Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 19:04:47 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Een zilveren munt waarvan ik graag jullie mening kende  (gelezen 1407 keer)
hadrianusverzamel
nieuw lid
**

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 27 Augustus 2006 - 19:56:04 »

Kan iemand me helpen bij de determinantie van deze munt?
De VZ toont een wapenschild dat gekroond is. Ik meen volgende tekst te kunnen lezen ...BA...D...I.THEOD
De KZ toont vermoedelijk een cirkel verdeelt in 4 delen door een kruis, ik meen volgende tekst te kunnen lezen: R dan mogelijk SH, misschien nog twee letters en dan D weer vermoedelijk twee letters en dan een B.
Kan iemand me helpen met de datering en determinatie van deze munt?
Alvast bedank op voorhand

Zo weinig tijd en nog zo veel te leren
bart
full lid

moderne wereldmunten: een passie!

« Antwoord #1 Gepost op: 28 Augustus 2006 - 08:01:48 »

Dit is een Luikse munt: 14 liards KM#152, geslagen in naam van prins-bisschop Johann Theodoor van Beieren (1744-1763).
Voorzijde:gekroond schild (met leeuwen en Beierse ruiten) in cartouche en omschrift: I(ohannes) THEOD(orus) CAR(dinalem) D(ei) G(ratia) BAV(ariae) DUX en jaartal (1751 of 1752).
Keerzijde:ovaal schild van het prinsbisdom en omschrift: EP(iscopus) ET PRIN(ceps) L(eodinium) DUX B(ullionus) M(arquis) F(ranchimontis) C(omes) L(oniensis) F(?)
Johan Theodoor, kardinaal, bij de gratie Gods hertog van Beieren, bisschop en prins van Luik, hertog van Bouillon, markies van Franchimont, graaf van Loon en ?

bart

wereldmunten van 1750 tot nu!
hadrianusverzamel
nieuw lid
**

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #2 Gepost op: 28 Augustus 2006 - 09:43:46 »

Van harte bedankt voor de snelle en volledige info.
Ik was zelf al in die richting aan het denken maar was niet zeker van mijn stuk door de slechte lectuur van een S, die niet aanwezig is. Kan de referentie van deze munt soms Mignolet A Les monnaies de la Principauté de Liège n° 682 zijn? Het jaartal is 1751

Zo weinig tijd en nog zo veel te leren
guido
Senior lid

« Antwoord #3 Gepost op: 28 Augustus 2006 - 17:09:13 »

Het is inderdaad de plaquette zoals vermeld in "Les Monnaies de la Principauté de Liège' van A. Mignolet (herdruk van de Chestret de Haneffe) onder nr. 682.
De tekst op de keerzijde is EP ET PRIN L DVX B M F C L H. Deze laatste H staat voor Horn(ensis).
jurgen41
groentje
*

« Antwoord #4 Gepost op: 26 November 2006 - 20:29:57 »

Deze bovenstaande munt heb ik ook, alleen in veel betere staat.
Kan iemand mij vertellen wat de eventuele waarde van deze munt is?

Jurgen
john_46
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 23 December 2006 - 12:26:09 »

Hallo, ik heb 3 van deze munten. Het jaartal van al deze munten is echter 1750, niet 1751 of 1752.
Een ervan is in zeer goede staat.
De tweede ziet er ook goed uit, maar lijkt ietwat verkeerd geslagen te zijn: de afbeelding staat niet precies in het midden. Maakt dit veel uit voor de waarde van een munt?
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: