Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
25 Mei 2012 - 00:05:49 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: afslagen in ander metalen  (gelezen 769 keer)
spaarvarken
Volledig lid

« Gepost op: 18 Maart 2007 - 14:34:39 »

Beste Forumleden,

Zouden jullie mij aan meer inforamatie kunnen helpen over afslagen in ander metelaen bij de zuidelijke nederlanden tot ongeveer 1800. Ik ben momenteel aan het onderzoeken in hoeverre het gebruik van nieuwjaarspenningen of bijzondere proefslagen ook in de zuidelijke Nederlanden is doorgedrongen. Mochten jullie exemplaren in jullie bezit hebben zou ik hier dan een scan van mogen. Mochten jullie numismatische weken weten waarin dit vermeld staat dan hoor ik het ook graag.

Bij voorbaat dnak.

Met vriendelijke groet,

Francois
Boschboom
Volledig lid

Geslacht: Man

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #1 Gepost op: 09 Juni 2007 - 22:28:48 »

Aan Francois:

Van sommige vroedschapspenningen in 's-Hertogenbosch bestaan ook loden exemplaren. Het Noordbrabants Museum in 's-Hertogenbosch heeft hiervan een aantal proefafslagen in de collectie. Toevallig heb ik net een loden penning besteld van de geboorte van Willem George Frederik, als ik me niet vergis de latere koning Willem I der Nederlanden. Dit is waarschijnlijk geen proefslag maar echt bedoeld als (goedkope?) uitgifte van deze penning die ook in zilver voorkomt.

In de Zuidelijke Nederlanden zijn ook voorbeelden van tinnen of loden penningen bekend. Ik ben een tijdje terug in de Koninklijke Bibliotheek in Brussel geweest en heb daar verschillende proefafslagen in tin of lood gezien van penningen door Van Berckel. Bijgaand een foto van een proefafslag van tin of lood van Joseph II uit 1789. Dat het een proefafslag is, is op de foto niet te zien maar de achterzijde is onregelmatig maar verder vlak. Verder staat er geen legende op de voorzijde.

Groet,
Lei
« Laatste verandering: 09 Juni 2007 - 22:36:29 door Boschboom » Gelogd

Verzamelaar van van alles over en van
Theodoor Victor van Berckel
r.veldema
Senior lid

« Antwoord #2 Gepost op: 09 Juni 2007 - 22:45:54 »

Aan Francois:
 de geboorte van Willem George Frederik, als ik me niet vergis de latere koning Willem I der Nederlanden.

Groet,
Lei
@Lei
Toch beetje vergist: Wink Willem George Frederik (bijnaam Fritz??) was de jongste zoon van stadhouder Willem V en is 1799 op 24 jarige leeftijd gestorven (aan een mogelijke kwaadaardige koorts opgelopen door het veelvuldig bezoeken van zieken uit het leger).
Willem Frederik, de oudste zoon werd in 1815 Willem I koning der Nederlanden.
Groet, Robin.
« Laatste verandering: 09 Juni 2007 - 22:51:34 door r.veldema » Gelogd

Verzamelaar van zilveren guldens: ..Provinciaal, Stedelijk en Koninkrijk NL..VOC..West indië (I Wish!), van de zuid Duitse staten.. en laatste tijd.. alles wat rond is..waar 1 gulden opstaat!

Verbannen van het muntenforum Forumlid heeft u de regels overtreden

IK MAG NI
Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #3 Gepost op: 09 Juni 2007 - 22:51:38 »

Dan is die arme jongen ook niet oud geworden  Cry

Verzamelaar van van alles over en van
Theodoor Victor van Berckel
r.veldema
Senior lid

« Antwoord #4 Gepost op: 10 Juni 2007 - 16:19:05 »

Het wiel der wedergeboorte draait door! Wink

Verzamelaar van zilveren guldens: ..Provinciaal, Stedelijk en Koninkrijk NL..VOC..West indië (I Wish!), van de zuid Duitse staten.. en laatste tijd.. alles wat rond is..waar 1 gulden opstaat!

Verbannen van het muntenforum Forumlid heeft u de regels overtreden

IK MAG NI
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: