Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 20:37:42 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Gebogen penninkje ?  (gelezen 989 keer)
Janos
Senior lid

Geslacht: Man

WWW.OUWEDUITEN.NL

« Gepost op: 21 September 2006 - 15:18:16 »

hallo Allemaal,

Mijn zoekmaat bertjan vond dit zilveren muntje.
Helaas was ie opgevouwd en we hebben hem terug moeten buigen zodat we de letters die nog zichtbaar zijn in de geslotenkant konden lezen.
Mijn gedachte ging uit naar een penninkje maar kan het ook mis hebben.
Er staan nog een aantal letters op die ik kan lezen. H5 - 31IV en op de achterzijde staat niets.
Muntje is 11 mm ongeveer

janos..

www.ouweduiten.nl - Friese Bodem vondsten site - Determinatie Site's - Forums - Detector Shops - Links - In en Verkoop Site's van Munten - Metaal Detectie links
sebastien
groentje
*

« Antwoord #1 Gepost op: 21 September 2006 - 15:41:38 »

Beste Janos,

Als het is wat ik denk dan zou het gaan over een primitief zilveren munt afkomstig uit Rusland genaamd 'wire dengas' of 'wire money'. Dit stukje zou als betaalmiddel gediend hebben van 1547 t.e.m. 1718. Ik hoop je hiermee al een stapje dichter te brengen bij de determinatie van je muntstukje.

Groeten,
Sebastien

porcelain tokens
Janos
Senior lid

WWW.OUWEDUITEN.NL

« Antwoord #2 Gepost op: 21 September 2006 - 15:54:28 »

Zo sebastien, knap werk hoor ?.. ik heb even gezocht op google en inderdaad het lijkt er veel op.

Janos..

www.ouweduiten.nl - Friese Bodem vondsten site - Determinatie Site's - Forums - Detector Shops - Links - In en Verkoop Site's van Munten - Metaal Detectie links
rondomons
Senior lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #3 Gepost op: 26 September 2006 - 21:30:03 »

Misschien dat ik hier nog aan toe mag voegen dat deze munt, naar alle waarschijnlijkheid, een denga (=1/2 kopeke) op naam van Ivan IV, tsaar van Rusland van 1547-1584 is.

Groeten,
Rondomons
Janos
Senior lid

WWW.OUWEDUITEN.NL

« Antwoord #4 Gepost op: 27 September 2006 - 00:18:46 »

Beste rondomons,

Heb je ook een foto of een link ?. je maakt me heel nieuwsgierig hihi. Grin
Bedankt voor je reaktie..

Janos..

muntenman
full lid

Hallo allemaal. Ukraine en componistenmunten

« Antwoord #5 Gepost op: 06 April 2007 - 01:03:07 »

In de Ukraïne is de munteenheid sinds 1996 Hryvnia. In 1585, wat duidelijk te lezen is op de tweede regel bezijdens de inkeping, besloeg het gebied Georgië, Oekraïne en Zuid Polen. Kiev was een relatief kleine stad, de stad Lvov wat nu een onbenullig grensstadje is bij een busreis was destijds de hoofdstad. 5 hryvnia zilver stond gelijk aan een zilveren russische denga. Men goot de munten door klompjes metaal op een staaf te bakken en na afkoeling af te breken van de staaf welke je nodig had.

Eric Tulling
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: