Hallo Bouke,
30 mm is duidelijk een sesters van de 3de eeuw. Ik heb een sesters van zijn vrouw Otacilia Severa en die is ook van die diameter ( +/- 28 mm) en die dikte. Ik heb spijtig genoeg geen ander referentie nummer als die van Cohen. Sestersen uit die tijd zijn zeldzaam en assen uit die periode zijn bijna niet te vinden.
Wat die krassen betreft, als ze dateren uit die tijd, kan het zijn dat het van een tegenhanger is van die keizer. Dat is lang niet zeker en ik zou er me daar niet op vastpinnen want het komt zelden voor dat munten beschadigd worden. Zelfs munten van gehaatte keizers werden niet beschadigd. Men moet niet vergeten dat munten in de romeinse geschiedenis heel lang meegingen, zelfs lang na de dood van een keizer. Dat wordt bevestigd door een schatvondst een paar jaren geleden, waar 3de en 4de eeuwse munten gevonden zijn, samen met een halve as van Nîmes ( munt van Augustus van voor J.C. nog) . Dit is al meerdere malen vastgesteld. Zodoende, denk ik dat het misschien sporadisch zou kunnen gebeuren dat een munt het ontgeld door een boze tegenhanger van de keizer, maar dat is lang niet de algemene regel.
Van Philippus is bekend dat hij christelijke sympathiën had en dat zou wel kunnen zijn dat aanhangers van het romeins geloof daar iets tegen zouden kunnen gehad hebben. Maar ik zou voor deze theorie niet mijn hand in het vuur durven leggen.
groetjes
Michel