Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
24 Mei 2012 - 17:26:22 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: zilveren rijder, echt of vals?  (gelezen 9870 keer)
bohemen
nieuw lid
**

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 20 Maart 2006 - 20:14:57 »

Hallo, is er iemand die weet of dit een echte zilveren VOC munt is?
De munt heeft een gekartelde rand en heeft een diameter van 43mm.
Deze munt is mooi rond en weegt volgens mij veel lichter dan een gewone zilveren rijder.
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 21 Maart 2006 - 12:24:56 »

De afbeelding is te klein, te slecht, en te onvolledig om ook maar iets hierover met zekerheid te zeggen. Bovendien toon je maar één kant van de munt; de provinciale kant laat je achterwege. Ook jouw opgave van het gewicht ("veel lichter dan") geeft weinig houvast. Begin eens met jouw munt nauwkeurig te (laten) wegen. Een echte zilveren rijder zou 32,78 gram moeten wegen.
Verder waren in 1739 alléén de Hollandse en de Utrechtse munt in staat om een kabelrand aan te brengen. Is hij in een andere provincie geslagen dan moet hij haast wel vals zijn. En de Utrechtse zilveren VOC rijder 1739 is dermate zeldzaam dat de Zonnebloem-catalogus er zelfs geen prijzen voor geeft. Dus dit jaartal van Utrecht is een ideaal object voor vervalsers!
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
bohemen
nieuw lid
**

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #2 Gepost op: 21 Maart 2006 - 15:01:49 »

Sorry voor de weinige informatie, de munt weegt inderdaad rond de 33 gram.
Indien de munt een vervalsing is? in welke periode zou dat kunnen gebeurd zijn? daar de munt reeds veel slijtagesporen heeft.
Hier een foto van de andere zijde.
RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 21 Maart 2006 - 20:24:03 »

@ bohemen,
Het blijkt dus een Hollandse VOC ducaton te zijn, het meestvoorkomende type. Om precies te zijn Scholten 28.
Wanneer het gewicht klopt en de klank goed is (moet helder en niet dof zijn wanneer je 'm op een harde ondergrond laat vallen) dan is er geen reden om bij voorbaat aan te nemen dat dit een vals exemplaar is.
Maar, sorry, alleen aan de hand van een paar plaatjes die nauwelijks groter zijn dan een postzegel kan onmogelijk een definitief oordeel over de vraag "echt of vals" worden uitgesproken. Laat hem eens zien aan de experts op een MPO muntenbeurs.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
waterbeppie
groentje
*

« Antwoord #4 Gepost op: 11 Mei 2007 - 20:56:57 »

Om hier nog even op terug te komen...

Volgens mij heb ik al eens eerder mijn ervaringen over dit type munt ergens gepost.
Ik heb ooit eens een mooie afslag in messing of iets dergelijks van dit type aangeschaft op een vakantie.
Bijna elke keer als ik nu deze munt ergens tegen kom herken ik daarin mijn eigen messing munt.
De 'N' in 'Crescunt' bevat elke keer dezelfde fout..
Als volgt : N bestaat uit 3 lijnen, namelijk    | \ | .
Op mijn messing dinges zit geen ruimte tussen de  \ en de |. Het is daar gewoon 1 klont. Dit is ook te zien op de munt van bohemen.

Ook is de rand steeds hetzelfde.. boven smal, onder breed.

Nu heb ik zelf ook wat raars..
Een zilveren rijder van West Friesland 1742.
Niet een VOC munt maar wel afkomstig van een VOC wrak.. namelijk de Hollandia 1743. Althans dat staat er op mijn certificaat van authenticiteit.
Nu zou ik wel eens willen weten waarom een Sr. Numistatic een handtekening zet op een certificaat van echtheid omtrent een zilveren rijder afkomstig van het Hollandia wrak dat opgesnuffeld is door Rex Cowan terwijl de munt maar 26,6 gram weegt en slechts een doorsnede van 40 mm heeft.   Kiss   wat is dit?
Die van messing is overigens 42 mm.

RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 11 Mei 2007 - 22:58:31 »

Nu heb ik zelf ook wat raars..
Een zilveren rijder van West Friesland 1742.
Niet een VOC munt maar wel afkomstig van een VOC wrak.. namelijk de Hollandia 1743. Althans dat staat er op mijn certificaat van authenticiteit.
Nu zou ik wel eens willen weten waarom een Sr. Numistatic een handtekening zet op een certificaat van echtheid omtrent een zilveren rijder afkomstig van het Hollandia wrak dat opgesnuffeld is door Rex Cowan terwijl de munt maar 26,6 gram weegt en slechts een doorsnede van 40 mm heeft.   Kiss   wat is dit?
Die van messing is overigens 42 mm.
@ waterbeppie,
Het is een bekend gegeven dat zilveren munten die gedurende langere tijd aan zeewater blootgesteld zijn aan gewicht kunnen verliezen. Lees hierover b.v. het boekje "De schat van het Vliegend Hert" door Arent Pol. Het Vliegend Hert verging in 1735 voor de kust van Walcheren. Aan boord waren ook zilveren rijders, waarvan er vele bij de berging een aanzienlijk gewichtverlies vertoonden.
Maar dat verklaart niet de te kleine maat. Een zilveren rijder 1742 zou toch zo'n 44 mm. doorsnede moeten hebben.
En dat certificaat van echtheid. Verklaart dat de munt voor echt? Of verklaart het alleen maar dat de munt daadwerkelijk afkomstig is uit het wrak van de Hollandia?
Rob Kooy 

Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #6 Gepost op: 12 Mei 2007 - 00:10:38 »

Ik heb eergisteren in 's-Hertogenbosch een lezing bijgewoond over de Bossche Muntschat van 1998. Wat ik daarvan leerde was dat zilveren munten door inwerking van zuren in de bodem, of inwerking van zeewater behoorlijk gewicht kunnen verliezen. Dat is wel afhankelijk van het gehalte aan zilver dat in de munten is verwerkt. Een aantal Europese zilvermijnen leverden zilver met een hoog kopergehalte. Dat koper lost op als een munt (eeuwen)lang aan de elementen wordt blootgesteld. Daardoor kan een munt enkele procenten lichter worden.

Verzamelaar van van alles over en van
Theodoor Victor van Berckel
waterbeppie
groentje
*

« Antwoord #7 Gepost op: 12 Mei 2007 - 07:50:43 »

Oh..all is not lost! Maar best wel zonde om een 1 jaar oude munt te conserveren in een 3 eeuwen durend zuurbad.

Certificate of Authenticity"
Dutch Silver Ducaton
Recovered from the Dutch East Indiaman "Hollandia"

This is to certify that the coin contained herein is a silver Dutch Ducaton recovered from the famed Hollandia which wrecked on Gunner rock in 1743.
..etc etc..

..the ship toted 129,000 guilders in silver in the form of "pillar" dollars and ducatons.

maar ja.. 40mm. Meer kan ik er niet van maken. Hij is kleiner dan een zilveren dukaat  Tongue

Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #8 Gepost op: 12 Mei 2007 - 09:22:39 »

Haha,
Dat "eeuwenoud" proces is gemakkelijk terug te brengen tot enkele dagen. De munt wordt dan simpelweg een poosje aan vitriool (zwavelzuur) blootgesteld. Dus dat is ook al geen garantie van echtheid.

andres
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 25 Mei 2007 - 23:40:04 »

Ik heb deze zilveren rijder uit 1734 verleden week gekocht,
hij komt uit het wrak van 't Vliegend Hart dat in Feb 1735 gezonken is.

Munt was UNC toen hij in 1735 naar de diepte verdween, wel wat inwerking op beide zijden,maar verder in
goeie staat in vergelijking met veel van soortgenoten.

Ik heb er heel wat gezien en de meesten van deze munten zijn behoorlijk aangetast door het zeewater,
de randen zijn vaak ernstig afgebrokkelt en een diameter van 40mm lijkt me dan ook heel aannemelijk bij
zo'n aangetast exemplaar, en het gewicht zal dan ook uiteraard dik onder de 30 gram uitkomen.

Valt me trouwens op dat Spaanse Matten van 8 realen die ook zo lang onder water zijn geweest hier veel minder van te lijden hebben. hoogstens wat lichte inwerking op de beeld en keer zijde.

groet, Andres
Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #10 Gepost op: 26 Mei 2007 - 13:59:54 »

Ook dat heeft waarschijnlijk met het zilvergehalte te maken. Fijn-zilver heeft nauwelijks last van corosie door inwerking van zeewater. Als er tevens onedele metalen in een zilveren munt zijn verwerkt worden die aangetast.
Toch is die zilveren rijder een erg mooie munt!
« Laatste verandering: 26 Mei 2007 - 14:02:22 door Boschboom » Gelogd

RobKooy (Overleden)
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 26 Mei 2007 - 14:23:27 »

De uit het Vliegend Hert geborgen ducatons waren, in tegenstelling tot de Reales á Ocho (Spaanse Matten) en de goude dukaten, géén VOC compagniesgeld, maar smokkelgeld (door de officieren meegenomen om in de Oost met winst te verkopen). De meeste daarvan zaten strak opeengepakt in blikken bussen. Vandaar dat vele dukatons er bij de berging nog behoorlijk aantrekkelijk uitzagen.
Rob Kooy

andres
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 26 Mei 2007 - 16:24:57 »

zo waren de zilveren rijders verpakt aan boord van 't Vliegend Hart en de Anna Catharina,
beiden zijn kort na elkaar gezonken op de rede van Rammekens bij Vlissingen.
op de officiele lijst van de VOC  stonden alleen 5000 Mexicaanse 8 Realen stukken en 2000 gouden dukaten vermeld als lading op het Vliegend Hart.
De zilveren rijders waren privé geld van of de Kapitein of van de opper Koopman of van beiden.
niets ongewoons op dit soorten reizen, van hoog tot laag probeerde ieder bemanningslid wat bij te
verdienen met privé handel in de oost.

opmerkelijk was dat Meester Jan Douw als passagier meeging, hij was lid van de Raad van Justitie
van de VOC , en hij wist ongetwijfeld van die kisten smokkelwaar met zilveren rijders.

Boschboom
Volledig lid

FINGIT PREMENDO

« Antwoord #13 Gepost op: 26 Mei 2007 - 16:45:22 »

Het moet voor verzamelaars van munten uit die tijd geweldig boeiend zijn als er zo'n schip gevonden wordt met een intacte lading van zilveren en gouden munten. Worden dergelijke munten eigenlijk minder waard als er zo'n enorme vracht aan kwalitatief goede munten gevonden wordt?

andres
full lid

« Antwoord #14 Gepost op: 26 Mei 2007 - 18:15:29 »

Van sommige munten is de oplage bekend , daar word de prijs in de catalogus grotendeels door bepaald.
en voor munten uit scheepswrakken is een aparte verzamelaarsmarkt, dus je zou kunnen stellen dat het
niet zo veel uitmaakt.
Die 17 Ton munten die net uit de Atlantische Oceaan is opgevist door Odyssey is echter wel heeeel erg veel,
benieuwd wat voor soorten munten daar precies bij zitten,
Als het allemaal Spaanse matten zijn, komen er in één keer zo'n 1 miljoen exemplaren op de markt,
dat zou wel enige prijsdruk geven voor dit type munt.
Aan de andere kant komen er hopelijk ook weer wat nieuwe verzamelaars bij door alle publiciteit.
Ik heb eigenlijk geen flauw idee hoeveel muntenverzamelars er wereldwijd zijn ?
mischien heeft Rob Kooy daar info over ?

groet, André

Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  

Ga naar: