Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 19:16:05 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Alex III tetradrachme Price 3084 ???  (gelezen 1492 keer)
itsme
groentje
*

Geslacht: Man

Patrick

« Gepost op: 06 September 2006 - 21:11:13 »

Beste leden,

Hopelijk krijg ik hier wat meer reactie op dan mijn vorige topics (waar zijn de experts van dit forum ?)

Ik heb een zeer mooie tetradrachme van Alexander de grote gekocht (DE tetradrachme met hercules met leeuwenvel en Zeus op keerzijde ; kwaliteit EF !) .
Als specificaties kan ik meegeven dat het een posthumous onbekend type is van Asia Minor (Turkije) van 320 - 280 BC (zie de fotos onderaan).
Op de keerzijde staan monogrammen ME links van Zeus en ΣΕ omcirkeld onder troon .
De referentie is Price 3084.
Ik heb al overal gezocht op internet en wel al een aantal interessante websites gevonden van Alex (zie onder)
maar geen enkele vermeld die van mij (BTW er zijn 2000 types van deze munt !!!).
De Martin Price catalogus is trouwens heel moeilijk verkrijgbaar en zou om en bij de 250€ kosten !

Heeft er iemand meer informatie over mijn tetradrachme ref Price 3084 (en/of de Price catalogus) Huh

De websites die ik heb gevonden zijn:

Introductie:
   ->     http://dougsmith.ancients.info/feac45a3.html

Iets uitgebreider:
   ->     http://rg.ancients.info/alexander/

Studie en referentie van Alexander de Grote munten (recommended !!!). Klik eens op Alexander Database (bevat reeds 500 types) !!!
   ->     http://www.alexandercoins.com/

« Laatste verandering: 07 September 2006 - 13:13:35 door itsme » Gelogd

Patrick
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #1 Gepost op: 08 September 2006 - 00:25:03 »

Hallo,
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Ik denk dat de informatie in Price ook al op de determinatie van je handelaar staat (datering, muntplaats onzeker etc.) Of denk je dat hij niet helemaal goed gekeken heeft?
Groet
Gert
itsme
groentje
*

Patrick

« Antwoord #2 Gepost op: 08 September 2006 - 21:35:10 »

Hallo Gert,

Ik wilde eigenlijk gewoon nog iets meer gegevens over deze munt bekomen.
Wat kunnen bv. de monogrammen betekenen (mintmark, magistrate mark of hoe heet dat ?) en staat er soms nog iets meer over in de catalogus van Price bij ref 3084 ?
Alle bijkomende informatie is welkom.

« Laatste verandering: 08 September 2006 - 22:05:01 door itsme » Gelogd

Patrick
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #3 Gepost op: 09 September 2006 - 09:50:30 »

@ itsme
Bedenk dat van muntuitgiften van zo'n 2300 jaar geleden hoegenaamd geen schriftelijke bronnen uit de tijd bestaan. Alles wat we hierover weten komt uit later onderzoek.
En wanneer Price aangeeft dat het een "posthuum en onbekend type" is, dan kun je wel nagaan dat er geen gegevens zijn over de betekenis van ME en ΣΕ. Zouden die gegevens er wel zijn dan zou de munt met zekerheid kunnen worden toegeschreven en zou het geen "onbekend type" meer zijn.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
itsme
groentje
*

Patrick

« Antwoord #4 Gepost op: 11 September 2006 - 21:23:52 »

Hallo Gert en Robkooy,

Ik hoopte van misschien nog wat meer gegevens te bekomen omdat de catalogus van M.Price van 1991 dateert (dacht ik)  en we intussen toch weer 15 jaar later zijn,
Maar dus niet.

In elk geval bedankt voor jullie reacties.

BTW wat vind je van mijn aanwinst ?

Roll Eyes

Patrick
muntenman
full lid

Hallo allemaal. Ukraine en componistenmunten

« Antwoord #5 Gepost op: 29 April 2007 - 22:35:29 »

Getoond wordt iets wat een Macedonische tetradrachme zou zijn met de kop van Alexander de Grote.

Er kloppen echter een aantal zaken met het origineel niet:

De munt in kwestie werd geslagen tussen 336 en 323 voor Christus.

De neus van Alexander is verfijnd en 2 x zo klein als de gok van het origineel.

Onder de stoel van Zeus staan geen monogrammen afgebeeld.

Alexander heeft een grove baard op de munt van 336-323 BC

Zijn hoofd beslaat het gehele oppervlak van de munt, alleen aan de rechterzijde staat een stippellijntje  en een kleine ruimteuitsparing.

Ik behoef geen expert te wezen om te weten dat het monogram ME staat voor moneta evvae, wat niets anders betekent als grieks geld.

Dit monogram werd meegegeven aan kopietjes van oude munten, die je maandelijks kon bestellen om een mapje met Grieks antiek Geld vol te sparen bij één of ander postorderbedrijf. De complete set bestond uit ongeveer 20 kopietjes en was destijd geloof ik een landelijke krantenaktie rond 1978.

Misschien herinnert U een soortgelijke actie met eenzijdige oude munten van BP tankstation in Nederland.

En het koninkrijk Macedonia? In de tijd van Alexander behoorde dat toe aan Asia Minor.

Twee jaar terug heb ik een set verkocht met identieke monogrammen op klassieke munten voor omgerekend 5 euro compleet aan een liefhebber.

Eric Tulling
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: