Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 17:49:46 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Wanneer zien we Albert en Benedictus?  (gelezen 1563 keer)
Afterburn
groentje
*

« Gepost op: 22 April 2006 - 23:05:35 »

Aangezien we er sinds vorig jaar 2 nieuwe staatshoofden bij hebben binnen de Eurolanden (Albert van Monaco & Paus Benedictus), vroeg ik me af wanneer deze heren hun hoofd te zien zal zijn op de muntjes. Is hier al iets over bekend?
Wat Monaco betreft, verwacht ik niet meteen een wijziging, aangezien Albert toch ook al op de 1 euro prijkt. Die geldwolven van het Vatikaan zie ik er anderzijds wel zo snel mogelijk opspringen (remember die volledige Sede Vacante set die werd uitgegeven voor het interpaustijdperk, haha!).

Soit, ik sta niet te supporteren voor nieuwe sets, maar ik volg het wel graag een beetje omdat ik probeer om op zn minst alle verschillende 1 euro-munten te verzamelen.
Herr Strasser
full lid

Geslacht: Man

« Antwoord #1 Gepost op: 22 April 2006 - 23:54:17 »

Goede vraag Afterburn!!! Vroeg ik me deze week ook nog af.
Laat Monaco dan meteen een speciale 2 euro uitbrengen met Albert's prestatie de Noordpool bereikt te hebben Wink

grtn Johan

Ik spaar ook: CZK, SKK, HUF en HRK.
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #2 Gepost op: 23 April 2006 - 08:16:34 »

In antwoord op de vraag van Afterburn:
VATICAANSTAD: Een muntenserie met het portret van paus Benedictus XVI wordt vanaf 28 april a.s. uitgegeven, zowel in FDC (BU) als in Proof. Zie daarvoor de desbetreffende thread.
MONACO: Ondat Monaco destijds een nogal ongunstige afspraak heeft gemaakt (ze mogen jaarlijks 1/500 van de nominale waarde van de Franse munten van hetzelfde jaartal aan eigen munten laten aanmunten) hebben ze de laatste paar jaar weinig kunnen laten zien.
De eerste paar jaar, toen Frankrijk nog massaal euromunten sloeg, was er voor Monaco geen vuiltje aan de lucht. Maar de laatste paar jaar, nu Frankrijk van de circulatiemunten eigenlijk alleen nog maar de laagste waarden slaat, plus het een en ander aan gelegenheidsuitgiften, zit er voor Monaco nog maar weinig muziek in.
Wanneer Monaco bijvoorbeeld een complete BU-set zou willen uitbrengen in een enigszins redelijke oplage, zeg 30.000 sets, dan zou Frankrijk in hetzelfde jaar voor een totale nominale nominale waarde van 30.000 x € 3.88 x 500 = € 58.200.000 aan nieuwe euromunten moeten slaan. En dat bedrag haalt Frankrijk de laatste paar jaar op geen stukken na.
En een speciale 2 euro-munt van Monaco in een oplage van, zeg 1.000.000 stuks, behoort al helemaal tot de onmogelijkheden, want daarvoor zou Frankrijk in hetzelfde jaar voor minstens € 1.000.000.000 aan euromunten moeten slaan.
Rob Kooy   

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Afterburn
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 23 April 2006 - 09:13:46 »

^ verhelderend  Smiley

Vandaar allicht dat Albert ook al al op de 1 euro munt stond toen hij nog niet aan de macht was, ze hadden die mogelijkheid in Monaco misschien toch een beetje voelen aankomen.
Herr Strasser
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 23 April 2006 - 13:02:58 »

Sjongejonge, wat een pech zeg. Valt er voor Monaco niet te heronderhandelen?? Kan Parijs niet een beetje toegefelijker zijn???
Het is toch niet Monaco's probleem dat Frankrijk weinig euro's nodig heeft. Kan Monaco niet overstappen naar een ander
munthuis?? Of is Monaco niet zo euro-gek als Vaticaanstad en San Marino.....

grtn Johan

Ik spaar ook: CZK, SKK, HUF en HRK.
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 23 April 2006 - 13:34:02 »

@ Johan
Monaco heeft gewoon destijds een erg slechte "deal" gemaakt. Heronderhandelen met Frankrijk is zinloos omdat de afspraken over de aanmuntingsrechten in Europees verband zijn gevoerd. En uitwijken naar een ander munthuis kan niet: De verplichting dat Monaco zijn munten laat slaan bij de Franse munt was onderdeel van het onderhandelingsresultaat.
Er zijn de laatste tijd wel geruchten dat Monaco hard bezig is om te bezien of de eerdere overeenkomst niet kan worden veranderd in een soortgelijke overeenkomst als San Marino en Vaticaanstad nu al hebben, namelijk dat ze jaarlijks voor een vast bedag aan euromunten mogen laten slaan. Probleem daarbij is dat alle (nu al 25) eurolanden daarmee moeten instemmen. Is er maar één van die 25 landen die het belang van een nieuw verdrag voor Monaco niet inziet dan blijft alles zoals het nu is. Niet leuk voor verzamelaars, natuurlijk, maar hoe zwaar denk je dat de belangen van verzamelaars meewegen bij de Europese besluitvorming? Undecided Undecided
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Mithrandir
nieuw lid
**

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #6 Gepost op: 25 April 2006 - 13:26:43 »

Zo te horen heeft Monaco dus een beetje hopeloze deal gesloten waar bijna onmogelijk verandering in kan komen  Undecided
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 26 April 2006 - 00:21:37 »

Zo te horen heeft Monaco dus een beetje hopeloze deal gesloten waar bijna onmogelijk verandering in kan komen  Undecided
Inderdaad! En waarom? Monaco heeft een beetje te gulzig willen zijn. In 2000 kwam de vraag op: "Wat te doen met de ministaten die vanouds muntrechten hadden op grond van bilaterale overeenkomsten met een euro-lidstaat?" San Marino en Vaticaanstad waren al vrij snel uit-onderhandeld; ze namen genoegen met een vast nominaalbedrag waarvoor ze jaarlijks euromunten mochten laten slaan. Monaco had óók een dergelijke overeenkomst kunnen sluiten, maar ze wilden méér. Met een half oog op de werkelijk gigantische aantallen euromunten die Frankrijk in de aanloop naar 2002 wilde slaan kozen ze voor de optie van 1/500 omdat ze verwachtten daardoor veel meer munten te mogen slaan dan bij een overeenkomst met een vaste maximale nominaallimiet. Dus zijn ze blijven door-onderhandelen tot ze hun zin kregen. Pas in de tweede helft van 2001 was dat het geval. In 2001 en 2002 hebben ze daardoor inderdaad relatief grote aantallen euromunten kunnen slaan, óók voor de circulatie. In 2003 was het al een stuk minder, en daarna zat er voor Monaco nog maar weinig muziek in en hebben ze zich toegelegd op het optimaal profiteren van de gretige verzamelaarsmarkt.
Rob Kooy     

Afterburn
groentje
*

« Antwoord #8 Gepost op: 12 December 2006 - 00:19:58 »

Ik weet niet of het al vermeld is geweest in een andere topic, maar volgens http://www.zwei-euro.com/ is er een 2 euro omloopmunt op komst met daarop de beeltenis van prins Albert.

Dan toch... Wink

Een volledig nieuwe set zal uit den boze geweest zijn (zie argumentatie hierboven) maar de andere munten moesten dan ook om geen enkele reden "geupdated" worden  Smiley
Bouwe
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 12 December 2006 - 09:17:09 »

Angry
« Laatste verandering: 20 Juni 2010 - 11:13:14 door Bouwe » Gelogd
llinde
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 12 December 2006 - 09:17:48 »

Volgens mij gaat het hier gewoon om de 2 euro uit de proof set 2006, die al lang is aangekondigd en waarschijnlijk in januari wordt uitgegeven, niets nieuws dus.....

Lid heeft de Forumregels overtreden en is geen lid meer.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: