Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 23:55:40 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 6 7 ... 28   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 2 euro comm. coin Monaco 2007 - 25th anniversary of the death of Gracia Patricia  (gelezen 37213 keer)
Donkeh
Volledig lid

Geslacht: Man

Belgie 2008 2€ CC verkrijgbaar !!

« Antwoord #15 Gepost op: 12 April 2007 - 04:50:13 »

Persoonlijk vind ik deze 2 euromunten compleet hun beoogde doel voorbij schieten en een vorm van geldklopperij.
Vertel eens iets nieuws??
llinde
full lid

« Antwoord #16 Gepost op: 12 April 2007 - 06:33:22 »

Persoonlijk vind ik deze 2 euromunten compleet hun beoogde doel voorbij schieten en een vorm van geldklopperij.
Welke bedoel je nu, alleen deze van Monaco of bijvoorbeeld ook die van de andere dwergstaatjes, of alle 2 euromunten?

Lid heeft de Forumregels overtreden en is geen lid meer.
muntenman
full lid

Hallo allemaal. Ukraine en componistenmunten

« Antwoord #17 Gepost op: 12 April 2007 - 12:50:53 »

Het is mijn persoonlijke mening dat elk muntstuk met een bepaalde nominale waarde wat ver boven de wettige betaalwaarde op de markt wordt neergezet van hetzelfde materiaal in weze een niet noodzakelijke munt is te noemen.

De muntslag voldoet aan een behoefte om circulatieverkeer mogelijk te maken  en is dus altijd onderhevig aan een economisch proces van in- en verkoop.

Als er een beperkte oplage voorhande is van laten we zeggen 2 euro Vaticaan Zwitserse Garde, dan is dit een speciale munt met de wettige betaalwaarde van 2 euro. Gezien het materiaal wat er in zit denk ik dat deze munt niet meer dan 10 euro mag kosten aan uitgifteprijs.

Met prijzen vanaf 50 euro mag van mij deze 2 euro in zilver worden uitgevoerd, om zich te onderscheiden van zijn soortgenoten.

Ik wordt dit jaar 40, maar in Nederland kan ik me nog de discussie herinneren dat voor het eerste 50 guldenstuk 1982 een storm van protest woedde dat de aanschafprijs 65 gulden was (wegens zogenaamde administratiekosten). Het volgende 50 gulden stuk 1984 was af te halen onder het motto 50 gulden = 50 gulden.

In de paar dagen dat ik lid ben zie ik een verwoedde discussie dat 30 euro of meer voor een 2 euromuntje een schappelijke prijs heet te zijn. Ik zet daar vraagtekens bij. Er zit niets speciaals aan dan een expres te klein gehouden oplage voor het gehele Europese continent. Zo kweek je een vraag en een speculatie, en haal je voor mensen met een smalle beurs die het gewoon voor de leukigheid doen de mogelijkheid weg om bij te blijven met het uitgiftebeleid.

Men kan met hele bescheiden financiële middelen een collectie opbouwen,en daar dagelijks plezier aan beleven; nu hikt de jeugd aan tegen muntstukken van prijskaartje 50 euro of hoger.

Een zijstraat: het is net zo dat bij de Nederlandse posterijen direct een vel van 10 stuks postzegels van 44 eurocent moet worden afgenomen indien je 1 ansichtkaart moet versturen. Dit geeft uiteindelijk de nekslag aan de kwijnende filatelistische markt.

Waar zijn we over 5 jaar? Dan is 250 euro een schappelijke uitgifteprijs voor een 2 euro met daarop de drie prinsessen van Oranje geportretterd zijn?

Zolang er mensen meeliften op de rug van de commercie komen steeds meer ongewenste munten op de markt die voor elke gelegenheid zijn geslagen behalve om je boodschappen mee te kunnen betalen.

Ik vind dit een ongewenste ontwikkeling en het zou goed zijn als de Europese verzamelaar dit soort munten zou negeren; dan vermindert de vraag en komt het serieuze muntuitgiftebeleid weer terug van weggeweest.

Ik wil best leren, daarom zit  ik hier. Maar wie legt mij nu eens uit dat Griekenland en Oostenrijk schitterende munten van 2 euro slaan met het doel deze de geldcirculatie in te brengen tegen een waarde van 2 euro, zodat je buiten het land van uitgifte 4 of 5 euro betaalt voor de munt, en Vaticaan of Monaco soortgelijke munten slaan zonder deze de circulatie in te brengen met een uitgifteprijs van 30 euro of meer in het land van uitgifte? Oplage is 1 antwoord, maar Commercie is voor mij persoonlijk het achterliggende motief.   

Oké, ik had geluk de Sloween te pakken te krijgen van 'Rome' in het wisselgeld. Maar volgens mij is het ook beleid geweest van de uitgevende naties deze munt te laten circuleren. En ik betwijfel of de Sloveense overheid Commercie voor ogen heeft met hun euroserietje. De Spanjool heb ik inmiddels ook uit de roulatie.

Zo blijft sparen leuk en betaalbaar. En daarom begon ik met munten in 1975 omdat het betaalbaar was van je zakgeld.

In 5 jaar Eurotijd is de gehele euro-collectie in verhouding al onbetaalbaar geworden voor de meeste echte verzamelaars, welke niet mee doen aan speculatie.

Eric Tulling
llinde
full lid

« Antwoord #18 Gepost op: 12 April 2007 - 14:18:11 »

@muntenman,

in principe ben ik het met je eens, alleen is de oplage niet (uitsluitend) vanwege commerciële motieven laag bij de munten die jij noemt.
Het meest is hiervan vastgelegd in de verdragen met de betreffende staatjes.
zo mag Monaco niet meer dan 1/500 van het totale bedrag slaan van wat Frankrijk in hetzelfde jaar slaat.
Vaticaan zit vast aan een bedrag van 1 miljoen euro als ik me niet vergis.
Ook de overige herdenkingsmunten van 2 euro moeten voldoen aan bepaalde percentages van het totaal aantal munten en dat heeft waarschijnlijk de limiet voor Slovenië bepaald.   
Dat neemt niet weg dat de commercie er wel een belagrijke rol bij speelt, betreffende staatjes zouden ook geheel kunnen afzien van het maken van munten als het volume te beperkt wordt.
En als Vaticaan geen zilvermunten van 5 en 10 euro en goudmunten van 20 en 50 euro zou uitgeven, zouden ze aanzienlijk meer "normale" munten kunnen maken

Lid heeft de Forumregels overtreden en is geen lid meer.
Donkeh
Volledig lid

« Antwoord #19 Gepost op: 14 April 2007 - 12:45:41 »

Is die afbeelding erbij ook officieel...? Of enkel maar een voorontwerp die moet goedgekeurd worden???

RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #20 Gepost op: 14 April 2007 - 13:28:08 »

Is die afbeelding erbij ook officieel...? Of enkel maar een voorontwerp die moet goedgekeurd worden???
 Neee, Donkeh,
Dit is zeker niet het officiële ontwerp. Het is weer een van de fantasie-ontwerpen door Annovi Frizio.
Het officiële ontwerp is er nog niet. Maar eerder in deze thread heb ik al aangegeven dat Monaco heeft gezegd het portret te zullen gebruiken dat ook op de munt staat die in 1982 na haar overlijden werd uitgebracht.
Ik herhaal het plaatje daarvan nog maar eens. En de Frizio-fantasie lijkt daar wel enigszins op. Maar het blijft een fantasie ontwerp.
Rob Kooy

« Laatste verandering: 14 April 2007 - 13:29:59 door RobKooy » Gelogd

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Donkeh
Volledig lid

« Antwoord #21 Gepost op: 14 April 2007 - 16:13:16 »

Aha, ok ...bedankt.
JEMPI61
groentje
*

« Antwoord #22 Gepost op: 16 April 2007 - 21:20:52 »

Hallo ,

Ik ben het volledig eens dat het een commerciële gedoe is , spijtig genoeg als verzamelaar moet ik er ook aan mee doen wil ik in het bezit komen van al de 2 eurostukken , maar volgens mij is dat gewoon een onderonsje van de mensen die in de munt of banken werken .
Vb. Enkele jaren terug wou ik 2 stukken kopen van 10 euro met Kuifje erop , ik kreeg een brief van de Koninklijke Munt met de vermelding dat door de massale aanvraag maar beroep kon doen op één exemplaar maanden later zie ik verkopers met tientallen exemplaren , daar stel ik mij toch wel vragen bij over de eerlijkheid van die verdeling of toekenning want als ik als opkoper jou beijvoorbeeld die bij de KM werkt 50 euro geef per stuk ( verkoopprijs 30 euro ) en je kan ze verkopen aan prijzen tss de 75 en de 100 euro dan moet ik er wel geen tekening bij maken zeker.
Ik hou mijn hart al vast als al die andere landen erbij komen want als het te gortig wordt dan moet ik noodgedwongen stoppen want het moet toch een hobby blijven hé
Saveria
nieuw lid
**

« Antwoord #23 Gepost op: 16 April 2007 - 22:20:22 »

Volledig akkoord met muntenman & Jempi61

Ik ben nu ondertussen alweer een maand terug aan het verzamelen, en het kost geld.
Als je de munten per jaar en op letter wil, en dan ook nog eens UNC of dichtbij UNC, dan wordt het prijzig.
Daarbij nog een heleboel munten die zeldzamer zijn en onbetaalbaar voor de gewone verzamelaar.

Maarja,
er zijn zoveel mensen die winst willen maken met muntenhandel dat daardoor de prijzen ook wat duurder worden.
En dan heb je enkele 'gekken' die er zulke prijs voor geven, om soms weer verder te verkopen met winst.

Amateur-detector met een Garrett Ace 250.
Lid van DVVL. http://www.detectorvrienden-vlaanderen.be

Euroverzamelaar sinds maart 2007

Aantal euromunten: 447 van de 1000+
Nieuwste aanwinst: 2€ ToR 2007 Austria
Donkeh
Volledig lid

« Antwoord #24 Gepost op: 16 April 2007 - 23:11:45 »

Ja ok, maar die VvR-munten zijn nu wel eenmalig...Niets wijst erop dat ze volgend jaar weer zo'n gemeenschappelijk ding hebben.
d1ermen
Volledig lid

Op naar alle euros

« Antwoord #25 Gepost op: 17 April 2007 - 19:59:08 »

Al dat geklaar over munten verzamelen is duur. Bull shit! Je bepaalt zelf wat je verzamelt, hoeveel je verzamelt en wat je er voor over hebt. Als je zo mooi mogelijke munten wil, verzamelje proof sets en zeur je niet over de prijs. Als de knip wat kleiner is, verzamel je bu sets en voor € 3,88 per setje verzamel je ze uit de circulatie ( voor zover die er zijn) Simpel! Tongue
muntenman
full lid

Hallo allemaal. Ukraine en componistenmunten

« Antwoord #26 Gepost op: 22 April 2007 - 19:53:15 »

Op grond van de historische relatie tussen Monaco en Frankrijk meen ik me te kunnen herinneren dat de Monegaskische franken volop in het zuiden van Frankrijk te vinden waren in het roulatieverkeer.

Ook de San Marinese en Vaticaanse munten waren in het liretijdperk volop te vinden in het Italiaanse circulatieverkeer.

De gehele omloopserie van San Marino heb ik ook alhier uit de omloop gevist in Nederland, alsmede grote delen van Monaco 2002 en een Vaticaans dubbeltje 2002.

Ik koop zelf liever een klassieke munt voor 40 euro dan een muntsetje 2007 unc.

Met de schrijvers meegelezen kan ik concluderen dat inderdaad iedereen zelf een begrenzing moet aangeven in wat men verzamelt, alleen een beginnend verzamelaar heeft meestal nog niet die begrenzing gevonden.

En ergens in de verte blijf ik het voorlopig crimineel vinden om herdenkingsuitgiften te blijven slaan van onedele metalen met een betaalwaarde van 2 euro en een verkoopwaarde van de deelnemende munthandel.

Ik was als voorbeeld afgelopen week in Antwerpen; daar kocht ik een zilveren 5 euro-munt uit San Marino in unc kwaliteit 2005 en 2006. Ik betaalde daarvoor per munt 15 euro. Tevens betaalde ik 16 euro voor een zilveren 12 euro-munt van Spanje uit 2006 met Columbus er op en een aantal Duitse zilveren 10 eurostukken werden aldaar ingeruild tegen kaartjes Nederlandse 5 euro Michiel de Ruyter en Belastingsdienst onder het mom van 2 vijfjes voor 1 tientje. Tevens scoorde ik nog een Portugees 10 eurostuk 2006 met een brug erop voor 13 euro.

De winkel is gevestigd aan de Lange Nieuwstraat aldaar en de beste man had nog hele rissen zitten van zilveren euro-munten tegen schappelijke prijzen.

Zo kan het dus ook, en zo moet het mijns inziens ook mogelijk zijn.

Trouwens, ik koop liever onder vier ogen dan met de computer...

En de Kuifje 10 euro-munt?? die kocht ik in Rotterdam voor 15 euro op een rommelmarkt.

Daarmee wil ik aangeven dat je geduld moet kunnen opbrengen als je verzamelt, en dit leidt tot een betaalbaar geheel.

Wanneer je een grote beurs hebt is het gemakkelijk om Holland Coin Fare-sets of buitenlandse equivalenten aan te schaffen in een blistertje; maar persoonlijk heb ik niets aan een verhaal over een oude muntmeester met de laatste jaargang eurootjes er in. Wanneer we er massaal niet aan mee zouden doen dit soort initiatieven te ondersteunen, met uitzondering van de goede doelen sets, dan houdt het wirwar aan uitgiften al heel snel op.

Er schijnen trouwens stemmen binnen de Rijksmunt op te gaan dat de 1 eurocent en 2 eurocent met ingang van 2008 niet meer geslagen wordt, ook niet voor de muntsets. We zullen zien...

Eric Tulling
annovi.frizio
nieuw lid
**

Im Frizio Designer from Italy :-)

« Antwoord #27 Gepost op: 26 April 2007 - 16:05:25 »

in this link another my fantasy project about the 2 euro grace kelly - monaco 2007...
you say your opinion to me. thank you, regards for all..  Wink

http://www.webalice.it/annovi.frizio/p_eurofantasy12.html

http://www.webalice.it/annovi.frizio

---

Saveria
nieuw lid
**

« Antwoord #28 Gepost op: 26 April 2007 - 18:41:31 »

Hi,

I looked only at the 1st link.

2 Euro Grace of Monaco - 2007 - I
This is in my opinion the most beautifull coin of the 2 others you made.

This because its diferent as all other coins i ever seen.
i wish that the real coin would look like that Cheesy

all other coins look nice to, good work
Nice fantasy Smiley

grtz

Amateur-detector met een Garrett Ace 250.
Lid van DVVL. http://www.detectorvrienden-vlaanderen.be

Euroverzamelaar sinds maart 2007

Aantal euromunten: 447 van de 1000+
Nieuwste aanwinst: 2€ ToR 2007 Austria
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #29 Gepost op: 26 April 2007 - 19:26:59 »

in this link another my fantasy project about the 2 euro grace kelly - monaco 2007...
you say your opinion to me. thank you, regards for all..  Wink
@ annovi,
In all your Grace Kelly fantasies you've noted the dates 1982 - 2007. (The date of her death and the present date).
For a coin commemorating a person this is quite unusual.
The real coin most likely will read:
MONACO 2007 / PRINCESSE GRACIA PATRICIA 1929 - 1982. (The span of her life).
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 6 7 ... 28   Omhoog
  Print  

Ga naar: