Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 18:03:42 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 6 7 ... 31   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 2 euro 50 jaar verdrag van Rome  (gelezen 44994 keer)
llinde
full lid

Geslacht: Man

« Antwoord #15 Gepost op: 09 Mei 2006 - 15:57:23 »

Ik vind ook dat het niet uitmaakt voor het uitgeven van de munt of het betreffende land er aan het begin bij was.
Vergeliijk eens met het vieren van de verjaardag van je ouders, bij hun geboorte was je er ook niet bij Grin

Of misschien een betere vergelijking, een bedrijf dat een jubileum viert doet dat meestal ook met al zijn op dat moment in dienst zijnde personeel en niet alleen met de personeelsleden die er vanaf het begin bij waren.....

Wat ik wel vind is dat ZEKER de landen die  er vanaf het begin bij waren, mee moeten doen en dat zou wel eens wat problemen kunnen opleveren in dit geval.

Eigenlijk hoop ik dat bijvoorbeeld Nederland de muntwet wijzigt, zodat dit probleem voor nu en voor in de toekomst is opgelost....

Lid heeft de Forumregels overtreden en is geen lid meer.
Milcotoiro
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 09 Mei 2006 - 19:45:39 »

Citaat van: Herr Strasser
Ben heel benieuwd hoe belgie de drie landstalen op die munt gaat proppen Smiley

nou gewoon ... BELGIE - BELGIQUE en de oostbelgen(duitsers) worden niet gerekend ...
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #17 Gepost op: 09 Mei 2006 - 20:10:06 »

Ik wacht toch nog maar even voordat ik hierover enthousiast word. Op dit moment is het alleen nog maar een voorstel, een idee; en voorzover bekend is er nog geen enkel land dat het idee al heeft aanvaard. Dus alle speculaties op dit moment zijn niets meer dan 'luchtkastelengefiets'. Over een klein jaar weten we hopelijk heel wat meer (of horen we helemaal niets meer hierover), dus laten we daar maar even op wachten ... Undecided Undecided
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Milcotoiro
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 09 Mei 2006 - 20:22:25 »

Goed plan  Cheesy
Herr Strasser
full lid

« Antwoord #19 Gepost op: 09 Mei 2006 - 20:28:58 »

Voor Milco:

ik doelde eigenlijk op: Koninkrijk België/Royaume de Belgique......
maar idd ze zullen kiezen voor België/Belgique.

grtn Johan

Ik spaar ook: CZK, SKK, HUF en HRK.
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #20 Gepost op: 09 Mei 2006 - 23:48:29 »

Nog even een paar losse gedachten ter overweging:
De verschillende landen hebben al veel bevoegdheden waarover men vroeger zelfstandig besliste moeten overdragen aan "Brussel". Op monetair gebied hebben de verschillende landen nog wel de bevoegdheid om binnen zekere grenzen zelfstandig te beslissen wat er op de nationale zijde van hun euromunten staat.
Voor verzamelaars is die enorme diversiteit aan euromunten nu juist een van de leukste aspecten.
(1) Moeten we als verzamelaars er blij mee zijn wanneer er euromunten gaan verschijnen waarop de afbeelding aan beide zijden gelijk is en het enige verschil bestaat uit de landsnaam en de taal van het opschrift op de nationale zijden?
(2) Hoeveel landen zullen er bereid zijn dat stukje nationale bevoegdheid op te geven om munten te slaan waarvan het ontwerp van de nationale zijden ook al op centraal niveau wordt geregeld?
Vragen.... vragen .....   Huh
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #21 Gepost op: 10 Mei 2006 - 00:07:17 »

Oh, enne... naar aanleiding van vragen/opmerkingen van Herr Strasser en Micotoiro:
De Belgische uitvoering zou er dus uit komen te zien als onderstaand.
Rob Kooy

Jan2002
Volledig lid

« Antwoord #22 Gepost op: 10 Mei 2006 - 08:25:28 »

(1) Moeten we als verzamelaars er blij mee zijn wanneer er euromunten gaan verschijnen waarop de afbeelding aan beide zijden gelijk is en het enige verschil bestaat uit de landsnaam en de taal van het opschrift op de nationale zijden?

In essentie is dat natuurlijk niet wezenlijk anders dan het verzamelen van munten op jaartal; daar is het enige afwijkende element het jaartal, en toch zijn er legio verzamelaars die dit doen. Onze Belgische verzamelcollega's zijn tot de invoering van de euro niet anders gewend geweest dan identieke munten te zien waarop alleen de taal verschilt, hoe kijken zij daar tegen aan?
annovi.frizio
nieuw lid
**

Im Frizio Designer from Italy :-)

« Antwoord #23 Gepost op: 10 Mei 2006 - 10:23:50 »

http://www.lamoneta.it/index.php?showtopic=10917&st=15

here all the coins-serie.. :-)  Grin

Mithrandir
nieuw lid
**

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #24 Gepost op: 10 Mei 2006 - 12:30:22 »

Ik vind het wel een leuk intiatief, maar in hoeverre het word uitgevoerd moeten we natuurlijk nog maar afwachten  Undecided.

In ieder geval vind ik het ontwerp ik mooi uit zien  Smiley
llinde
full lid

« Antwoord #25 Gepost op: 10 Mei 2006 - 15:37:31 »

Hi Frizio,

Welcome on this forum too  Wink

Luit

Lid heeft de Forumregels overtreden en is geen lid meer.
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #26 Gepost op: 10 Mei 2006 - 20:34:00 »

En wanneer er nog mensen zijn die zich afvragen: "waar doet de ondergrond van dit ontwerp me nu toch aan denken?". Inderdaad: Het is dezelfde ondergrond als het plaveisel onder het ruiterstandbeeld op de Italiaanse munten van 50 eurocent.
Dit plaveisel, op het Kapitoolsplein (Piazza del Campidoglio), is indertijd (1538) vormgegeven door niet de eerste de beste, namelijk door Michelangelo Buonarroti (1475-1564).
Rob Kooy

RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #27 Gepost op: 11 Mei 2006 - 05:41:17 »

In essentie is dat natuurlijk niet wezenlijk anders dan het verzamelen van munten op jaartal; daar is het enige afwijkende element het jaartal, en toch zijn er legio verzamelaars die dit doen.
@ Jan2000
Dat is zonder meer waar, en dat had ik ook niet over het hoofd gezien. Tenslotte verzamel ikzelf óók euromunten op jaartal. Maar waar ik daarnaast de nadruk op legde is dat juist de diversiteit aan ontwerpen het verzamelen van euromunten zo aantrekkleijk maakt.
Neem nu bijvoorbeeld alle 2 € munten van 2005. Totaal 26 stuks. Daarbij is één groepje van 5 (de Duitse) die nagenoeg hetzelfde ogen. De diversiteitsfactor is dus 22/26, oftewel 84,6%. Dat percentage zou nog hoger geweest zijn wanneer er in 2005 ook een 2 € van Monaco en een normale 2 € van Oostenrijk zou zijn uitgekomen.
Ik weet niet hoeveel munten van 2 € er in 2007 uiteindelijk zullen verschijnen. Maar daarbij zitten in ieder geval al twee groepjes van 5 die nagenoeg hetzelfde ogen (de 'normale' Duitse, en de Duitse speciale 2 € Mecklenburg-Vorpommern), plus wellicht nog een derde groep 'Verdrag van Rome' die nagenoeg hetzelfde ogen. In 2007 zal het diversiteitspercentage dus aanzienlijk lager zijn.
Rob Kooy 

Herr Strasser
full lid

« Antwoord #28 Gepost op: 11 Mei 2006 - 19:40:04 »

Ja goeie vraag eigenlijk:

gaat Duitsland dan weer 5 verschillende Rome-munten maken (vanwege de 5 Prägestätten, misschien in 2007 maar 4 meer trouwens), of slaan ze nu echt de lettertjes over bij deze thema-munt???

grtn Johan

Ik spaar ook: CZK, SKK, HUF en HRK.
€uronumis
groentje
*

www.euronumis.com

« Antwoord #29 Gepost op: 11 Mei 2006 - 20:14:05 »

Jedes Land darf pro Jahr nur eine 2-Euro-Sondermünze prägen. Deutschland wird 2007 eine Münze mit dem "Schweriner Schloss" ausgeben. Mehr geht nicht.

An der Serie "50 Jahre Römische Verträge" kann, will und wird sich Deutschland nicht beteiligen.

Christian
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 6 7 ... 31   Omhoog
  Print  

Ga naar: