Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 18:58:13 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Munt Rochefort+Chassepierre+Cugnon  (gelezen 1138 keer)
Lux
nieuw lid
**

Geslacht: Man

Luxemburg vanaf 1026 tot heden..

« Gepost op: 14 Juni 2003 - 10:11:20 »

Ik heb een munt in mijn bezit ~waarover ik vragen heb. Ik heb de volgende informatie bij de munt gekregen: Rochefort, Cassepierre, Cugnon. Jean Theodoor van Lowenstein (Werheim, Rochefort 1611-1644). Dubbele tournois geslagen Cugnon. Op de achterkant van de munt staat een afbeelding van Jean Theodoor.

Wie kan mij op basis hiervan uitleg geven over:

-Onder welk verzamelgebied/-land valt deze munt?
-In welke specifieke catalogus kan ik over deze munt meer vinden?
-Wat is de huidige waarde van deze munt?

Ik hoor heel graag van mensen die me me verder kunnen helpen. Het liefst via mijn mail: otten.theunissen@planet.nl anders vis het forum.

Bedankt,

Ron.

Altijd op zoek naar unc munten en kms-setjes van vóór de euro!!
midas
Volledig lid

The forum is alive and well !

« Antwoord #1 Gepost op: 14 Juni 2003 - 13:54:06 »

Hallo,
Rochefort, Cugnon en Chassepierre waren Luxemburgse lenen die in de 16 de en 17 de eeuw toebehoorden aan de Duitse adel - familie Wertheim-Löwenstein-Rochefort.
Johan-Theodoor van Löwenstein (1611-1644) sloeg in zijn burcht te Gugnon grote hoeveelheden dubbele tournooisen.

Je kunt dit alles nalezen in de catalogus van H.Vanhoudt : "Atlas der Belgische munten - Van Kelten tot heden" , Cultura, Herent 1996, pagina 99.
waarin hij twee dergelijke tournooisen beschrijft ; nrs G 1988 en G 1989. (met tekeningen ervan)
ook Bernays E. & Vannérus J. beschrijven deze munt in : "Histoire monétaire du comté puis Duché de Luxembourg et ses fiefs" , Brussel, 1910 , -  onder  nr 10
ook De Mey J., in "Les Monnaies Ardennaises", Brussel, 1985 beschrijft deze munt onder nr N 15

om je vragen te beantwoorden : het gaat hier dus duidelijk om een Belgisch - Luxemburgse munt
literatuur staat hierboven vermeld - in een goede bibliotheek (bv universiteit - vrije ingang !!) lukt het je zeker deze werken te vinden
met een waarde kan ik je niet helpen - dat hangt sterk af van de toestand van de munt - vergeet wél niet dat er grote hoeveelheden van werden geslagen
mvg,
midas
Lux
nieuw lid
**

Luxemburg vanaf 1026 tot heden..

« Antwoord #2 Gepost op: 14 Juni 2003 - 17:50:52 »

Midas,
Heel erg bedankt voor de genomen moeite! Ik heb er zeker wat aan..

Groet,
Ron.

Altijd op zoek naar unc munten en kms-setjes van vóór de euro!!
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: