Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 00:26:20 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Munt West Frilae?  (gelezen 1851 keer)
Haaggie
groentje
*

« Gepost op: 10 April 2007 - 19:36:40 »

Hallo! Ik heb een munt duit uit 1660 gevonden. kan deze niet vinden in het handboek Kopergeld. Weet iemand van jullie welke dit is?

Alvast bedankt!
muntenman
full lid

Geslacht: Man

Hallo allemaal. Ukraine en componistenmunten

« Antwoord #1 Gepost op: 10 April 2007 - 19:53:18 »

het is een duit uit 1660 van West Frisae, wat staat voor de Nederlandse provincie Friesland. Waarde zo'n 3 euro.

Eric Tulling
Haaggie
groentje
*

« Antwoord #2 Gepost op: 10 April 2007 - 20:19:40 »

Ok, niet van Friesland denk ik, maar van West Friesland (het huidige Noord Holland).

In het boek 'Kopergeld' zie ik echter alleen duiten met het opschrift "West Frisia" vandaar. wat is dan het verschil met deze duit? werden er verschillende benamingen voor West Friesland gebruikt?
dj
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 10 April 2007 - 20:21:17 »

:)Hallo Haagie en Munten man Grin

Dit is wel een leuke duit.
i.pv. WEST FRISIAE  staat er west FRLiae

Ze zijn een leter vergeten. Grin

de groeten DJ Cheesy
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #4 Gepost op: 10 April 2007 - 21:13:48 »

Jongens, jongens toch!  Cry Cry

Dit is géén Westfriese duit, maar een Reckheimse imitatie!
Te vinden in het Handboek Kopergeld, pagina 214, onder nummer R 30.1 variant.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Haaggie
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 10 April 2007 - 21:44:00 »

Jongens, hartstikke bedankt! Komt dus blijkbaar niet zo vaak voor?
muntenman
full lid

Hallo allemaal. Ukraine en componistenmunten

« Antwoord #6 Gepost op: 10 April 2007 - 22:26:06 »

Wel eens van gehoord van de Duitse imitaties, echter nooit 1 gezien. Nietemin zat ik toch dichtbij!!

Eric Tulling
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 11 April 2007 - 08:15:32 »

Wel eens van gehoord van de Duitse imitaties, echter nooit 1 gezien. Nietemin zat ik toch dichtbij!!
@ Eric,
Je schrijft heel veel hier op dit forum, en kennelijk heb je ook een uitgebreide en brede kennis. Maar soms is het beter om maar even je mond te houden  Lips Sealed Je zei het zelf al ergens: "Men kan nu eenmaal niet alles weten". Inderdaad, en wie op het juiste moment weet te zwijgen verraadt zijn onkunde niet! Wink

Reckheim (het huidige Rekem) ligt in Belgisch Limburg op linkeroever van de Maas, enkele kilometers boven Maastricht. Met name in de 17e eeuw werd hier op grote schaal valsemunterij bedreven. Alleen al van de diverse Nederlandse duiten zijn vele tientallen verschillende Reckheimse vervalsingen bekend. Om maar te zwijgen van de talloze vervalsingen van het Luikse kopergeld.

@ Haaggie,
De "Reckheimers" komen vrij regelmatig voor. Ze worden niet altijd als zodanig herkend. Om nu te zeggen dat ze "zeer algemeen" zijn gaat iets te ver, maar aan de andere kant zijn ze ook niet echt zeldzaam.
Rob Kooy 

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Haaggie
groentje
*

« Antwoord #8 Gepost op: 11 April 2007 - 09:44:09 »

ben gelijk maar even naar Duiten.nl gegaan, en wat blijkt: mijn variant is nog niet bekend!:

Het gaat een variant op REC.13: duit.(PW R30.1) en wel om de volgende:

KEERZIJDE: Geïmiteerd gekroond wapen van West Friesland met twee aanziende leeuwen naar links.
VOORZIJDE: Een tulpkrans met daarin WEST FRLIÆ en jaartal (1660).

Over REC.14 op de site wordt aangegeven omtrent de varianten die bekend zijn: De duit heeft op de voorzijde veel overeenkomsten met het type REC.13 maar de tekst is hier WEST / FRLIAE. Deze tekst is voor zover mij bekend nog niet op het type REC.13 aangetroffen.
Welnu, de duit die ik heb gevonden bezit deze combinatie (zie bijlage).

RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 11 April 2007 - 10:55:34 »

@ Haaggie,
Kleine correctie: Jouw variant is wel bekend. Hij staat immers in het Handboek Kopergeld dat al in 1996 is uitgekomen?
De vermelding op www.duiten.nl lijkt mij eerder onduidelijk dan onjuist. Hoe dan ook: Ik zal Kees Pannekeet (de samensteller van www.duiten.nl) even wijzen op deze thread. Dan kan hij zelf bepalen wat hij met deze gegevens doet.
MVrGr,
Rob Kooy

Haaggie
groentje
*

« Antwoord #10 Gepost op: 11 April 2007 - 11:01:44 »

Hi Rob,

Help me even: in het "Handboek Kopergeld" staat inderdaad een variant beschreven, maar niet die van mij. Beschreven staan de volgende exemplaren:

R 30.1: Kz: WEST/FALIÆ /jaartal in een bladerkrans (=>Dit is dus niet de variant van mij)
en
Variant: WEST/FRILIÆ /jaartal: 1960: (=>dit is 'm ook niet, want bij mij staat er een I minder: WEST FRLIÆ)

Het is voor  idee gevoel dus een mengvorm van een variant die zowel niet in het boek, als niet op duiten.nl staat beschreven, toch?

Of zie ik kiets over het hoofd?
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 11 April 2007 - 11:15:12 »

@ Haaggie,
Het verschil was mij wel opgevallen, maar de meeste Reckheimse duiten die worden gevonden zijn veel minder goed leesbaar dan jouw exemplaar. Ik ga er dan ook van uit dat er sprake is geweest van een leesfout bij de samenstellers van het handboek, en dat het wel degelijk om dezelfde variant gaat.
Hoe dan ook, deze thread is nog niet ten einde. Ik heb ondertussen de samensteller van www.duiten.nl gemaild en verwezen naar deze tread. Hij is zelf ook lid van dit forum, zij het onder een schuilnaam. Ik heb hem dan ook tevens gevraagd om eventueel zelf te reageren indien hij dit wenselijk acht.
Rob Kooy

Haaggie
groentje
*

« Antwoord #12 Gepost op: 11 April 2007 - 11:17:07 »

Hi Rob,

hartstikke bedankt, leuk, ik ben benieuwd!
spes nostra
nieuw lid
**

« Antwoord #13 Gepost op: 11 April 2007 - 15:27:14 »

Ik heb inmiddels een scan van voor-en keerzijde van deze duit mogen ontvangen en zal deze nauwkeurig bestuderen en vergelijken met de andere bekende exemplaren.

Kees
spes nostra
nieuw lid
**

« Antwoord #14 Gepost op: 11 April 2007 - 17:23:52 »

Voor wat betreft de Recjheimer duit: ik heb het volgende geantwoord naar Albert:

Albert,

Prachtige duit van een inderdaad afwijkende combinatie. Het is niet het type REC.13 maar ook niet REC.14.
REC.13 heeft WEST / FALIAE en op de keerzijde een GEKROOND wapen zonder verdere versieringen.
REC.14 heeft WEST / FRLIAE en op de keerzijde een wapen van Utrecht met krulversiering boven, links en rechts.

Jouw exemplaar heeft een voorzijde als REC.14 (WEST / FRLIAE) maar een compleet afwijkende keerzijde.
Het wapen is niet gekroond maar heeft net als bij de Utrechtse keerzijde een krulversiering boven, links en rechts maar nu heeft het wapen 2 aanziende leeuwen.
Dit wapen lijkt veel op wat is gebruikt op de FRI / CIR duiten. Er is ook deels wat tekst te zien waarvan net lijkt of het er niet hoort. Het lijken delen van de spreuk:
DEUS PROTECTOR NOS. Het kan zijn dat er deels een overslag heeft plaatsgevonden. Al bij al een intrigerende duit. Gefeliciteerd met deze vondst!
Ik zou hem graag plaatsen op mijn site, ik denk dat ik hem opneem als nummer REC.13A.

M.vr.gr.

Kees

Rob, wat was er volgens jou onduidelijk op de site bij REC.13 en 14?
De tekst WEST / FRLIAE heb ik alleen gezien op duiten met het "Utrechtse" wapenschild en (nog) niet op het type met het "Westfriese" wapen. Lijkt mij duidelijk, toch?

Kees

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: