@ Stoopken,
Om een echte munt van een goede vervalsing te kunnen onderscheiden moet je wel de nodige kennis over dit onderwerp bezitten. Gelukkig zijn de meeste vervalsingen slecht nagemaakt en die vallen direct door de mand bij vergelijking met (een goede afbeelding van) een echte munt.
Hopelijk heb je jouw munt bij een betrouwbaar adres gekocht?
Rob Kooy
Ok, op het moment van de aankoop kende ik totaal niks van munten af ( nu een heel klein beetje ), voor alle duidelijkheid ik heb de munt tijdens een reis door Zuid Sardinië gekocht, in een klein dorpje was een kleine winkel waar ze een hele verzameling aan gesteenten ( werkelijk prachtige exemplaren van over de hele wereld, die trouwens niet te koop waren ) hadden. Er waren ook namaak bronzen Sardijnse beeldjes, maar dat stond bij alle beeldjes vermeld ( de prijs ervan was ook navenant ).
enfin om het verhaal af te ronden

In een hoek stond een aantal munten te koop, waaronder de mijne.
De vrouw heeft mij alles goed uitgelegd, ze haalde er zonder dat we het vroegen een vergrootglas bij en gaf ons alle tijd om de munt te bekijken. Ze vertelde ons dat de munten van diverse veilingen kwamen en dat de gemeente instond voor de waardebepaling ervan.
Haar vader, die een verzameling van 6000 munten had, kwam even later de winkel binnen en heeft ons nog een hele tijd uitleg gegeven.
Ik had er alle vertrouwen in ( en nog steeds ) en het is hoe dan ook een mooie herinnering aan de reis, maar het zou natuurlijk een minpuntje zijn, moest het slechts om een namaak gaan;
Vandaar mijn vraag naar jullie, die toch heel wat kennis hebben.
Voor deze steek ik mijn handen ook niet in het vuur.
Gr Mat
Heb je twijfels?
Laat ze maar horen hoor, ik ben nog volop aan het bijleren, alle tips zijn welkom

Grtz