je moet de munt natuurlijk wel vastzetten aan de pluspool, en niet gewoon op de bodem leggen  Huh Dit doe je door middel van een klemmetje met krokodillenbekje aan de plusdraad vast te maken, daartussen klem je de te reinigen munt. Op de mindraad heb je een paperclip zitten. Die kun je laten zitten, maar omwikkel hem wel met aluminiumfolie. Doe er naast het zout, ook een scheutje azijn bij. je zult zien dat alles zo veel beter werkt  Wink

Groeten,

Zoltan

"wie een kuil graaft voor een ander, vind zelf niets"
Ard
Senior lid

Het beste Muntenforum

« Antwoord #5 Gepost op: 19 Februari 2003 - 20:08:41 »

Oh.... Embarrassed
Misschien ging daarom mijn munt niet zo heel goed schoon...
Wel een beetje, maar niet heel erg!

Hardstikke bedankt voor die aanvulling!! Ik ga het morgen / vrijdag gelijk proberen Kiss

michiel
Beheerder
full lid

Metaaldetectorzoeken!!!!!!

« Antwoord #6 Gepost op: 19 Februari 2003 - 22:15:00 »

meer informatie kan je ook op mijn site vinden met een uitgebreidde beschrijving en goede tekening van Bruno B.
Zie onder reingen van vondsten.

Groeten Michiel Cheesy Grin

http://people.zeelandnet.nl/mida
Zoeken met de metaaldetector en metaaldetectorvondsten
antichita
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 19 Maart 2003 - 11:36:32 »

Ik vraag me af wat ik verkeerd doe. Een adaptor heb ik van een oude autoracebaan, 6v. Hoewel ik alles doe als voorgesteld lukt het niet. De plus bruist lichtjes maar zelfs na een uur is er weinig verandering bij de munt. Daarenboven roesten mijn crocodilleklemmetjes al na een kwartier.
Ik moet wel zeggen dat ik munten heb gebruikt die meer op stenen leken, dus moet ik gewoon meer geduld hebben?
Ard
Senior lid

Het beste Muntenforum

« Antwoord #8 Gepost op: 19 Maart 2003 - 15:00:42 »

Je kan het beter eerst proberern met een beetje vieze munt, dus niet 1 van steen ofzo.... Zo kan je zien of het wel werkt zoals jij het doet...

bvds
full lid

liefhebber van Belgische munten

« Antwoord #9 Gepost op: 19 Maart 2003 - 15:08:57 »

werkt het wel als de klemmetjes of het water geen direct contact hebben met het metaal?
dus als er geen geleiding is.

mvg

"... , wordt terug numismaat, verzamel munten voor uw plezier (het uwe en niet voor dit van uw geldbeugel)." J.D.M. (Tijdschrift van het Europees Genootschap voor munt- en penningkunde, november 1970)
---
http://users.skynet.be/bart.vandensteen
antichita
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 19 Maart 2003 - 15:15:30 »

ja, als je bedoelt dat er geen munt aan vastzit en enkel de klemmetjes in het water. Het bruist in ieder geval, is het misschien verstandig 12v of meer te gebruiken?
Ard
Senior lid

Het beste Muntenforum

« Antwoord #11 Gepost op: 19 Maart 2003 - 15:17:11 »

Dat zou niet uit moeten maken. Ik heb het eerst ook gewoon de munt op de bodem gelegd, en dat gaat ook perfect...
Je kan het beter nog een keer proberren met wat meer VOLT

bvds
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 19 Maart 2003 - 15:19:39 »

neenee, ik had me slecht uitgedrukt

ik vroeg me af of electrolyse wel werkt wanneer de munt helemaal omgeven is door 'steen' (steen geleidt niet als ik me niet vergis) en er geen contact is tussen het metaal van de munt, het metaal van het klemmetje en het water

mvg

"... , wordt terug numismaat, verzamel munten voor uw plezier (het uwe en niet voor dit van uw geldbeugel)." J.D.M. (Tijdschrift van het Europees Genootschap voor munt- en penningkunde, november 1970)
---
Ard
Senior lid

Het beste Muntenforum

« Antwoord #13 Gepost op: 19 Maart 2003 - 15:25:55 »

Antichita bedoeld natuurlijk ook niet echt steen........het zijn munten die op stenen lijken......maar dat duurt inderdaad wat langer en ik denk dat je deze muntenook met meer volt moet electrolyseren Smiley

bvds
full lid

« Antwoord #14 Gepost op: 19 Maart 2003 - 15:31:07 »

ik weet wel wat Antichita bedoelde Wink
maar wat rond antieke munten (die lang onder de grond gezeten hebben) zit echt wel 'steen' hoor Smiley
ik heb er hier ook zo liggen

ik denk eerder dat Antichita liever niet gokt door er meteen meer volt door te jagen en daardoor een mogelijke zeldzame munt naar de eeuwige muntvelden helpt.

mvg

---
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  

Ga naar: