Als je gewoon naar de feiten kijkt, dan zie je dat de hoge prijs niet komt omdat men denkt dat Finse munten meer waard zouden zijn.
De Finse 2005 en Finse 2006 munten zijn namelijk heel simpel voor ongeveer nominaal te krijgen.
Wat er bij de verhouding San Marino/Vaticaan precies speelt is wat moeilijker te verklaren.
Voor een deel zal dit wel een soort magie zijn.
De belangrijkste reden is waarschijnlijk heel simpel.
Iedereen die dat maar wil, kan direct zonder enige wachttijd en voorwaarden klant van AASFN worden en de munten dan voor uitgifteprijs krijgen.
Vrijwel elke serieuze verzamelaar haalt dus op die manier zijn munten, plus eventueel nog een paar extra.
Op een gegeven moment is er dan dus geen vraag meer en daalt de prijs....
Klant van Vaticaan worden is ook wel te doen, maar toch heel wat minder simpel.
Verzamelaars vanaf het eerste jaar van de euro zijn vanzelfsprekend klant, maar verzamelaars die pas later zijn begonnen hebben het heel wat moeilijker en zijn voor een deel dus aangewezen op de handel en dus blijven de prijzen hoger.
Waarom een Finse munt zou dalen in prijs omdat er een Portugese en Sloveens uitkomt dat zie ik niet in, die relatie mag je me eens uitleggen

P.S. @euromunter
Als je beslst een engelse term wilt gebruiken voor gedenkmunt of herdenkingsmunt vind ik dat prima, maar doe het dan alsjeblieft wel goed: commemorative coin
P.S.
@