@ François
Zonder te pochen: Ja, ik heb er nogal wat.
De duurste zijn zonder twijfel die van Leeuwarden (Passon 2.21.1) Ik heb de 1580 en de 1597. Beide in ZF.
Van de "normale" dubbele stuivers heb ik o.a. een aantal interessante varianten. Zo heb ik een 1664 waar de leeuw een kromzwaard (Turkse sabel) hanteert. En een tweede exemplaar 1664 met een normaal (recht) zwaard, maar dat muntje heeft een stempelsprong in het jaartal.
En een exemplaar 1675 met opvallend sierlijke stempels geslagen. Het muntteken staat tussen twee rozetten inplaats van tussen twee punten. Ook het jaartal is niet gewoon recht, maar cursief en sierlijk gevormd.
Van de latere heb ik o.a. 1705 en 1707; beide eveneens met rozet/mmt.Leeuw/rozet inplaats van het normale punt/mmt.Leeuw/punt. Maar tóch onderling verschillend omdat op de 1705 de gekroonde leeuw een stuk kleiner is dan op de 1707. Verder een 1711 waarop de leeuw een opvallend kort zwaard (eigenlijk meer een dolk) opheft.
Het verzamelen van dubbele stuivers op type en varianten is en blijft een zeer boeiende bezigheid.
Rob Kooy