Klopt! Ook ik heb dit inmiddels mogen ervaren en kies er dan ook voor om bepaalde munten niet te reinigen in een ultrasoon. Met name bronzen en koperen munten zoals duiten en centen worden in de utrasoonreiniger onherstelbaar beschadigd. Met name die met bronsrot of broze zijkanten.
Ik reinig deze dan ook door ze eerst goed in te smeren met een vaseline op petroleumbasis van het merk Vaseline (drogist) Ik laat deze meestal 2 dagen in het potje Vaseline zitten (intrekken).
Hierna met een tandenborstel ligt wrijven. Hierdoor poets je de vuiligheid er ook wel af.
In mijn ogen is dit veiliger dan de ultrasoonreiniger. Na deze behandeling kun je het muntje desgewenst in parafinewax dompelen. Ik haal het muntje hiervoor eerst heel even door kokend water (KORT) om de achtergebleven Vaseline eraf te halen. Ik weet namelijk niet of de parafine en de Vaseline het goed met elkaar kunnen vinden. De munt wel goed laten drogen voordat je hem in de parafine stopt!.
Verder vond ik op het internet het volgende recept om zelf een reinigingsvloeistof te maken voor in de ultrasoonreiniger. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik er nu tevreden mee ben of niet. Moet het nog een paar keer proberen. Misschien dat iemand hier iets aan heeft...
Het recept:
5 liter water
1 liter ammonia
0.5 liter spiritus
0.5 eetlepel zout
0.5 eetlepel groene zeep
0.25 liter schoonmaakazijn
Omdat de groene zeep en zout niet zo goed oplossen in koud water is het handig voor het mengen een liter water even apart te koken en de groene zeep en het zout eerst hierin op te lossen.
Hierna kan de rest van het water en de andere vloeistoffen toegevoegd worden. De schoonmaakvloeistof werkt goed in het ultrasonische reinigingsbad, zeker als de vloeistof verwarmd wordtBron:
http://home.hetnet.nl/~j.m.j.kuipers/ultrasoon.htmSucces ermee!
Gr. Jeroen