Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 17:56:37 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Oxidatie in proofset 1982 en 1983  (gelezen 534 keer)
Roald76
groentje
*

Geslacht: Man

« Gepost op: 30 April 2006 - 11:45:07 »

Hoi,

Ik heb een vraag. In mijn proofsetjes van 1982 en 1983 gaat de stuiver oxideren. Er zitten kleine groene puntjes op. Dit lijkt mij toch niet te kunnen? Zijn er wellicht meer proofsetjes waarbij dit gebeurt? Cry

Groeten,

Roald.
« Laatste verandering: 30 April 2006 - 11:47:50 door daarbenikweer » Gelogd
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 30 April 2006 - 16:10:42 »

Hallo Roald
In de eerste plaats van harte welkom op dit muntenforum.
Wat je vraag betreft: Oxydatie kan alléén maar ontstaan wanneer er lucht bij de munten kan komen. Mogelijk waren of zijn jouw proofsetjes onvoldoende luchtdicht, of is het plastic na verloop van tijd luchtdoorlatend geworden.
1982-1983 waren de eerste jaren waarin de KNM proofsets verkocht. Mogelijk wisten ze destijds nog onvoldoende over de duurzaamheid van het door hen gebruikte verpakkingsmateriaal voor de proofsets.
Maar je hebt wél een probleem. Want alle mij bekende methoden om de oxydatie te verwijderen tast de proofkwaliteit van de munten onherroepelijk aan.
Misschien kun je in de rubriek "Oude Munten - Reinigen" een vraag hierover stellen. In die rubriek zit véel deskundigheid.
Succes,
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: