Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 00:47:44 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Punische munt?  (gelezen 1934 keer)
Stoopken
groentje
*

Geslacht: Man

« Gepost op: 15 Mei 2007 - 18:04:49 »

Hallo,

Dit is mijn allereerste post hier, dit omdat ik vorige week tijdens mijn reis door zuid sardinië op onderstaande munt ben gebotst  Smiley Ik heb vooral een interesse in alles wat met de Oudheid te maken heeft, daarom leek deze munt mij een mooi souvenir.

Helaas is mijn kennis over dergelijke munten zeer beperkt, dankzij deze site ben ik dat wat aan het bijschaven, doch ik had graag van de kenners onder jullie wat extra informatie gekregen ivm mijn muntje.
Bij de munt zit een Sardijns documentje voor de douane en anderzijds met volgende uitleg:

Carthago
Sardinia Mint
340 - 300 A.C
SKARF - CAVALL - PALMA
Cat. Guido 2000 N. 15-20 ( dit zou verwijzen naar een boek, waarin de munt te zien zou zijn )
SPL

De munt is 15 mm van diameter, het gewicht kan ik spijtig genoeg niet zeggen.

Grtz

Beginnend verzamelaar sinds Mei 2007
RVCOINS
Senior lid

« Antwoord #1 Gepost op: 16 Mei 2007 - 18:04:55 »

Hi,

kijk eens op deze link http://www.bio.vu.nl/home/vwielink/WWW_MGC/Punic_map/Zeugitana_map/Zeugitana.html

mvg

RVCOINS

Verzamelaar van kloppen
Stoopken
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 16 Mei 2007 - 21:02:12 »

Bedankt voor de zeer bruikbare tip!
Grtz

Stoopken
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 29 Mei 2007 - 19:41:56 »

Hallo,

Misschien een vraag die hier niet echt past, maar waar ( en hoe ) kan je eigenlijk controleren of je munt een origineel exemplaar is, of een namaak?
als totale leek is dit totaal niet voor de hand liggend...
Grtz

RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #4 Gepost op: 29 Mei 2007 - 20:01:18 »

@ Stoopken,
Om een echte munt van een goede vervalsing te kunnen onderscheiden moet je wel de nodige kennis over dit onderwerp bezitten. Gelukkig zijn de meeste vervalsingen slecht nagemaakt en die vallen direct door de mand bij vergelijking met (een goede afbeelding van) een echte munt.
Hopelijk heb je jouw munt bij een betrouwbaar adres gekocht?
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Mat
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #5 Gepost op: 29 Mei 2007 - 20:16:45 »

Voor deze steek ik mijn handen ook niet in het vuur.
Gr Mat
Stoopken
groentje
*

« Antwoord #6 Gepost op: 29 Mei 2007 - 20:32:06 »

@ Stoopken,
Om een echte munt van een goede vervalsing te kunnen onderscheiden moet je wel de nodige kennis over dit onderwerp bezitten. Gelukkig zijn de meeste vervalsingen slecht nagemaakt en die vallen direct door de mand bij vergelijking met (een goede afbeelding van) een echte munt.
Hopelijk heb je jouw munt bij een betrouwbaar adres gekocht?
Rob Kooy

Ok, op het moment van de aankoop kende ik totaal niks van munten af ( nu een heel klein beetje ), voor alle duidelijkheid ik heb de munt tijdens een reis door Zuid Sardinië gekocht, in een klein dorpje was een kleine winkel waar ze een hele verzameling aan gesteenten ( werkelijk prachtige exemplaren van over de hele wereld, die trouwens niet te koop waren ) hadden. Er waren ook namaak bronzen Sardijnse beeldjes, maar dat stond bij alle beeldjes vermeld  ( de prijs ervan was ook navenant ).
enfin om het verhaal af te ronden  Cheesy In een hoek stond een aantal munten te koop, waaronder de mijne.
De vrouw heeft mij alles goed uitgelegd, ze haalde er zonder dat we het vroegen een vergrootglas bij en gaf ons alle tijd om de munt te bekijken. Ze vertelde ons dat de munten van diverse veilingen kwamen en dat de gemeente instond voor de waardebepaling ervan.
Haar vader, die een verzameling van 6000 munten had, kwam even later de winkel binnen en heeft ons nog een hele tijd uitleg gegeven.
Ik had er alle vertrouwen in ( en nog steeds ) en het is hoe dan ook een mooie herinnering aan de reis, maar het zou natuurlijk een minpuntje zijn, moest het slechts om een namaak gaan;
Vandaar mijn vraag naar jullie, die toch heel wat kennis hebben.

Voor deze steek ik mijn handen ook niet in het vuur.
Gr Mat

Heb je twijfels?
Laat ze maar horen hoor, ik ben nog volop aan het bijleren, alle tips zijn welkom  Wink
Grtz

Mat
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #7 Gepost op: 29 Mei 2007 - 20:53:33 »

Kijk het stuk ziet mij verdacht uit.
Kijk eens naar de lippen van die persoon.
Wat steekt daar tussen?
Volgens mij een gietpukkel.
Gr Mat
Stoopken
groentje
*

« Antwoord #8 Gepost op: 29 Mei 2007 - 20:59:48 »

Mag dat normaal niet aanwezig zijn? Is dit een kenmerk voor namaak dan?
Ik ga eens vergelijken met andere munten, alvast bedankt voor de tip  Wink Ik had het zelf nog niet eens opgemerkt.
Grtz

Stoopken
groentje
*

« Antwoord #9 Gepost op: 29 Mei 2007 - 21:07:16 »

Ik heb nog even gecheckt op de link die ik van RVCOINS heb, en daar staat een gelijkaardige munt die hetzelfde lijkt te hebben.

Grtz

RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 30 Mei 2007 - 10:30:47 »

@ Stoopken,
Van Antieke munten (dus ook van Punische munten) weet ik maar bitter weinig af.
Waar ik wél het een en ander weet zijn de manieren waarop men probeert hedendaagse vervalsingen aan de man te brengen.
Was de plaats waar je de munt kocht een plaats waar ook toeristen regelmatig langskomen? Zo ja, dan is dat op zich al een slecht teken.
Is het een afgelegen plek waar weinig of geen toeristen langskomen dan kun je je terecht afvragen waaróm een winkelier de moeite neemt om munten op veilingen te kopen ter verdere verkoop. En aan wie dan wel? De "inboorlingen" zullen als regel te arm zijn om zich antieke munten te kunnen veroorloven.
Oók uiterst bedenkelijk is de opmerking dat "de gemeente" instond voor de waardebepaling. Wat weet een gemeente nu van antieke munten? Waarschijnljk nog minder dan jij.
Aan de andere kant: Zuid-Sardinië was destijds Punisch gebied. Dus dan zou de munt ter plekke gevonden kunnen zijn. Maar dan slaat de opmerking dat de munt "op een veiling" zou zijn gekocht weer nergens op.
Al met al een verhaal met diverse dubieuze kanten.
De (waarschijnlijk) énige mogelijkheid om met zekerheid te weten of deze munt al dan niet echt is, is deze munt ter beoordeling voor te leggen aan een handelaar met een grote kennis van antieke munten.
In België is dat bijvoorbeeld Jean Elsen et ses Fils in Brussel, en in Nederland Holleman Munten in Enschede.
Rob Kooy 

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Stoopken
groentje
*

« Antwoord #11 Gepost op: 30 Mei 2007 - 10:39:33 »

Bedankt voor de uitleg, ik ga eens langs gaan bij één van die kenners, dan weet ik het zeker  Wink
De meeste munten kwamen inderdaad van veilingen, doch de munt die ik gekocht heb, was er één die in de streek zelf gevonden was, in de buurt van de nederzettingen van Nora, de verkoopster heeft me een document meegegeven dat ik moest bijhouden, omdat het volgens haar om een authenthiek Sardijnse munt ging, dus moest ik indien er controle zou zijn op de luchthaven enz, een bewijs hebben dat ik het had aangekocht.
Als ik bij de kenners ben langs geweest laat ik nog iets weten.
Grtz

Stoopken
groentje
*

« Antwoord #12 Gepost op: 30 Mei 2007 - 16:46:04 »

Ik heb daarnet al antwoord gekregen op mijn vraag en tevens bevestiging dat het dan toch om een authenthieke munt gaat  Cheesy
Grtz

RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #13 Gepost op: 30 Mei 2007 - 17:34:37 »

Gefeliciteerd!!!  Grin
Rob Kooy

Stoopken
groentje
*

« Antwoord #14 Gepost op: 30 Mei 2007 - 17:55:28 »

Bedankt, ik ben toch wel tevreden dat het om een originele munt gaat  Smiley, door al dat opzoekingswerk slaat de 'muntverzamelingsmicrobe' toch wel een beetje over hoor  Cheesy
Grtz

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: