Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 23:53:43 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 4 5   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Sensationeel Fins foutje!  (gelezen 7467 keer)
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Gepost op: 10 Maart 2007 - 17:36:42 »

Eind 2006 is er een partijtje van 55.000 Finse munten van 2 euro per ongeluk geslagen met de nieuwe Europese zijde die pas vanaf 2007 in gebruik zou worden genomen. Zie:

http://www.mint.fi/en/press-releases/1790/

Kennelijk zijn de munten, allemaal dan wel een deel, in circulatie gekomen, anders zou men het publiek niet uitnodigen om ze in te wisselen. Bovendien stelt men - terecht - dat ze wettig betaalmiddel zijn, zodat met het vervullen van twee belangrijke verzamelaarscriteria, nl. (1) circulatie en (2) wettig betaalmiddel, de verzamelwaardigheid in de hoofdcategorie "reguliere europasmunten" behoorlijk sterk staat. Anderzijds gaat het om een dermate evidente fout, dat het toch een twijfelgeval is. In ieder geval is het leuk om hiervan een exemplaar te pakken te krijgen.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Dj2000-2003
Beheerder
Volledig lid

« Antwoord #1 Gepost op: 10 Maart 2007 - 18:36:11 »

hier is de foto

van duits forum  Grin

als dit copyright is Rob mag het gerust van mij verwijderd worden,

gaat er hem om om de fout te tonen

trouwens heb ik Belgisch setje aangekocht (2007 - De Scheepsliften van het Centrumkanaal) op muntenclub en heb gemerkt dat deze zijde anders is

(of hoe ik het noemen mag) zie bijlage
« Laatste verandering: 10 Maart 2007 - 18:48:26 door Dj2000-2003 » Gelogd

923 stuks van de "club van 1095"
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 10 Maart 2007 - 18:44:07 »

@ Geert,
Lijkt mij een geval van een amateurkiekje gemaakt voor een spiegel. Als iemand meent hierop copyright te hebben dan moet hij zich maar melden. Voorlopig blijft het plaatje hier staan. Wink
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
llinde
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 10 Maart 2007 - 18:48:53 »

Ik vraag me wel af hoe ze weten dat het er 55.000 zijn, lijkt bijna op opzet.
Overigens schijnt er al één op ebay verkocht te zijn voor 390 euro, zo zie je maar weer dat er altijd wel weer iemand is te vinden die veel geld voor mislukte munten geeft.....
Gelukkig spaar ik geen foute munten  Grin Grin

Lid heeft de Forumregels overtreden en is geen lid meer.
Dj2000-2003
Beheerder
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 10 Maart 2007 - 18:53:03 »

mooi meegenomen natuurlijk

maar terwijl ik mijn oorspronkelijk bericht aan het aanpassen was waren er hier al reacties

ik herhaal dat ik in muntset belgie 2007 kijk naar deze zijde is deze ook niet mooi afgewerkt
(puntjes tekening is dichtgelopen of bijna niet te zien)

zie foto vorig bericht

ps lukt me niet om een duidelijker detail te maken
sorry ervoor
« Laatste verandering: 10 Maart 2007 - 18:59:10 door Dj2000-2003 » Gelogd

RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 10 Maart 2007 - 19:01:42 »

ik herhaal dat ik in muntset belgie 2007 kijk naar deze zijde is deze ook niet mooi afgewerkt
zie foto vorig bericht
@ Geert,
Of de munten al dan niet mooi zijn afgewerkt is op de foto niet goed te zien.
Maar ze hebben wel de nieuwe Europese zijde. Het gemakkelijkst kun je dat zien aan Scandinavië, nu Noorwegen ook op he kaartje staat.
Rob Kooy

RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 10 Maart 2007 - 19:05:10 »

Overigens schijnt er al één op ebay verkocht te zijn voor 390 euro, zo zie je maar weer dat er altijd wel weer iemand is te vinden die veel geld voor mislukte munten geeft.....
Zodra dat tot de Finnen doordringt zal er wel geen één meer worden omgewisseld voor de nominale waarde  Grin Grin
Rob Kooy

Dj2000-2003
Beheerder
Volledig lid

« Antwoord #7 Gepost op: 10 Maart 2007 - 19:10:18 »

zie foto vorig bericht
@ Geert,
Of de munten al dan niet mooi zijn afgewerkt is op de foto niet goed te zien.
Maar ze hebben wel de nieuwe Europese zijde. Het gemakkelijkst kun je dat zien aan Scandinavië, nu Noorwegen ook op he kaartje staat.
Rob Kooy

ging me om te zeggen dat je op den duur op alles let (andere munten zijn mooier) zie je duidelijker kaart in puntjes

zie nu dit voorbeeld van ook een scan maar van slovenie

llinde
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 10 Maart 2007 - 19:21:50 »

En niet alleen in Finland maken ze foutjes: http://www.nu.nl/news/1002492/122/Goddeloze_dollarmunten_in_omloop.html

Overigens valt daar ook te lezen dat de eerste munten voor hoge prijzen worden geveild en dat daarna snel de prijs inzakt....
Het aantal liefhebbers voor mislukkingen is blijkbaar toch niet zo groot.

RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 10 Maart 2007 - 22:51:36 »

Nog even terugkomend op het oorspronkelijke onderwerp:
Ik vraag me wel af hoe ze weten dat het er 55.000 zijn, lijkt bijna op opzet.
Het zal wel "om en nabij" de 55.000 zijn. Dit aantal komt overigens aardig overeen met de levensduur van een productiestempel. Er zou dus abusievelijk één verkeerd stempel gebruikt kunnen zijn.
Maar véél belangrijker lijkt de vraag: Hoeveel hebben ze er nog kunnen achterhalen voordat ze in omloop kwamen? Anders gezegd: Hoeveel van die 55.000 zijn er uiteindelijk in de omloop beland? Want dat zal bepalen op welk niveau de prijs uiteindelijk belandt.

Zoals llinde ook al zei:
Gelukkig spaar ik geen foute munten  Grin Grin
Wanneer de meeste verzamelaars er zo over denken dan zou het best kunnen dat de prijs voor deze "missers" snel daalt zodra blijkt dat er een behoorlijk aantal in circulatie is.
Rob Kooy

Herr Strasser
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 11 Maart 2007 - 00:35:10 »

Sammlerwert: 50€!
55.000 Münzen mit neuer EU-Karte zu früh draußen

Münzsammler dürfen sich freuen: Die finnische Nationalbank hat vergangenes Jahr irrtümlich 55.000 Zwei-Euro-Münzen mit der erst für heuer vorgesehenen, „erweiterten Europa-Karte“ auf der gemeinsamen Rückseite in Umlauf. Die Münze Finnland begründete den Prägefehler mit „menschlichem Irrtum“ im Zuge der Umstellung des Produktionsverfahrens. Eine solche Münze hat einen Sammlerwert von 50 Euro!

Die falsch geprägten Münzen sind nach Auskunft der finnischen Nationalbank als Zahlungsmittel dennoch gültig. Sie werden auf Wunsch zurückgenommen und zum Nennwert umgetauscht. Zu empfehlen sein dürfte das jedoch nicht: Einzelne Münzen mit dem vorzeitig erweiterten Europa wurden im Internet bereits um bis zu 50 Euro angeboten.
Finnland ist eines der ersten Länder, die einen Teil ihrer Euro-Münzen mit der geänderten Rückseite versehen. Die neue gemeinsame Prägeseite der Münzen wurde anlässlich der großen Erweiterungsrunde der EU vor über zwei Jahren beschlossen.
-------

Bron: Kronen Zeitung Österreich, 10.03.2007

Ik spaar ook: CZK, SKK, HUF en HRK.
llinde
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 11 Maart 2007 - 10:25:24 »

Zou het foutje misschien mede ontstaan zijn doordat Finland al erg vroeg bezig is geweest met nieuwe gemeenschappelijke zijden, omdat ze ook alle Sloveense munten hebben gemaakt?

RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 11 Maart 2007 - 10:34:00 »

Zou het foutje misschien mede ontstaan zijn doordat Finland al erg vroeg bezig is geweest met nieuwe gemeenschappelijke zijden, omdat ze ook alle Sloveense munten hebben gemaakt?
Heb ik ook al aan gedacht. Maar dat zullen we wel nooit te weten krijgen, ze zitten sowieso al erg met deze fout in hun maag!
Volgens Gerhard Schön doken de "foute" munten vorige maand al op in de circulatie. Maar dat bleef bij de Munt en de Bank onopgemerkt totdat de eersten daarvan op ebay verschenen. Pas toen zijn ze het uit gaan zoeken.
Rob Kooy

Senior
full lid

Gezocht: onbeschreven eurovarianten!

« Antwoord #13 Gepost op: 12 Maart 2007 - 01:09:34 »

Ik houd me zeer aanbevolen voor een exemplaar. Maar ik geef er (zoals de oudgedienden op dit forum weten) natuurlijk precies de officiele waarde voor.
In een eventuele 3e herziene druk van mijn eurovariantencatalogus zal hij in elk geval wel opgenomen worden.
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
smeichel
groentje
*

« Antwoord #14 Gepost op: 12 Maart 2007 - 11:59:56 »

Zijn er ondertussen al mensen die kanalen hebben gevonden om deze stukken toe te voegen aan hun verzameling. Ik heb een wel een weg gevonden, maar ik ben ook een verzamelaar die per uitzondering eens meer zal geven dan de officiële waarde en niet enkele tiientallen keer deze waarde wil neerleggen. Voor de liefhebbers, de vermoedelijk prijs die ik kan bekomen (voor mij dus veel te hoog) is momenteel 150 à 200€. Ik wacht dus wel even af en zie wat er met de prijs gebeurt.
Pagina's: [1] 2 3 4 5   Omhoog
  Print  

Ga naar: