Ik denk dat deze munten gegoten zijn?
Op de rand zitten namelijk enkele kleine bultjes en deukjes die bij beide munten identiek zijn.
Ik ga er van uit dat ze vals zijn. Maar ik weet dus niet of ze ook daadwerkelijk opgedoken zijn uit het wrak.
Mocht dit zo zijn.. wat voor verhaal steekt er dan achter?
Iemand heeft toendertijd gedacht een flinke winst te behalen met het smokkelen van vals geld naar de Oost?
Of is het een moderne vervalsing...?
Wat voor verhaal steekt er dan achter?
@ Waterbeppie,
Het wordt toch echt de hoogste tijd dat je met deze munten eens bij een bevoegde taxateur langsgaat!
Zilveren rijders 1742 werden op een schroefpers aangemunt, en zeker niet gegoten!
Wanneer deze munten werkelijk de indruk maken gegoten te zijn, dan zijn het vrijwel zeker vervalsingen. Wat niet wegneemt dat deze munten wel degelijk in een scheepswrak kunnen zijn gevonden.
Probeer eens het boekje "De Schat van het Vliegend Hert" te pakken te krijgen (of ter inzage). Daarin kun je lezen dat onder andere zilveren rijders op grote schaal naar de Oost werden gesmokkeld. Daarmee kon een flinke winst worden gemaakt, en zeker wanneer de munten vals zouden zijn zou de winst nog aanmerkelijk groter zijn.
Rob Kooy