Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 18:26:50 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 2 stuiverstuk frisia 1712  (gelezen 1062 keer)
spaarvarken
Volledig lid

« Gepost op: 25 Juni 2006 - 16:18:22 »

Enige tijd geleden heb ik een 2 stuiverstukje van frisia uit 1712 gekocht. Ik vroeg mij af of er iets bekend is over de zeldzaamheid van dit jaar.

Mvg

Francois
dj
full lid

« Antwoord #1 Gepost op: 25 Juni 2006 - 16:49:08 »

In de catalogus nederlandse munten 2006  van Tom Passon;
1712 2 stuiver 4 8 20 30 euro zg/fr/zf/pr. niet echt zeldzaam te noemen!

dj
spaarvarken
Volledig lid

« Antwoord #2 Gepost op: 25 Juni 2006 - 17:25:32 »

@DJ

Hartelijk dank voor je spoedige reactie.

Ik heb zelf o.a. de catalogus van Passon. Volgens mij heeft ie nog wat last van kinderziekten, maar wel een heel mooi boek, aangezine hij de eerste is die ook de zilveren afslagen en dergelijke met prijs weergeefrt.

Prijzen zeggen niet altijd iets over de zeldzaamheid. En natuurlijk is dit type munt geen bijzonder zeldzame, maar je ziet hem minder vaak in de handel dan bijvoorbeeld West Friesland Overijssel Gelderland etc. Er zitten in de catalogus van Passon heel vaak geen verschillen in prijs ondanks verschil in zeldzaamheid. Ik kan er wel een paar voorbeelden noemen.

Mvg

Fran;cois
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #3 Gepost op: 26 Juni 2006 - 22:34:36 »

@ François
De prijzen bij Passon voor de Friese dubbele stuivers 1712 zijn inderdaad wat aan de lage kant, zeker voor wat betreft de betere kwaliteiten. Maar echt zeldzaam zijn ze ook weer niet. Helaas ontbreken de oplagecijfers omdat de Staten van Friesland steeds verhinderd hebben dat de muntbussen van de Friese muntmeesters werden gecontroleerd door de Raden en Generaalmeesteren van de Munt uit Den Haag. Maar bekend is dat de VOC van 1704 t/m 1712 jaarlijks een relatief groot aantal dubbele stuiver in Friesland heeft laten slaan. En bekijken we het voorkomen in de handel van deze muntjes over een wat langere periode dan blijkt van deze negen jaartallen het jaartal 1712 het vaakst voor te komen.
Rob Kooy 

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
spaarvarken
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 27 Juni 2006 - 17:42:11 »

@Rob

Dank je. Dit was de informatie die ik nodig had. Ik meende mij te herinneren dat je onderzoek had gedaan en een mooie collectie 2 stuivers - en dubbeltjes hebt over het gehele Nederlandse tijdvak. DAt ze niet zeldzaam zijn wekt niet mijn verbazing. Nieuw voor mij is dat de VOC grote opdrachten aan leeuwarden heeft gegeven voor het slaan van 2 stuiver munten.

Prijzen is toch maar wat gek er voor geeft. In dit geval heb ik er 7 euro voor gegeven in de kwaliteit zeer fraai. Heb je zelf veel 2 stuiver munten van Friesland ?

Bedankt.

Mvg

François
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #5 Gepost op: 27 Juni 2006 - 19:06:02 »

@ François
Zonder te pochen: Ja, ik heb er nogal wat. Grin
De duurste zijn zonder twijfel die van Leeuwarden (Passon 2.21.1) Ik heb de 1580 en de 1597. Beide in ZF.
Van de "normale" dubbele stuivers heb ik o.a. een aantal interessante varianten. Zo heb ik een 1664 waar de leeuw een kromzwaard (Turkse sabel) hanteert. En een tweede exemplaar 1664 met een normaal (recht) zwaard, maar dat muntje heeft een stempelsprong in het jaartal.
En een exemplaar 1675 met opvallend sierlijke stempels geslagen. Het muntteken staat tussen twee rozetten inplaats van tussen twee punten. Ook het jaartal is niet gewoon recht, maar cursief en sierlijk gevormd.
Van de latere heb ik o.a. 1705 en 1707; beide eveneens met rozet/mmt.Leeuw/rozet inplaats van het normale punt/mmt.Leeuw/punt. Maar tóch onderling verschillend omdat op de 1705 de gekroonde leeuw een stuk kleiner is dan op de 1707. Verder een 1711 waarop de leeuw een opvallend kort zwaard (eigenlijk meer een dolk) opheft.
Het verzamelen van dubbele stuivers op type en varianten is en blijft een zeer boeiende bezigheid.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: