Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 23:54:20 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 2 3 4 [5]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Sensationeel Fins foutje!  (gelezen 7467 keer)
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #60 Gepost op: 05 September 2008 - 08:23:32 »

@ Luit,
Ook na het zien van het plaatje veroorloof ik mijzelf daarover geen waarde-oordeel.
Wel wil in benadrukken dat de betreffende "Holstentor Proofset" al vanaf 1 september 2006 werd uitgegeven, en dat de Munt in Berlijn in de daaraan voorafgaande maanden (voorzover bekend) nog geen munten met de nieuwe Europese zijde aan het slaan was.
De Finse Munt, daarentegen, sloeg op het tijdstip van het ontstaan van de "misser" al volop munten 2007 met de nieuwe Europese zijde voor Slovenië.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #61 Gepost op: 09 September 2008 - 13:12:23 »

Toch blijven er nog wel enkele vragen te stellen.
Volgens bovenstaand bericht van de Berlijnse Munt zou een deel van de Holstentor speciale 2 euro 2006 met de foute (nieuwe) Europese zijde in omloop zijn gebracht.
Maar vanuit de omloop zijn ze nog helemaal niet gemeld. Tot dusver is er slechts één(?) exemplaar in een Proofset gemeld.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #62 Gepost op: 09 September 2008 - 21:48:35 »

In een vandaag ontvangen brochure van een bekende muntenhandelaar uit Monaco wordt onder andere aangeboden:
Finland 2 euro 2008 met de oude Europese zijde (prijs € 159).
Afgezien van het feit dat een dergelijke hybride munt nog op geen enkel mij bekend muntenforum is gemeld, zou het mij verbazen wanneer de Finse Munt na de misser in 2006 opnieuw in de fout zou zijn gegaan.
Is er iemand die hierover eventueel iets méér zou kunnen vertellen?
Rob Kooy

robbyhoed
Volledig lid

« Antwoord #63 Gepost op: 10 September 2008 - 09:49:50 »

@ robkooy,

Ik ben van enkele missers op de hoogte omdat ik me er dan ook erg in intereseer!!! Ik heb van een fins ruilcontact eerder dit jaar de 2006 aangeboden gekregen. Ik heb hem dan maar een mailtje gestuurd om te vragen of hij van de 2008 misser afweet. Zijn antwoord is eerder negatief! Hij wist zelfs te vertellen dat het wel mogelijk is dat deze munten zijn bijgeslagen. Dus dat de kans er wel inzit dat deze bestaat. Ik ben erg geintreseerd of er iemand al zo een heeft!!

Robby

Ik ben eurocirculatieverzamelaar vanaf 2002, Belgische Bu-sets verzamelaar en schatzoeker.
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #64 Gepost op: 11 September 2008 - 09:58:04 »

In een vandaag ontvangen brochure van een bekende muntenhandelaar uit Monaco wordt onder andere aangeboden:
Finland 2 euro 2008 met de oude Europese zijde (prijs € 159).
Afgezien van het feit dat een dergelijke hybride munt nog op geen enkel mij bekend muntenforum is gemeld, zou het mij verbazen wanneer de Finse Munt na de misser in 2006 opnieuw in de fout zou zijn gegaan.
Is er iemand die hierover eventueel iets méér zou kunnen vertellen?
Na telefonisch contact met de aanbiedende handelaar en veel moeizame discussie met een nogal kort aangebonden jongeman moest deze uiteindelijk knarsetandend toegeven dat het niet om de munt 2008 gaat, maar om de munt 2006. Dat, bovendien, deze munten niet de oude Europazijde toonden, maar de nieuwe Europazijde. Dus de al veel eerder bekende Finse "misser" waarvan in het begin van deze thread al sprake was. Cry
Tsja, dat komt ervan wanneer ze de nieuwe zijde type I noemen en de oude zijde type II. Dat is gewoonweg vragen om verwarring en misverstanden.
Rob Kooy.

Lauras_dad
full lid

« Antwoord #65 Gepost op: 11 September 2008 - 10:08:43 »

Nochtans lijkt mij de datum 2006 en 2008 al een vrij duidelijk verschil  Grin
Misschien dacht die knarsetandende jongeman dat hij een unicum gevonden had, een fout jaartal op de juiste Europese zijde ? Tongue

F
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #66 Gepost op: 11 September 2008 - 10:32:08 »

Nochtans lijkt mij de datum 2006 en 2008 al een vrij duidelijk verschil  Grin
Misschien dacht die knarsetandende jongeman dat hij een unicum gevonden had, een fout jaartal op de juiste Europese zijde ? Tongue
Een jaartal, wat voor jaartal dan ook, op een Europese zijde (of dat nu het oude is of het nieuwe) zou inderdaad een absoluut unicum zijn. Wink Wink
Rob Kooy

robbyhoed
Volledig lid

« Antwoord #67 Gepost op: 11 September 2008 - 18:00:17 »

Ooh,

Dus het is dan toch de oude!! zal mijn ruilcontact dan maar een mailtje sturen dat het de oude was. Anderszit hij mischien nog enkele dagen alle banken aflopen om rollen te plunderen en deze munt te vinden!!

toch bedankt voor de moeite robkooy

robby

Ik ben eurocirculatieverzamelaar vanaf 2002, Belgische Bu-sets verzamelaar en schatzoeker.
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #68 Gepost op: 12 September 2008 - 22:40:37 »

De website http://www.muenzblog.de/ heeft het volgende bericht op de website staan:

Von der diesjährigen deutschen 2 Euro Gedenkmünze “Hamburger Michel” sind bekanntlich Fehlprägungen aus der Stuttgarter Prägestätte (F) aufgetaucht. Dort hatte man einem kleinen Teil der Auflage versehentlich noch mit der alten Wertseite der 2 Euro Münzen geprägt.

Bisher - zumindest für mich - unbekannt geblieben, gibt es auch eine ähnliche Fehlprägung aus dem Jahr 2006. In diesem Fall wurde die 2 Euro Gedenkmünze “Holstentor Lübeck”, anstelle der eigentlich noch zu verwendeten alten Wertseite, bereits mit der neuen Wertseite geprägt. Entdeckt wurde diese fehlerhafte Stempelkopplung aus der Berliner Prägestätte (A) nun erstmals im offiziellen 2 Euro Gedenkmünzen - Set “Holstentor” in PP.

Von der Münze Berlin wurde die Fehlprägung mittlerweile bestätigt, wie aus folgender Stellungnahme hervorgeht:

Gerne beantworte ich in Abstimmung mit dem Bundesministerium der Finanzen Ihre Fragen.

Aufgrund eines technischen Fehlers im Produktionsprozess (menschliches Versagen) ist ein Teil der in der Prägestätte Berlin (Prägezeichen A) hergestellten 2-Euro-Gedenkmünzen Holstentor (2006) mit der erst ab 2007 zu verwendenden geänderten gemeinsamen Wertseite (erweiterte Europakarte, um den EU-Beitrittsrunden Rechnung zu tragen) ausgeprägt und in Umlauf gebracht worden, statt der bis 2006 zu verwendenden gemeinsamen Seite (eingeschränkte Europakarte mit Ländergrenzen). Diese in Verkehr gebrachten Münzen sind gesetzliche Zahlungsmittel im Euroraum.

Ein solches Stück haben Sie offensichtlich erworben.
Mit freundlichem Gruß
Schikora

Ook staat er een afbeelding bij, zal het dan toch inderdaad een heel laat ontdekt 'foutje' zijn geweest?
Nadat dit bericht op muenzblog verscheen is er op alle Duitse muntenfora melding van gemaakt. Aanvankelijk baarde het groot opzien, maar na ongeveer een week stierf het onderwerp een zachte dood.
De "ontdekker" van deze afwijking, ene Attila, bracht het nieuws en een afbeelding voor het eerst naar buiten op 31 augustus. Hij gaf er ook de bovenvermelde reactie bij van de Prägestätte Berlin.
Wanneer dit een werkelijk bestaande afwijking zou zijn, dan zou onderhand dezelfde afwijking al bij bosjes opgedoken moeten zijn. Maar het is tot dusver bij deze ene melding gebleven.
Het begint er steeds meer op te lijken dat "Attila" de reactie van Prägestätte Berlin zelf heeft verzonnen om zijn "uitzonderlijke vondst" nog interessanter te maken.
En dat hij het plaatje van deze afwijking eigenhandig in elkaar heeft geknutseld.
Rob Kooy

Pagina's: 1 2 3 4 [5]   Omhoog
  Print  

Ga naar: