Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 00:42:09 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Munten neutraliseren.  (gelezen 895 keer)
eurocoinsfun
Volledig lid

Geslacht: Man

« Gepost op: 29 April 2007 - 10:41:42 »

Dit is misschien wel een rare gedachte dat ik heb, maar ik wil het wel eens voorleggen.
Nadat je een munt hebt gereingd met een zuur, moet je deze munt spoelen met water, zodat deze geneutralisseerd wordt.
Nu heb ik geleerd dat wanneer je bij een concentratie van bv. azijnzuur nog water toevoegd dit niets veranderd aan je concentratie en dus ook niet aan de pH. In een chemische bewerking mag je immers jouw HO- ionen en H+ ionen wegdenken omdat deze zowiso gelijk zijn in aantal (H tot de -7 en HO tot de 7).
Door te spoelen kan je misschien wel het zure verwijderen, maar kan je het neutraliseren dan niet beter door een base laten doen?  Huh
Zoals bv. een zuur pH 5
             een base pH 9
Doordat je je nu een evenaantal H+ ionen krijget en dus ook een even aantal HO- ionen moet normaal gezien je oplossing van deze twee stoffen neutraliseren.

Zit hier enige waarheid in of ben ik maar larie aan het vertellen?
Boschboom
Volledig lid

Geslacht: Man

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #1 Gepost op: 29 April 2007 - 12:07:52 »

Het zuur wordt door spoelen met water verdund waardoor het oplossend vermogen wordt weggenomen. Je verwijdert hiermee het zuur en daarmee het effect van het 'uitbijten'.
« Laatste verandering: 29 April 2007 - 13:22:40 door Boschboom » Gelogd

Verzamelaar van van alles over en van
Theodoor Victor van Berckel
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: