Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 18:20:33 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Muntschat van het Millennium  (gelezen 1274 keer)
Arthur
groentje
*

« Gepost op: 13 Juni 2006 - 09:58:20 »

U heeft vast nog nooit gehoord van de Carchemish-schat. Dat kan ook niet want er waren maar 5 mensen op de hoogte. Bij toeval ben ik op het spoor geraakt van deze immense schat en heb hem in zijn geheel kunnen reconstrueren. De schat is rond 425 voor Chr. begraven in het zuiden van het huidige Turkije en bestaat vrijwel geheel uit Griekse munten. En nu komt het, er zaten maar liefst 15 kostbare Atheense Dekadrachmen in, de meest begeerde munt uit de Oudheid. Tot nu toe waren er maar 27 Atheense Dekadrachmen in omloop, voor het merendeel in musea.
Als belangrijkste munschat aller tijden geldt tot dusverre de legendarische Elmali-schat die in 1985 eveneens werd gevonden in Turkije. Die schat telde 13 Atheense Dekadrachmen. De Carchemish-schat overtreft de Elmali-schat echter op alle fronten.
Mijn speurtocht naar de Carchemish-schat heb ik beschreven in een boek waarin ook foto's staan afgebeeld van de munten. Ik ga ook dieper in op de reden dat de schat destijds in de grond is verstopt. Het boek is vorige week uitgekomen en stond gisteren al op de voorpagina van de Turkse krant Hurriyet. Inmiddels heeft ook de wereldomroep er een item aan besteed. Saillant detail: de schat is illegaal Turkije uit gesmokkeld maar dat weerhield de Griekse regering er niet van om in het geheim 2 Dekadrachmen aan te kopen.

In mijn boek onthul ik nog meer. Zo vertel ik het ware verhaal achter de beroemde Coenwulf-munt die recentelijk werd geveild. De Coenwulf geldt als Engelands duurste munt ooit geveild. Ook onthul ik wie er verantwoordelijk was voor het grootste schandaal uit de numismatische geschiedenis, de British Museum vervalsingen uit 1991.

Omdat op deze site geen reklame mag worden gemaakt, neem ik aan dat ik de titel van het boek niet mag noemen. Indien wel, dan hoor ik het graag van de beheerder. Het gaat hier immers om een boek dat voor vele leden op dit forum interessant is.

Mvg,

Arthur Brand

atu@planet.nl
Arthur
groentje
*

« Antwoord #1 Gepost op: 14 Juni 2006 - 10:13:33 »

Dag forumleden,

Ik krijg sinds mijn post veel mailtjes van mensen die de titel willen weten. Zo blijf ik natuurlijk bezig. Daarom geef ik een link waar men mijn boek kan bestellen. Het kan natuurlijk ook bij de plaatselijke boekhandel.

http://tinyurl.com/hq9yp

Mvg,

Arthur Brand
RVCOINS
Senior lid

Geslacht: Man

« Antwoord #2 Gepost op: 06 September 2006 - 19:49:47 »

Ik heb het boek gelezen, een aanrader.

RVCOINS

Verzamelaar van kloppen
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print