Boschboom
Volledig lid

Geslacht: 
FINGIT PREMENDO
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 21 Juli 2007 - 21:32:43 » |
|
Da's inderdaad een mooi exemplaar, heb je die in in Den Bosch gefotografeerd? Ik woon vlak in de buurt van een kloostertuin. Daar hebben de nonnen een dikke eeuw geleden een sequoia geplant, die is inmiddels de hoogste boom van de stad, maar qua vorm lijkt ie niet op een Bosboom. De bosboom is het boompje in het Bossche stadswapen en kom je bijvoorbeeld ook tegen in de vlag van de stad en werd ook als stadskeur gebruikt voor de zilveren voorwerpen die in Den Bosch gemaakt werden.  ` Op de volgende website staat een interessante tekst over de muntslag in Den Bosch, met op verschillende munten afbeeldingen van een bosboom. http://www.duiten.nl/denbosch.htmGroet, Lei
|
|
|
|
|
|
Verzamelaar van van alles over en van Theodoor Victor van Berckel
|
|
|
|
andres
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 22 Juli 2007 - 00:00:37 » |
|
Hoi Lei, Nee, die foto heb ik van het net geplukt, ik wist niet eens zeker of het nou een bosboom was of niet. Ik herken die bosboom inderdaad op die munten van die link van jou, in tegenstelling tot die applique en die vlag van Den Bosch :)die lijken meer op struikjes. Hoe hoog is die 100+ jarige sequoia in de kloostertuin ? Lees net dat ze 115 meter hoog kunnen worden  en tot de Cypressen familie behoren. Ik heb zelf een paar Cypressen van 15 meter hoog,maar die zijn pas 30 jaar oud. groet andré
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Boschboom
Volledig lid

Geslacht: 
FINGIT PREMENDO
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 22 Juli 2007 - 01:10:48 » |
|
De sequoia staat helemaal onderaan op de voorgrond van de foto (gemaakt vanuit een luchtballon). Een paar jaar geleden was ie 28 meter, maar hij is flink gegroeid.  Tegenwoordig kan ik de top van de boom prima vanaf de eerste verdieping van mijn huis zien. Toen ik hier in 1995 kwam wonen zag ik de top alleen vanuit het zolderraam. toch schijnen er in Nederland nog veel hogere sequoia's te staan. In Boxtel staat bijvoorbeeld al een hogere, maar wie weet, misschien staat er in de buurt van Leiden een nog hogere  Maar laten we er maar over op houden, het heeft niks meer met munten of penningen te maken  Groet, Lei
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
andres
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 22 Juli 2007 - 01:19:59 » |
|
leuke foto Lei , bedankt en ach, onder dit topic: Effe testen , staat vermeld, ""hier kijkt toch niemand""  groet, André
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Boschboom
Volledig lid

Geslacht: 
FINGIT PREMENDO
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 23 Juli 2007 - 21:25:36 » |
|
Hoi André, Om geen ruzie te krijgen met de andere forumleden over onderwerpen die niks met numismatiek te maken hebben, zet ik even een foto van een stuk glas dat ik in mijn kelder vond in de "zandbak". Dat glas heeft in ieder geval een tijdje in de leemlaag onder mijn kelder gezeten:  Groet, Lei
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
andres
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 23 Juli 2007 - 22:24:27 » |
|
Als je de rest nou ook nog kunt vinden, word het misschien wel iets heel moois ? Heb je enig idee waar dit fragment van afkomstig is, Lei Deze 17de eeuwse roemer fragmenten komen uit een beerput achter een huis in Leiden  en om 't nog een beetje numismatisch te houden, dit zijn geen munt stempels maar glas stempels, om de glazen mee te versieren. Die versieringen gaven de drinkers ook een stevige grip, dat was wel nodig, want handjes wassen deden ze niet zoveel in die tijd  
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Boschboom
Volledig lid

Geslacht: 
FINGIT PREMENDO
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 23 Juli 2007 - 23:22:41 » |
|
Helaas is dit de enige scherf die ik in de kelder vond. De kelder dateert uit de 17de eeuw en de leemlaag eronder is nog veel ouder. Volgens mij kwam deze scherf uit de put, maar die heb ik verder niet uitgegraven. Omdat het alleen die scherf is telt het dus niet veel voor maar wilde het laten zien vanwege dat mooie luster. Prachtig hè, die roemers en berkemeyers. Ik was een jaar of tien geleden in Novybor (Bohemen) en heb daar een aantal replica's gekocht. Ik durf het niet aan om een echte antieke roemer te kopen, die valt geheid een keer uit mijn vette ongewassen handen  Mooi ook die stempels. Jij weet er volgens mij heel veel van af. Groeten, Lei
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
andres
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: 24 Juli 2007 - 14:35:30 » |
|
Hoi Lei, Ik heb zelf ook een aardige collectie van replica's uit Novy Bor, het grootste gedeelte van mijn verzameling omvat bodemvondsten uit de Nederlanden, tussen 1500 en 1800 veel heb ik zelf weer in mekaar gezet en gerestaureerd, veel leuker als een jig saw puzzel  hier wat berkemeiers;  
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AlexanderB
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: 24 Juli 2007 - 17:34:23 » |
|
Vanwaar die rood-oranje-kleurige vlekken op het meest rechtse glas bovenaan het glazen gedeelte  » AlexanderB «
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
andres
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: 24 Juli 2007 - 19:30:37 » |
|
Dat is een scherf uit een ander glas, bodemvondsten zijn meestal niet compleet, als er een stuk ontbreekt wat belangrijk is voor de stevigheid of stabiliteit van zo'n glas, zoek ik er een scherf(je)bij uit mijn grote voorraad scherven, die moet dan wel de kleur de bolling en de dikte hebben van het te restaureren glas,vervolgens maak ik dat dan op maat. in dit geval was dat ingezette stukje wat aangetast door bodemzuren.
de middelste berkemeier heb ik gerestaureert met behulp van groene kunststof filler, goed te zien, wat die 2 stukjes zijn net iets anders van kleur.
Als het niet noodzakelijk is voor de stevigheid, laat ik de ontbrekende stukken gewoon open.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Boschboom
Volledig lid

Geslacht: 
FINGIT PREMENDO
|
 |
« Antwoord #25 Gepost op: 24 Juli 2007 - 21:40:26 » |
|
Ze zijn prachtig André, een heel mooie collectie.
Lei
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
andres
|
 |
« Antwoord #26 Gepost op: 25 Juli 2007 - 21:15:29 » |
|
hier nog wat roemers en bekers, Het meeste spul is opgeslagen in dozen,waaronder wafelbekers, octagonale pasglazen, kometenbekers, kelkglazen, maigeleins en nog wat diverse restauratie projecten. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Boschboom
Volledig lid

Geslacht: 
FINGIT PREMENDO
|
 |
« Antwoord #27 Gepost op: 25 Juli 2007 - 23:36:38 » |
|
@ André Wow, wat een monnikenwerk om al die stukjes te lijmen. Maar daardoor gaat zo'n glas toch weer leven!
Groet, Lei
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Boschboom
Volledig lid

Geslacht: 
FINGIT PREMENDO
|
 |
« Antwoord #28 Gepost op: 25 Juli 2007 - 23:38:53 » |
|
Om de een of andere manier lukt het niet om de foto die ik in Photobucket heb geupload in hetzelfde formaat hier in het forum te plaatsen. Eens even kijken of het hier wel lukt, anders is de tekst nl. niet te lezen: 
|
|
|
|
« Laatste verandering: 25 Juli 2007 - 23:54:00 door Boschboom »
|
|
|
|
|
Othello
nieuw lid

|
 |
« Antwoord #29 Gepost op: 26 December 2007 - 13:57:14 » |
|
vermits men toch in de 16de eeuw beland is, even proberen een kruikje van Raeren te plaatsen ! Euh ..... blijkbaar krijg ik die foto niet groter geplaatst !! Wat doe ik verkeerd ? m.v.g. Michel
|
|
|
|
« Laatste verandering: 26 December 2007 - 13:59:05 door Othello »
|
|
|
|
|
|