Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 23:08:09 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 4 5 6   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Finse 2 Euro 2004 EU : hype of echt bijzonder schaars ?  (gelezen 13258 keer)
deepsea
nieuw lid
**

Geslacht: Man

Laat iedereen in zijn/haar eigen waarde !

« Gepost op: 30 Januari 2007 - 13:12:23 »

In tegenstelling tot vele andere euromunten is de Finse 2 Euro 2004 Comm EU uitbreiding al lange tijd aan een opmars bezig. Waar andere munten maar het dal in blijven rollen blijft deze munt bijna per week te stijgen.
Indien je op dit moment in het bezit van een UNC munt wil komen ben je de volgende bedragen kwijt  Undecided :

KNM                                               31,95
De ruiter klaaswaal                         29,95
Hansmunt                                        24,95
De rotterdammer                             22,50
Muntplaats                                      22,50
Tobias Honscha                               26,00
Schoeller munzhandel                     27,00
Coins shop.de                                  25,90
Kleiner münzen.de                          24,50
ebay.de :
Anette schilke                                  24,95
Icetiger88                                        24,00
Karsten Raue                                   24,00
2euro4you                                        23,90
Howie                                              22,50

Veilingprijzen ( dus geen nu kopen prijzen ) op Ned en Duitse ebay zijn op dit moment rond de 17 Euro, maar daar moet bij aangetekend worden dat daar veel CIRC tussen zit ( al dan niet vermeld  Angry)

Is dit een nieuwe hype in Euroland of zijn deze bedragen gerechtvaardigd ?

MVG
Genaro
Senior lid

« Antwoord #1 Gepost op: 30 Januari 2007 - 13:55:35 »

- de eurohype is voorbij, laat dat een gegeven zijn.
- gerechtvaardigd : wat iemand er wil voor geven is uiteindelijk zijn zaak.  Ik zou er in elk geval dat bedrag niet voor geven.  Vraag en aanbod bepaalt in principe de prijs.  Als niemand koopt aan die prijs dan zullen ze wel moeten dalen.  Zie bv. de Vatikaaners die zijn van 900 euro (voor de BU 2002) gedaald naar rond de 140 euro (voor de BU 2006), zelfs de Sede Vacante haalde geen hoge prijs ...
Daviedoff
Senior lid

« Antwoord #2 Gepost op: 30 Januari 2007 - 15:08:23 »

velen zullen zich indertijd hebben mispakt daaraan denk ik, door die munten aan te kopen, denkend dat die nog veel in waarde gaan stijgen! niet dus...
gelukkig heb ik daar niet aan meegedaan, ik beperk me tot circulatiemuntjes...

het is over en uit.
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #3 Gepost op: 30 Januari 2007 - 15:25:17 »

@ Deepsea
Deze munt is niet in afzonderlijke rollen uitgebracht, maar ze zaten bijgemengd in rollen met de normale 2 euro 2004. In elke rol zaten slechts enkele stuks van de 2 euro 2004 EU.
Handelaren hebben daardoor veel minder van deze munten kunnen bemachtigen dan ze hadden gehoopt, en de vraag naar deze munt in UNC was en is even groot als andere soortgelijke munten in UNC. En dat heeft tot onvermijdelijk hogere prijzen geleid.
Ebay verkopers bieden nu ook de gecirculeerde munten voor een forse prijs aan, maar daar is geen enkele aanleiding voor. Met een oplage van 1.000.000 stuks is deze munt allesminst schaars te noemen. Ze proberen gewoon mee te profiteren aan de relatieve schaarste van deze munten in UNC.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
llinde
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 30 Januari 2007 - 16:16:12 »

@Davybrugge,

Ik snap niet waar je het over hebt, tot nu toe is de betreffende 2 euro nog steeds in waarde gestegen, dus als je die in het verleden hebt gekocht, heb je daaran beslist niet verkeerd gedaan.
Overigens is dat net als bij beleggen geen garantie voor de toekomst, de prijs zou ook best omlaag kunnen gaan.

@Rob
het zou ook best kunnen dat ook gecirculeerde munten van een goede kwaliteit een stuk zeldzamer zijn geworden en dan is de hogere prijs ervoor wel gerechtvaardigd.
Als je nu een munt uit circulatie haalt die er al sinds 2004 in zit, denk ik dat de kwaliteit niet zo geweldig meer is....

Lid heeft de Forumregels overtreden en is geen lid meer.
Daviedoff
Senior lid

« Antwoord #5 Gepost op: 30 Januari 2007 - 17:12:59 »

ik bedoelde het algemeen  Wink
de euro's van de ministaatjes zijn een goed voorbeeld, die kosten toch al minder dan enkele jaren terug...
nu kan je een setje sloveense euro's kopen voor 7 euro ongeveer... wat niet gek veel is. want ik denk niet dat we hier veel sloveense eurootjes gaan tegenkomen in de circulatie...

indertijd wer er zoveel betaald voor de kopertjes van finland, in totaal 8 cent waard!

het is over en uit.
deepsea
nieuw lid
**

« Antwoord #6 Gepost op: 30 Januari 2007 - 17:31:22 »

@ Davybrugge,

Maar dat bedoel ik nu ook te zeggen : In het algemeen is de trend neerwaarts, maar de 2 Euro 2004 EU ontrekt zich heel duidelijk aan deze trend.

Het belangrijkste lijkt me bij deze munt - in tegenstelling tot de andere munten - hoeveel muntjes zijn er nog " gered " zijn voordat ze de circulatie in zijn gegaan.

Dat zijn er klaarblijkelijk - aan de prijzen te zien - niet heel veel  geweest.
Ik denk dat het antwoord dan ook in Rob zijn reactie besloten ligt :
Citaat
Handelaren hebben daardoor veel minder van deze munten kunnen bemachtigen dan ze hadden gehoopt, en de vraag naar deze munt in UNC was en is even groot als andere soortgelijke munten in. En dat heeft tot onvermijdelijk hogere prijzen geleid.
Citaat
Maar mijn vraag is dan : heeft iemand enig idee van hoeveel er bij de handel terecht zijn gekomen ? Mij lijkt het met het toenmalige verdeelsysteem een heidens karwei te zijn geweest voor de handel. Meer als 400.000 stuks kunnen het bijna niet zijn geweest. Maar dat is mijn persoonlijke berekening.

MVG
llinde
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 30 Januari 2007 - 17:51:16 »

Het blijft toch altijd gissen hoe dit soort zaken verlopen.
Feit is dat een aantal handelaren deze munt al voor uitgifte hebben ingezet als lokkertje en dan wil het wel eens gebeuren dat je er te weinig hebt. Grin
Zelf heb ik er toentertijd ook verscheiden kunnen bemachtigen voor 2 euro.....
Ik heb ook geen idee waar nu de vraag voor deze munt vandaan komt.
Ten tijde van uitgifte was het toch niet echt moeilijk deze voor hooguit 10 euro te krijgen.
Feit blijft natuurlijk wel dat er van deze munt ondanks de lage oplage een behoorlijk aantal echt in circulatie is gekomen.
Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Luxemburgse munten, waarvan er ook niet zo vreselijk veel van worden gemaakt, maar die vooral door BCL aan verzamelaars worden verkocht omdat BCL een flinke toeslag vraagt bij aankoop.

AlexanderB
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 30 Januari 2007 - 18:40:11 »

Nog twee zaken die hierin waarschijnlijk een rol spelen:
* Het was een van de eerste 2€-herdenkingsmunten. Later zijn veel mensen de herdenkingsmunten massaal gaan verzamelen. Tegen die tijd was deze munt niet tot amper in circulatie te vinden.
* Er schijnen nog altijd mensen te zijn die denken van Finse euromunten veel meer waard zijn. Dit is niet alleen het geval bij de koperen muntjes waar dit heel duidelijk waarneembaar is, maar ook bij de andere waarden.

Grtz. AlexanderB  Wink
marcotjemunten
groentje
*

« Antwoord #9 Gepost op: 30 Januari 2007 - 19:24:56 »

En vergeet dan niet de gewone 2€ munt van Finland 2002.
Bij ons in de Gentse muntenclub te koop tussen de 9 en 10€,
wel (opgekuiste) gecirculeerde munten.
Nieuw spreekt men van 20€ en meer!!
Mvg,
Marc.
llinde
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 30 Januari 2007 - 20:24:49 »

Als je gewoon naar de feiten kijkt, dan zie je dat de hoge prijs niet komt omdat men denkt dat Finse munten meer waard zouden zijn.
De Finse 2005 en Finse 2006 munten zijn namelijk heel simpel voor ongeveer nominaal te krijgen.

Wat er bij de verhouding San Marino/Vaticaan precies speelt is wat moeilijker te verklaren.
Voor een deel zal dit wel een soort magie zijn.
De belangrijkste reden is waarschijnlijk heel simpel.
Iedereen die dat maar wil, kan direct zonder enige wachttijd en voorwaarden klant van AASFN worden en de munten dan voor uitgifteprijs krijgen.
Vrijwel elke serieuze verzamelaar haalt dus op die manier zijn munten, plus eventueel nog een paar extra.
Op een gegeven moment is er dan dus geen vraag meer en daalt de prijs....
Klant van Vaticaan worden is ook wel te doen, maar toch heel wat minder simpel.
Verzamelaars vanaf het eerste jaar van de euro zijn vanzelfsprekend klant, maar verzamelaars die pas later zijn begonnen hebben het heel wat moeilijker en zijn voor een deel dus aangewezen op de handel en dus blijven de prijzen hoger.

Waarom een Finse munt zou dalen in prijs omdat er een Portugese en Sloveens uitkomt dat zie ik niet in, die relatie mag je me eens uitleggen Wink

P.S.  @euromunter
Als je beslst een engelse term wilt gebruiken voor gedenkmunt of herdenkingsmunt vind ik dat prima, maar doe het dan alsjeblieft wel goed: commemorative coin

P.S.
@

deepsea
nieuw lid
**

« Antwoord #11 Gepost op: 30 Januari 2007 - 20:53:05 »

@ euromunter

Kan het zo zijn dat je wat betreft 2 euro 2002 Finland appels met peren aan het vergelijken ben. De munten die nu vaak op veilingsites staan zijn CIRC munten.Met ieder verstreken  jaar  wordt de kwaliteit van CIRC slechter en slechter. Voor zover ik kan zien moet je voor UNC 2 Euro 2002 gewoon nog 19,95 betalen. Maar goed dat kan een verschil in perceptie zijn.
Wat betreft de prijsdaling van Finse 2 Euro 2004 EU uitbreiding. Ik weet het zo net nog niet. Het 2 Euro commemorative sparen krijgt het komende jaar met zoveel nieuwe uitgave waarschijnlijk wel een extra impuls krijgen met als gevolg meer vraag.
llinde
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 30 Januari 2007 - 21:18:15 »

Een prijs die na 2 a 2 1/2 jaar zo rond de 20 euro ligt. Als handelaar probeer je er dan toch zoveel mogelijk te bemachtigen en dan maar wachten tot de vraag zodanig is dat er verzamelaars zijn die er zoveel voor over hebben
De gemiddelde handelaar zal echt niet zo lang willen wachten, dat is meer iets voor speculanten.....

roygilze
Volledig lid

« Antwoord #13 Gepost op: 30 Januari 2007 - 21:24:51 »

Ik denk dat door de vele uitgiften van speciale 2 euro munten dit jaar de vraag alleen maar laat afnemen. Voor sommige wordt het zoveel dat ze het niet meer kunnen betalen of willen bijhouden.
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #14 Gepost op: 30 Januari 2007 - 21:30:30 »

* Er schijnen nog altijd mensen te zijn die denken van Finse euromunten veel meer waard zijn. Dit is niet alleen het geval bij de koperen muntjes waar dit heel duidelijk waarneembaar is, maar ook bij de andere waarden.
Daarvoor zijn meerdere oorzaken aan te wijzen:
1) Het heeft heel lang geduurd voordat Finland uiteindelijk met oplagecijfers naar buiten kwam. Jarenlang wist niemand hoeveel Finse euromunten er eigenlijk geslagen waren.
2) Ik heb nog altijd een oud bestandje op mijn computer, gedateerd 26 september 2001, afkomstig van de ECB. Daarin was te lezen hoeveel munten per denominatie elk land zou slaan vóór de introductie per 1 januari 2002.
Bij Finland stond te lezen dat er van de 1 en 2 cent 2.000.000 stuks elk zouden worden geslagen. Destijds was dat het enige cijfer dat men kende en dus dacht iedereen dat de Finse 1 en 2 cent zeldzaam zouden worden. Dus schoot de prijs omhoog. Pas toen Finland eind 2004 met de werkelijke oplagecijfers kwam bleken er van de 1 en 2 cent t.m. 2001 maar liefst ruim 16.200.000 stuks elk geslagen te zijn. En de prijs voor de Finse 1 en 2 cent stortte in.
3) Finland ligt redelijk geïsoleerd t.o.v. de overige Eurolanden. Naar verhouding weinig Finnen reizen hierheen, en vice versa. De Finse euromunten zijn daarom altijd nog niet veelvoorkomend in de circulatie bij ons. Minder goed geïnformeerde verzamelaars zouden daaruit kunnen afleiden dat Finse euromunten dus zeldzaam zijn.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Pagina's: [1] 2 3 4 5 6   Omhoog
  Print  

Ga naar: