Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 17:29:50 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 'Spiegelbeeld' dubbeltje Juliana zonder jaartal..  (gelezen 1247 keer)
Lux
nieuw lid
**

Geslacht: Man

Luxemburg vanaf 1026 tot heden..

« Gepost op: 23 Maart 2006 - 17:01:48 »

Hallo,

Ik had graag de cataloguswaarde geweten van een dubbeltje van Juliana, zonder jaartal. Er staat alleen het hoofd van Juliana op. De andere zijde kant is niet geslagen, het hoofd van Juliana 'schijnt' er in spiegelbeeld doorheen. Indien mogelijk graag alle waardes behorend bij de drie verschillende kwaliteiten. Ik heb geen scan van de munt en dit is ook alle info die ik heb van de munt. Ik hoop dat iemand iets weet.

Groet en bedankt,

Lux Wink

Altijd op zoek naar unc munten en kms-setjes van vóór de euro!!
Jan2002
Volledig lid

« Antwoord #1 Gepost op: 24 Maart 2006 - 10:06:05 »

Hallo,

Indien mogelijk graag alle waardes behorend bij de drie verschillende kwaliteiten.
Groet en bedankt,

Lux Wink

Hoezo drie kwaliteiten Huh
Lux
nieuw lid
**

« Antwoord #2 Gepost op: 24 Maart 2006 - 10:50:57 »

Hallo,

In de meeste cataglogi staan de waardes van een munt vermeld, gerelateerd aan bijvoorbeeld de drie kwaliteiten 'fraai/zeer fraai/UNC'.

Groet,
Lux Wink

Jan2002
Volledig lid

« Antwoord #3 Gepost op: 24 Maart 2006 - 12:06:44 »

Hallo Lux,

Er zijn veel meer dan drie kwaliteitsaanduidingen. Welke gebruikt worden, hangt vaak af van de ouderdom van de munt. Voor moderne munten zul je in een catalogus zoals de Mevius de kwaliteiten g en zg niet tegenkomen, voor oudere munten wel. Tussen de kwaliteiten zeer fraai en UNC ligt in elk geval nog prachtig. Maar dat terzijde.
Jouw beschrijving klinkt als een misslag, en daar vind je in de gangbare catalogi voor zover ik weet geen waarde-aanduidingen voor. Het is ook niet zo dat zo'n misslag dan automatisch in alle kwaliteiten voorkomt. Zelf heb ik niks met dergelijk soort munten, wellicht kan iemand anders er een waarde aanhangen?
Lux
nieuw lid
**

« Antwoord #4 Gepost op: 24 Maart 2006 - 13:24:18 »

Hallo,

Dat is me allemaal bekend, dat er meerdere waarde aanduidingen voorkomen en dat elke catalogus een aantal hiervan weergeeft. Mij gaat het erom of iemand weet in welke catalogus deze misslag vermeld wordt en wat de waardes zijn die in die catalogus staan. Inmiddels weet ik trouwens dat de munt UNC is, dus de waarde van deze misslag in UNC is toereikend.
Groet,
Lux Wink

maarten16
Senior lid

dit forum is echt gaaf!

« Antwoord #5 Gepost op: 24 Maart 2006 - 17:16:11 »

laat eens een afbeelding zien Grin Maar om ff terug te komen hoeveel hij waard is. Misslagen doen laatste jaren goed op veilingen, maar echt prijzen zijn er niet voor. Niet dat ik weet. ben niet zo thuis op dat gebied. misschien andere forum leden Wink

Koningkrijk verzamelaar!
Senior
full lid

Gezocht: onbeschreven eurovarianten!

« Antwoord #6 Gepost op: 24 Maart 2006 - 20:13:21 »

Van misslagen bestaan geen catalogusprijzen, juist omdat het misslagen zijn. De prijs van een misslag hangt samen met het soort en de grootte van de misslag en de kwaliteit van de munt. Richtprijzen kun je eventueel uit veilingopbrengsten afleiden, maar het blijft een kwestie van "wat de gek er voor geeft".
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

Kijk op mijn website voor info over varianten en de nieuwste euro-overzichten.
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #7 Gepost op: 24 Maart 2006 - 21:44:55 »

Misslagen zoals hierboven beschreven ontstaan wanneer een al geslagen munt in de muntpers blijft liggen. Het volgende muntplaatje komt daar dan bovenop en wordt alleen door het bovenstempel geraakt, terwijl in de onderkant een spiegelbeeldige afdruk van de eronderliggende munt wordt gestempeld.
Dergelijke misslagen worden nooit gecatalogiseerd, het is dus inderdaad "wat de gek er voor over heeft". Gebaseerd op mijn langjarige ervaring zou ik zeggen: Een liefhebber zal er gemakkelijk 50 tot 100 euro voor over kunnen hebben.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Senior
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 24 Maart 2006 - 22:34:11 »

Ik blijf het wel vreemd vinden dat er geen jaartal op staat. En gezien de opmerking "er staat alleen het hoofd van Juliana op" ga ik ervan uit dat ook muntteken, muntmeesterteken en schrift afwezig zijn. Gaat het echt wel om een dubbeltje en niet om een stukje huisvlijt? Een afbeelding is zeer welkom.
Groeten,

Senior

Vanaf begin maart 2005 zal ik gedurende langere tijd niet meer op het forum actief zijn. Kijk hier voor meer info.

RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #9 Gepost op: 25 Maart 2006 - 11:14:31 »

@ Senior
Op de Juliana dubbeljes staan het jaartal, het muntteken en het muntmeesterteken allemaal op de muntzijde (de waardezijde). Dus de zijde die in dit geval niet door het muntstempel is geraakt. Op de kopzijde staat alléén het portret van Juliana en het omschrift JULIANA KONINGIN DER NEDERLANDEN.
Uit de vraag van lux leid ik niet af dat dit omschrift ontbreekt. Want zou lux in dat geval dan hebben gesproken van een "dubbeltje"? Mocht het omschrift wel ontbreken dan zal ik mijn mening moeten herzien.
Volgens mijn eerdere uiteenzetting verwacht ik dat de andere kant van dit dubbeltje er ongeveer zou moeten uitzien als op onderstaand plaatje. Uiteraard incuus, en mogelijk ook met wat minder reliëf.
Rob Kooy 

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Senior
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 25 Maart 2006 - 17:26:45 »

Op de Juliana dubbeljes staan het jaartal, het muntteken en het muntmeesterteken allemaal op de muntzijde (de waardezijde). Dus de zijde die in dit geval niet door het muntstempel is geraakt.
Je hebt gelijk.

Uit de vraag van lux leid ik niet af dat dit omschrift ontbreekt. Want zou lux in dat geval dan hebben gesproken van een "dubbeltje"?
Ik wel. Hij spreekt immers over "alleen het hoofd van Juliana". De grootte van het voorwerp en de aanwezigheid van een ribbeltjesrand kunnen ook leiden tot de benaming 'dubbeltje' denk ik.
Groeten,

Senior

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: