Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 00:51:44 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: testone van Ludovico Maria Sforza 1494-1500  (gelezen 1289 keer)
Brigitte-John
groentje
*

« Gepost op: 18 Mei 2007 - 11:03:45 »

De eigenaar wil deze munt graag verkopen, maar hoe dat het beste te doen zonder een oor aangenaaid te krijgen.
« Laatste verandering: 18 Mei 2007 - 11:12:39 door Brigitte-John » Gelogd
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 18 Mei 2007 - 12:00:25 »

Hallo Brigitte-John,
In de eerste plaats van harte welkom op dit forum, waar veel te lezen en te leren is. Cheesy
In de tweede plaats: Ben je er wel zeker van dat dit een echte munt is? Dezelfde munt is op dit forum al herhaaldelijk ter sprake geweest, zie onder andere hier en hier.
Uitgeversmaatschappij Readers Digest heeft een jaar of wat geleden een serie replica uitgebracht waarin onder andere óók een moderne copie van deze munt zat. Er blijken zelfs sleutelhangers van te bestaan!
Blijkt het tóch een echte munt te zijn dan kun je deze het beste laten veilen bij een gerenommeerd internationaal veilinghuis. Dan ben je zeker van de hoogst mogelijke opbrengst. In Nederland is dat bijvoorbeeld Schulman b.v. in Bussum.
Rob Kooy
« Laatste verandering: 18 Mei 2007 - 12:32:59 door RobKooy » Gelogd

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Brigitte-John
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 18 Mei 2007 - 13:20:58 »

Tja, hoe word je daar 100 % zeker van???
Hij is zo'n 30 jaar geleden gevonden in Kenia tijdens een safari.
Mocht het een sleutelhanger-versie zijn, dan zou er toch een gat in moeten zitten?
Dit is trouwens de achterkant van de munt.
Op deze link zie je hem ook heel goed:
http://www.coinarchives.com/w/lotviewer.php?LotID=37879&AucID=37&Lot=596&Match=1
« Laatste verandering: 18 Mei 2007 - 13:33:17 door Brigitte-John » Gelogd
historicus
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 18 Mei 2007 - 13:33:56 »

Gevonden tijdens een safari in Kenya zou volgens mij al genoeg moeten zeggen...  Grin

Eelco
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 18 Mei 2007 - 13:35:38 »

Mocht het een sleutelhanger-versie zijn, dan zou er toch een gat in moeten zitten?
Dat hoeft natuurlijk niet, er kan ook een oogje aan hebben gezeten. Munten van rond 1500 hadden nog geen duidelijk herkenbare rand, dus met zorgvuldig wegvijlen kom je een heel eind....
De door mij genoemde munthandelaaar/veilingmeester heeft voldoende expertise in huis om zonder een moment van aarzeling het verschil te kunnen zien tussen een echte munt en een moderne imitatie. En diverse van zijn collega's kunnen dat eveneens.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Brigitte-John
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 18 Mei 2007 - 13:43:40 »

En wat zegt jou dat dan als hij in Kenia is gevonden???
Mij niks behalve dan dat het lang geleden is en ver weg.  Tongue
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 18 Mei 2007 - 14:03:22 »

En wat zegt jou dat dan als hij in Kenia is gevonden???
Mij zegt dat in ieder geval dat het uiterst onwaarschijnlijk is dat de munt echt is. Pas tegen het eind van de 19e eeuw kwamen de eerste Europeanen naar Kenya. En het is niet aannemelijk dat een 15e eeuwse munt ongeveer vierhonderd jaar lang is rondgedragen om uiteindelijk in Kenya verloren te worden.
Veel méér voor de hand liggend is dat een moderne safari-ganger heeft gemerkt dat het oogje van zijn sleutelhanger was afgebroken en deze daarom heeft weggegooid.
Rob Kooy

historicus
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 18 Mei 2007 - 14:32:57 »

Wat Rob hierboven zegt was dus inderdaad precies wat ik bedoelde met mijn opmerking.

eelco
Brigitte-John
groentje
*

« Antwoord #8 Gepost op: 18 Mei 2007 - 14:51:57 »

Zou idd heel logisch kunnen zijn.
Toch geven we het evntjes niet op.  Roll Eyes
Brigitte-John
groentje
*

« Antwoord #9 Gepost op: 21 Mei 2007 - 16:57:41 »

Ik heb de munt gewogen, hij weegt 10,3 gram.
Is dat een hint in een bepaalde richting??
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 21 Mei 2007 - 17:13:28 »

Ik heb de munt gewogen, hij weegt 10,3 gram.
Is dat een hint in een bepaalde richting??
Dat is alweer een hint in de richting dat dit géén echte teston is. De Milanese testons wogen minder dan 10 gram. Een in het Muntmuseum aanwezige teston van Ludovico Sforza weegt slechts 9,65 gram.
Rob Kooy 

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: