Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 00:12:49 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Welke munt?  (gelezen 691 keer)
zoonvanmars
nieuw lid
**

« Gepost op: 22 Maart 2007 - 12:32:44 »

Kan iemand mij informatie geven over een munt van Hertogdom Brabant , ( dubbele stuiver ?) zilver .

Het heeft ook een jaartal in Romeinse cijfers MCCCCXVI , 1466 . Het heeft een adelaar als afbeelding met gespreide poten aan zijn rechter poot een wapentje met een arend emn aan zijn linker poot een wapentje met boven aan een rechthoek horizontaal en daar onder veel stipjes .

De kz heeft een kruis met daar in het wapen van Hertogdom Brabant en een dubbele rand tekst met daar in ook het jaartal .

Het kan zijn dat iemand een link weet naar deze munt .

« Laatste verandering: 22 Maart 2007 - 12:52:03 door zoonvanmars » Gelogd
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 22 Maart 2007 - 13:01:20 »

Hallo zoonvanmars,
In de eerste plaats van harte welkom op dit muntenforum waar veel te lezen en te leren valt. Grin

Weet je zeker dat jouw muntje een Brabants muntje is? Vele andere landen en gebieden hebben/hadden eveneens een leeuw in het wapen.

In 1466 was Philips de Goede hertog van Brabant. Hij sloeg munt in Brussel, Mechelen, en Leuven. Verder in Vlaanderen (Gent en Brugge), Henegouwen (Valenciennes), en Holland (Dordrecht en Den Haag).
Maar geen van zijn 20 verschillende typen munten vertoont een adelaar. Dus moeten we elders zoeken.

Kun je opgeven wat je verder nog kunt lezen in de dubbele randtekst?
Of (nog beter) kun je een plaatje van je munt plaatsen?
Dat maakt het zoeken wat gemakkelijker.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
zoonvanmars
nieuw lid
**

« Antwoord #2 Gepost op: 24 Maart 2007 - 17:30:36 »

Bedankt al voor je reactie,

het gaat wel zeker om een munt van Brabant aan de hand van één wapentje te midden in het kruis . De andere wapentjes staan onder aan de poten van een grote adelaar die twee kleinere wapentjes daar aan draagt . De rechter met een adelaartje . Mogelijk is dat een ander wapentje van een plaats of dergelijke. Het is jammer maar ik wou na vraag doen omdat ik intresse in de munt had maar het is nu verkocht , ik zelf dacht dat de munt zo rond de 125,00 euro lag maar goed ik kon de munt niet en zijn waarde, het is verkocht voor 2000,00 euro. Het zal dan ook wel om een zeldzaam exemplaar gaan. Als ik nog eens een scan of foto krijg dan plaats ik de munt .
Nico
Senior lid

Leicester stoter 1586

« Antwoord #3 Gepost op: 25 Maart 2007 - 07:45:18 »

Hallo,
Je beschrijving lijkt sterk op een jager van Deventer, waar in 1466 munten zijn geslagen door David van Bourgondië 1455-1496.
succes, Nico.

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: