(1) Moeten we als verzamelaars er blij mee zijn wanneer er euromunten gaan verschijnen waarop de afbeelding aan beide zijden gelijk is en het enige verschil bestaat uit de landsnaam en de taal van het opschrift op de nationale zijden?
In essentie is dat natuurlijk niet wezenlijk anders dan het verzamelen van munten op jaartal; daar is het enige afwijkende element het jaartal, en toch zijn er legio verzamelaars die dit doen.
@ Jan2000
Dat is zonder meer waar, en dat had ik ook niet over het hoofd gezien. Tenslotte verzamel ikzelf óók euromunten op jaartal. Maar waar ik daarnaast de nadruk op legde is dat juist de diversiteit aan ontwerpen het verzamelen van euromunten zo aantrekkleijk maakt.
Neem nu bijvoorbeeld alle 2 € munten van 2005. Totaal 26 stuks. Daarbij is één groepje van 5 (de Duitse) die nagenoeg hetzelfde ogen. De diversiteitsfactor is dus 22/26, oftewel 84,6%. Dat percentage zou nog hoger geweest zijn wanneer er in 2005 ook een 2 € van Monaco en een normale 2 € van Oostenrijk zou zijn uitgekomen.
Ik weet niet hoeveel munten van 2 € er in 2007 uiteindelijk zullen verschijnen. Maar daarbij zitten in ieder geval al twee groepjes van 5 die nagenoeg hetzelfde ogen (de 'normale' Duitse, en de Duitse speciale 2 € Mecklenburg-Vorpommern), plus wellicht nog een derde groep 'Verdrag van Rome' die nagenoeg hetzelfde ogen. In 2007 zal het diversiteitspercentage dus aanzienlijk lager zijn.
Rob Kooy