De kroon, de harp en de wijze?
Het zou een thriller kunnen zijn.
Maar dames en heren, ik ga gewoon even gokken gezien de slechte kwaliteit van de munt.
En ik gok....
NEW HAMPSHIRE, EEN COPPER UIT 1776. DEZE HEEFT EEN SOORT VAN vrijheidsmuts op een paal aan de ene zijde en aan de andere zijde een harp met een vrouw en een puntig kroontje op haar hoofd.
Aan de rechterzijde van de hoed op paal zou het woord liberty moeten gestaan hebben.
Bij de harp zou rechtsonder een monogram gestaan hebben van WM.
Jaja, koloniaal Amerika-USA... nou nou:
William Moulton was een vooruitstrevend man. In 1776 is hij haantje de voorste want zodra de Onafhankelijkheidsverklaring is ondertekend, wil William koperen munten de omloop ingooien vanwege het groot gebrek aan wisselgeld. De State House of Representatives geeft hem in eerste instantie ook opdracht toe.
Doch de munten in hoogreliëf geslagen waren niet practisch en werden algeheel verworpen door ditzelfde State House, het gebruikte koper werd hergebruikt en de coppers gingen de vergetelheid in. Toch schijnen er in de thuisstad van Moulton nog boodschappen er me gehaald te zijn, en zodoende behoort de New Hampshire Copper tot die klassieke zeldzaamheden waar geen prijs voor gegeven kon worden. Er zijn 2 exemplaren zonder krassen bekend... welke ik niet heb...

.. dan hoefde ik nooit meer te werken en was ik direct millioenen euromunten rijker...