Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 20:42:17 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Philips I Arabs / sest. + algemeen  (gelezen 1238 keer)
Bouke
nieuw lid
**

Geslacht: Man

« Gepost op: 15 Juni 2003 - 08:51:40 »

Ave allemaal,

Kom er zelf niet uit en vraag dan ook naar jullie deskundigheid! Ik heb de combinatie Philips I en de achterzijde FORTVNA REDUX gevonden op een antoninianus, maar niet bij de munt die ik hier heb. Hij heeft een doorsnee van 28 mm.

1 Heeft iemand een vergelijkbare munt
2 IS dit nu een sestertius of een dupondius

PS; iemand heeft het beleid van deze keizer niet al te plesant gevonden. De plek rondom zijn mond is zwaard bekrast. Toeval of een politiek statement Wink

Fijne dag,
Bouke Kouters
Weert, Limburg
« Laatste verandering: 20 Februari 2005 - 09:23:25 door aurelianus » Gelogd
Bohemond
Volledig lid

Mijn Eer Heet Trouw

« Antwoord #1 Gepost op: 15 Juni 2003 - 10:02:50 »

dat of iemand die wou testen of het geen zilver of goudstuk was.  Smiley
Bouke
nieuw lid
**

« Antwoord #2 Gepost op: 15 Juni 2003 - 10:05:22 »

He Bohemond,

In de zin van 'morgenstond heeft goud in de mond' ? Grin
Catuvolcos
Moderator
full lid

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Antwoord #3 Gepost op: 15 Juni 2003 - 10:26:20 »

Hallo,

mag ik er jullie op wijzen dat er soms Romeinse munten worden gevonden in religieuse context dewelke helemaal door antieke inkervingen bewust zijn verminkt. Men denkt dat dit te maken heeft met personen die door de keizer in kwestie op een oneerlijke manier werden behandeld. De benadeelde nam hiermee wraak door als het ware een keizerlijk munt te 'vernietigen' en nadien te offeren met de gedachte dat dit de keizer persoonlijk negatief ging beïnvloeden.

Catuvolcos  

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
Michel
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 15 Juni 2003 - 10:28:13 »

Hallo Bouke,
Dit lijkt me meer een sesters of een as( naargelang de diameter en het gewicht)
Vz : IMP M IVL PHILIPPVS AVG
Kz : FORTVNA REDVX AVG
Referentie : Cohen 67

Over het beleid van Philippus ga ik niet uitweiden, maar op het einde van zijn regeringstijd is er wel het volgende gebeurt : Romeinse soldaten aan de Donau verkozen een van hun onder officieren, een zekere Pacatianus, tot tegen keizer. Philippus werd bezorgd et stuurde de oude senator Decius er naartoe om de gemoederen te bedaren. Ondertussen werd die Pacatianus alweer vermoord door zijn eigen soldaten . Toen Decius aankwam, riepen die soldaten Decius uit als keizer !! Tegen wil en dank werd de nieuwe keizer meegesleurd naar Rome. De oude Decius dierf niet tegen prutelen en zo kwam het dat het leger van Philippus werd verslagen door het leger van Decius te Verona in 249. Philippus werd daar gedood en zijn zoon werd vermoord door de pretoriaanse garde te Rome ! Het was het begin van de regering van Trajanus Decius, de nieuwe keizer. Decius werd echter gedood tijdens een gevecht tegen de goten in 251, maar dat is een ander verhaal.
groetjes
michel Wink
Bouke
nieuw lid
**

« Antwoord #5 Gepost op: 15 Juni 2003 - 10:52:19 »

@ Catuvolcos; Dat is een interessante theorie die ik graag link aan deze munt. De scan laat dit niet helemaal duidelijk zien, maar het gebied rondom de mond is t.o.v. de rest gehavender. Bohemond stelt dat dit zou kunnen om het materiaal te testen, dit zou eenvoudiger langs de zijkant kunnen. Wie weet....

@ Michel, de exacte diameter is 30mm op zijn breedst. Het is een dikke munt mm of 3. Het gewicht kan ik thuis niet bepalen. Is er zo weinig verschil tussen een sesters en een as? Is er ook een searnummer van deze mutn bekend. Op wildwinds kom ik hem niet tegen..
Bohemond
Volledig lid

Mijn Eer Heet Trouw

« Antwoord #6 Gepost op: 15 Juni 2003 - 11:08:08 »

inderdaad, het feit dat de krassen op de mond zijn gemaakt stelt de theorie van zou-dat-nu-goud-zijn op de achtergrond...ik denk ook dat we de verklaring in een meer symbolische context moeten gaan zoeken zoals de vermelde protestactie.
Michel
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 15 Juni 2003 - 11:34:47 »

Hallo Bouke,

30 mm is duidelijk een sesters van de 3de eeuw. Ik heb een sesters van zijn vrouw Otacilia Severa en die is ook van die diameter ( +/- 28 mm) en die dikte. Ik heb spijtig genoeg geen ander referentie nummer als die van Cohen. Sestersen uit die tijd zijn zeldzaam en assen uit die periode zijn bijna niet te vinden.  
Wat die krassen betreft, als ze dateren uit die tijd, kan het zijn dat het van een tegenhanger is van die keizer. Dat is lang niet zeker en ik zou er me daar niet op vastpinnen want het komt zelden voor dat munten beschadigd worden. Zelfs munten van gehaatte keizers werden niet beschadigd. Men moet niet vergeten dat munten in de romeinse geschiedenis heel lang meegingen, zelfs lang na de dood van een keizer. Dat wordt bevestigd door een schatvondst een paar jaren geleden, waar 3de en 4de eeuwse munten gevonden zijn, samen met een halve as van Nîmes ( munt van Augustus van voor J.C. nog) . Dit is al meerdere malen vastgesteld. Zodoende, denk ik dat het misschien sporadisch zou kunnen gebeuren dat een munt het ontgeld door een boze tegenhanger van de keizer, maar dat is lang niet de algemene regel.
Van Philippus is bekend dat hij christelijke sympathiën had en dat zou wel kunnen zijn dat aanhangers van het romeins geloof daar iets tegen zouden kunnen gehad hebben. Maar ik zou voor deze theorie niet mijn hand in het vuur durven leggen.
groetjes
Michel  Wink  
Bouke
nieuw lid
**

« Antwoord #8 Gepost op: 15 Juni 2003 - 20:34:40 »

Michel, het is zowieso onverstandig om je hand in het vuur te leggen Grin  Grin! Wat wel zeker is, is dat het een sesterts is. Kan ik weer bijschrijven.
Je stelt dat deze ( en assen) uit die tijd zeldzaam zijn, is dit vanwege een beperkte aanmunting of een hoge verzamelwaarde?

Fijne avond,
Bouke

ps; wat de 'verminking' betreft; het is wel een mooi verhaal om bij weg te dromen...
Michel
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 15 Juni 2003 - 22:25:14 »

Hallo Bouke,
De muntwaarde van sestersen en assen was in die tijd zeer sterk gedevalueerd en aldus werden assen zo goed als klein pasmunt beschouwd. Sestersen waren er nog maar ze zijn over het algemeen weinig tegenwoordig op de markt, vanwaar de zeldzaamheid en ook de hogere verzamelwaarde.
Veel gemakkelijker worden de antoniniani gevonden.
groetjes
michel Wink
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: